JonasLarsson 0 Postad 20 Juni , 2013 Tjena alla glada Jag och min bror köpte en Crownline 270CR -07 i höstas och har precis lagt i den i plurret för året. Tidigare ägaren är lika oteknisk som min farmor när det kommer till båtar och hon är avliden sedan länge... Han hade den bara en säsong så det kan mycket väl vara någon tidigare som strulat till det så jag skall inte vara allt för hård mot honom trots han sa att båten var i mint condition! Har nu upptäckt lite saker som behöver åtgärdas, jag specar: 1. AC fungerar ej trots ikopplad landström 110v konverter. (Kan vara så att han kopplat in den i 220 uttag utan konverter men då borde en säkring gått) Någon som är haj på AC systemen här på forumet? Jag skulle väldigt gärna vilja ha igång detta... 2. Batteriladdaren (kablarna var avklippta men ström går fram i kablarna när landstöm är ikopplat, kopplade in laddaren men då gick automatsäkringen när vi försökte slå på den) 110v så det är inte lätt att hitta på nätet tycker jag.. Någon som har en fin liggandes? Har 3 batterier så bra med kräm krävs väl förmodar jag. Ett start, ett förbrukning o ett till bogpropeller. Hittade hit först idag så nu upp till bevis för forumet Glad midsommar från Göteborg //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Juni , 2013 Hej och välkommen Om du planerar att behålla båten så föreslår jag att du skickar ur konvertern och 110V prylarna. Framförallt då batteriladdaren verkar ha gett upp. Detta är mest lönsamt och enklast i längden. Kylen kör du med fördel på 12V(bättre effekt än 110V). Om det sitter elspis så vill man ändå byta ut den mot gasol eller sprit(gasol om du frågar mig). VV berederare åker du på att köpa ny alt köra på 110V Vad gäller AC/Värmeanläggningen så skulle det väl vara enda orsaken att ha kvar konvertern. Dock är det inget som hindrar dig från att ha både 220V och 110V till just AC/Värmen Har hyfsad koll på hur dessa anläggningar fungerar samt att ha både 220V och 110V men det e nog enklast att ta över telefon Noll sju noll 6954098 i så fall Nu kanske du menar AC som ström och inte kylanläggning men problemet är ju oavsett detsamma i så fall. Ingen AC fram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001 Postad 21 Juni , 2013 Hej. Passar på att kapa tråden då jag också behöver få tag i någon som kan kolla min AC. Alltså luftkonditionering. ;-). Min funkar, men ger inte kyla, behöver påfyllning av köldmedia? Provtryckning? Kan jag också ringa? Båten ligger på Killingholmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasLarsson 0 Postad 10 Juli , 2013 Tjena Nu har jag löst problemet med AC´n, jag ringde Waeco i Sverige efter att ha upptäckt att ett kretskort var bränt i ac-enheten, vad som har hänt vet jag inte men förmodar att någon kört 230 rakt i båten utan konverter. Jag frågade dom vad dom skulle ha för ett nytt k-kort och dom svarade 3800:- + moms ?? Jag tyckte det lät dyrt så jag började kolla på Ebay där jag hittade ett för 100 dollar som nu är hemma i landet efter att en vän som var i USA på semester tog med det hem. Nu skall det bara monteras men först skall min bror som är elektiker felsöka o se om det är något på vägen som är fel innan så inte detta också brinner upp. Jag fick även tag på en laddare från Waeco i USA med galvanisk isolator 100-230v som skulle kosta 5500:- här i Sverige för 200 dollar inkl frakt så nu funkar laddningen perfekt och dessutom var den till för 3 banker batteri så nu får även bogpropellerns batteri laddning. Jag ringer dig under veckan ang ac-systemet, kanse har du koll på vad som hänt när det bränt. Vi hörs //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser