vfhc1984 1 Postad 20 Juni , 2013 Uttern s64 Mercruiser 4.3l 220 hk (150 timmar, varvsskött) Smartcraft Under säsong 2011-2012 upplevde jag att båten drog orimligt mycket, ca 30-40 % mer än tidigare 2 säsonger. Likaså var toppfarten några knop sämre. Denna säsongs 3 båtturer var förbrukning, acceleration och toppfart tillbaka till säsongerna innan 2011, äntligen trodde jag.... Idag Efter en hastig inbromsning började båten bete sig konstigt. Motorn varvade orimligt högt vid gaspådrag, förbrukningen fördubblades enligt smartcraften, accelerationen blev värdelös (kändes som att den bara drog in luft) och båten drog kraftigt åt vänster vid marschfart. Propellern är inte skadad, jag experimenterade även med att höja o sänka drevet. Vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 20 Juni , 2013 En blygsam kontrollfråga bara..... Du har möjligtvis inte förvarat din propeller i en låda över vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Juni , 2013 Prova att ställa in drevet något i marschfart. Det kan faktiskt vara så att den drar in luft. Ovanligt på båt med drev iofs som brukar ha säkerhetsmarginal på monteringshöjd. Men S64 har ett speciellt skrov med väld utdragen köl framåt, så det kan mkt väl vara så att den underplanar. Sen skulle det kunna vara slirande vulkning på propellern, men det är så vitt jag vet extremt ovanligt. Den där båten skulle nog gå bra med en 4-bladig prop iofs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2013 Funderar på varför det hände efter inbromsningen.Tänker mig vulkningen som satt sig under vintern, båten gick ju bra igen men vulkningen släppte taget igen när propellern fick extra stort moment. Har du kört extremt lite med båten kan man tänka sig detta scenariot. Propellern slirar nog sönder i vulkningen rätt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2013 Förresten. Varför drar den till vänster efter inbromsningen? Har du duoprop? Det skulle kunna vara förklaringen till att den drar åt vänster dvs att ena vulkningen har släppt. Rista ett par märken och kolla ev slirning. Varför skulle den plötsligt dra kraftigt åt nån sida av nån annan orsak. Drevet lossnat? Följer med spänning fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Juni , 2013 S64 har normalt Alpha One drev och gissning om båtet drar snett är att något hänt med drevet. Kan det vara så att trimcylindrarna inte drar jämnt? Luft i kretsen? (alltså så drevet vrids snett. om det nu kan göra det) Jag skulle undersökt att drevet sitter som det ska. Edit: Om du menar vänster att båten vrids så styrbord sida ligger högre än babord. Ja då är det helt normalt på en S64:a då skrovet i förhållande till vridande kraften från proppelern gör så. Då skulle jag mer satsa på att vulkning i propp gett sig eller något med medbringare på motorn Propplåda, nej för katten, läste om token som förvarat proppen i en låda i vinter. Han verkar vara i behov av hjälp och då på flera områden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 21 Juni , 2013 Du har själv angett svaret i din text. Sista ordet på andra raden... Nä skämt åsido(även om det ligger mycket i det) så låter det väldigt skumt. Som tidigare nämnts så är det väl vulkningen som ska kunna vara orsaken. Dock gör det inte så att båten drar snett. Om det är vulkningen så borde den ge upp helt ganska snart tycker jag. Med inbromsning menar du att du skickat i backen i hög fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vfhc1984 1 Postad 21 Juni , 2013 Tack för alla svar. Jag skall lämna in den på varvet nu på måndag. Det är ett Alpha One drev med 3-bladig stålpropeller Drar åt vänster = ratten snurrar åt vänster vid marschfart, om jag inte skulle hålla emot så skulle jag förmodligen åka i cirklar. Inbromsning = 23 knop till 0 knop utan att lägga i backen, från växel till neutral snabbt med andra ord. Drevet med propellern monterad har alltid förvarats inomhus på vintern Båten har använts lite varje säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 21 Juni , 2013 Har svårt att tänka mig att inbromsningen skulle ha något med saken att göra. Ingen påfrestning på propeller o drev vid ett sånt moment direkt. Är nog snarare en tillfällighet bara Att den helt plötsligt börjat dra snett är mycket konstigt Återkom när varvet sagt sitt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2013 Inbromsningen var nog den blygsammaste sorten så den kan man bortse ifrån. Ibland händer två saker samtidigt oberoende av varandra. Som servicekille har jag nån gång blivit beskylld för en del konstiga saker. Sen du steg in genom dörren slutade xxx att fungera. Oftast datorerna då men av de som inte visste vad jag skulle göra med min verktygslåda även kaffeautomaten, belysningen och liknande tekniska grejer. Men visst är det naturligt att hitta samband med olika händelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vfhc1984 1 Postad 29 Juni , 2013 Varvet hittade tyvärr inga konstigheter med propellern och likaså kunde de inte återskapa felet. Jag tog också en tur där jag hårdkörde båten = inga problem, den gick som en klocka - förbrukning & prestanda var bra igen. Jag kunde inte heller få båten att börja dra till vänster. Extremt irriterande..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Juni , 2013 Haha lagen om all jävlighet, klart att allt går fint när man ska påvisa ett problem :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser