Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Gäst Weber

Begagnatmarkaden svämmar över av båtar.!

Det är många som kommer få ta en brakförlust på sin båt om man vill få den såld.

Har du dessutom en båt från 70 talet som inget är gjort med sedan ny. Ja då blir det nog att gifta sig med prylarna för den marknaden känns stendöd. Köparna har blivit väldigt medvetna om att dessa båtar behöver sig en rejäl genomgång av både motor och drev. Dyra kostnader som skenar iväg!

Ta en sådan populär familjebåt som Ockelbo C20 var. Du fick betala 65-80000 kr för en sådan för några år sedan. Nu är dom i stort sett osäljbara om du inte tar en brakförlust.

Nu är det inte bara äldre båtar som dyker i pris. Utan marknaden av begagnat svämmar över av båtar. Så priserna har fullständigt rasat på många båtar.

Det har blivit köparens marknad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Tur man är köpare laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlusten på en Ockelbo c20 är rena lottovinsten jämfört med förlusten på större båtar. Framförallt större DC. Är glad att ja fick sålt vår stora DC hösten 2009. Vet vad nästa ägare fick ett par år senare och idag skulle jag gissa på att man skulle få ca 600K mindre än vad vi fick. Lägg då till att båten utrustats för ca 200K under dessa år av ägaren efter oss.

Har bekanta som gått ner miljonbelopp på sina större DC men blir ändå inte av med dom

 

Det lustiga är att jag trodde detta året skulle bli det sämsta någonsin för mig med att skeppa hem båtar från UK. Tvärtom så är det det bästa året någonsin! Redan uppe i tio st och fler bokade samt ett halvår kvar på året.

De jag samarbetar med i England har kört över några fler. Då är vi bara två aktörer på marknaden. Det har strömmat in båtar från UK i år vilket leder till att svenska marknaden blir ännu sämre.

Stendött från USA enligt vad man ser i hamnen iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Instämmer!

Vi har en Storebro 31 från 1977, i fint skick. Vi lägger ner rätt mycket jobb för att hålla den i detta fina skick men aldrig att jag ens funderat över ev förluster vid en försäljning, något som hag inte ens kan föreställa mig, ja en försäljning alltså.

Det är ett satans gnällande över denna begmarknad men kanske att folk inte ska ha båt; kanske de ska behålla sina pengar på banken och förbli bittra över... ja vad man väljer att bli bitter över.

Båtliv är intryck, upplevelser och härliga minnen; i min värld tänker jag inte ens pengar utan njuter i fulla drag av att äga en båt som vi kan bo duktigt bra på och som är precis som vi vill ha den.

Punkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Så varför gnäller du här då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Så bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ja ska du inte sälja så varför bry sig om marknaden över huvud taget no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Jag gnäller inte utan är jävligt glad att det går att göra klipp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Exakt vad jag pratar om!

Kanske något för intresseklubben smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Och?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ja det är ju självklart inte alla båtar vi talar om. Många har ju bra andrahandsvärden som kommer stå sig länge.

Säkerligen har vi olika syn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en splirrans ny bowrider 2007 och sålde igår med 22% förlust. Möjligt att jag hade kunnat få några tusen till men la mig strax under snittet' för att få en snabb affär utan knussel.

 

Tycker att båtar har en acceptabel värdeminskning jämfört med bilar, snöskotrar, cyklar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast någon förlust.

22% värdeminskning på 6 år.

Det är grymt bra,tycker jag.

Hade du frågat så hade jag gissat att det var minst 50%. 

 

Kanske är du som är en slipad säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ja båtar har en betydligt mindre värdeminskning jämt mot bilindustrin. Där det har hänt stora grejer på marknaden är på äldre båtar. Går vi till 70-80 talsbåtar så har det häntnågot. Det är ju bara att titta in på Blocket så ser man att massvis har legat ute sedan i våras. Man försöker att sänka priserna men dom förblir osålda.

Sedan finns det säkerligan gamla klassiker som alltid kommer ha ett bra värde. Men tar du en Ockelbo C20 så ser det otroligt tungsålt ut och så ser det ut för flera av dom äldre fabrikaten av båtar.

Sedan har du ju nyare udda båtar som säkerligen var dyra i inköp. Där ser man ju att säljarna har fått sänka priserna markant för att bli av med dem.

Mellanklass slutet 90 tal och framåt  håller fint i värde. Gamla och nya svindyra båtar verkar rasa snabbast i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast kan man kalla det klipp när man betalar marknadsmässigt pris?

Visst har båtarna sjunkt rejält i värde och jämfört med vad priserna har vart så känns det nog som man gör ett klipp bara för att den kostade si o så mycket för ett par tre årsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på en ockelbo c20 och en ny båt är att den kvaliten kan du inte köpa idag, en gammal båt som uppdateras med dynor och drivlina ger dig problemfritt ägande under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

För 2 år sedan kostade en Ockelbo C20 runt 75-80 tusen. Är du köpare idag så får du ju en i kanonskick för runt 40000 kr.

Så ja jag anser att man gör ett klipp. För det är ju inte en normal sänkning på två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du gör inget klipp... Du investerar 40k i någonting som marknadsmässigt inte är värt mer.

Hur dålig, eller bra (men knappast troligt), affär du gör visar sig inte förrän den dagen du försöker sälja den. En C20 för 40k har förmodligen en ganska gammal drivlina. Om du t.ex. behåller den i 5 år lär förmodligen något av dessa 3 saker hända; drivlinan fortsätter gå utan problem, drivlinan behöver repas/renoveras för x tusenlappar, du byter hela drivlinan för xx tusen.

Om allt löper på utan problem lär du säkert inte få mer än 50-75% av vad du gett. Om du repat el. renoverat får du antagligen inte speciellt mycket mer heller. Om du bytt hela drivlinan mot nåt fräscht kanske du kan få igen vad du betalat för båten + lite till, men aldrig hela kostnaden.

Passa på o njuta av att vara en glad köpare, för det håller inte i sig så länge. Om några år är förmodligen även du en säljare med skägget i brevlådan som insett att det där klippet liksom bara försvann......

Du kan tro mig, jag har köpt o sålt nånstans kring 12-14 båtar sedan slutet på 70-talet, så jag vet. Först kliar det sedan svider det.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fin Ockelbo C20 med en nyare drivlina och uppdaterad inredning är absolut inte osäljbar utan troligtvis ganska lättsåld även i dessa tider.Att påstå att alla båtar från 70-80 talet är trögsålda är inte sant utan beror helt på båtens utrustning & uppdateringar samt köparens kunskap.

Sant är att alla båtar gått ned i pris men en Ockelbo C20 kanske har tappat minst av alla procentuellt sett beroende på kvalite och mycket båt för pengarna om båten är fin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog accepterat att jag är gift med min båt.  Glad att jag inte behöver sälja den än på ett par år.

Men det är OK, jag gillar den!.  Och den tjockleken på skrov finns inte längre, plast var fortfarande hyfsat billigt 1983.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag instämmer helt med denne debattör.

Jag är också gift med vår båt. Jag tänker i lösningar, jag tänker i detaljer, jag tänker i trivsel, jag tänker i underhåll, jag tänker i gemenskap, jag tänker i upplevelser, jag tänker Storebro! Andra som trivs med sin båt kanske tänker Ballad, Swan eller IF.

Min filsofi är följande; om man har en relation med sin båt och gör som jag (se ovan) så skiter man högaktningsfullt i priserna på blocket. Båtägare som inte har en relation med sin båt är nog de som gnäller över priser och annat.

En familj kan under 10 år lägga 300.000 på utlandsresor men inte fan gnäller de om vilken förlust detta har varit. Man reser på sin charterresa och blir lycklig - tror man... Tids nog är man hemma igen med resväskor, ungar och ett fyrkantigt trist liv.

Då är båt fanimej bättre, billigare, roligare och sprängfyllt av mysighet.

Jag har rest mycket, bott på flotta hotell och fått se mycket. En gång kom jag till Barbados, gick ner till stranden och la mig i en solstol. Jag tog en bild på min fot och på vattnet och minns att jag tänkte; Barbados, jaha! Jag gick tillbaka till hotellet. Inte det minsta imponerad.

Båtliv i en båt som du kan bo i; det imponerar och ger mig alla positiva vibbar.

Alltså, gnäll mindre - lev mer! Det finns också ett alternativ. Om du tycker att livet är dyrt, end it! Då blir det så billigt det kan bli...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Konstigt konstaterande från någon som gnäller över låga priser och som är köpare - den är väl nästintill oslagbar i all sin underlighet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte satsa på en vikingabegravning. Jag behåller båten tills jag dör - sedan för mina efterlevade placera mig i båten, tända eld på den och skjuta ut mig från stranden. Problem(s) solved!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...