Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
vfhc1984

Varvar högt, ingen fart

Rekommendera Poster

Uttern s64

Mercruiser 4.3l 220 hk (150 timmar, varvsskött)

Smartcraft

 

Under säsong 2011-2012 upplevde jag att båten drog orimligt mycket, ca 30-40 % mer än tidigare 2 säsonger. Likaså var toppfarten några knop sämre. Denna säsongs 3 båtturer var förbrukning, acceleration och toppfart tillbaka till säsongerna innan 2011, äntligen trodde jag....

 

Idag Efter en hastig inbromsning började båten bete sig konstigt. Motorn varvade orimligt högt vid gaspådrag, förbrukningen fördubblades enligt smartcraften, accelerationen blev värdelös (kändes som att den bara drog in luft) och båten drog kraftigt åt vänster vid marschfart.

 

Propellern är inte skadad, jag experimenterade även med att höja o sänka drevet.

 

Vad kan vara fel?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blygsam kontrollfråga bara..... Du har möjligtvis inte förvarat din propeller i en låda över vintern? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ställa in drevet något i marschfart. Det kan faktiskt vara så att den drar in luft. Ovanligt på båt med drev iofs som brukar ha säkerhetsmarginal på monteringshöjd. Men S64 har ett speciellt skrov med väld utdragen köl framåt, så det kan mkt väl vara så att den underplanar.

Sen skulle det kunna vara slirande vulkning på propellern, men det är så vitt jag vet extremt ovanligt. Den där båten skulle nog gå bra med en 4-bladig prop iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på varför det hände efter inbromsningen.Tänker mig vulkningen som satt sig under vintern, båten gick ju bra igen men vulkningen släppte taget igen när propellern fick extra stort moment.

Har du kört extremt lite med båten kan man tänka sig detta scenariot. Propellern slirar nog sönder i vulkningen rätt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten. Varför drar den till vänster efter inbromsningen? Har du duoprop? Det skulle kunna vara förklaringen till att den drar åt vänster dvs att ena vulkningen har släppt. Rista ett par märken och kolla ev slirning.

Varför skulle den plötsligt dra kraftigt åt nån sida av nån annan orsak. Drevet lossnat? Följer med spänning fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S64 har normalt Alpha One drev och gissning om båtet drar snett är att något hänt med drevet.

Kan det vara så att trimcylindrarna inte drar jämnt?

Luft i kretsen? (alltså så drevet vrids snett. om det nu kan göra det)

Jag skulle undersökt att drevet sitter som det ska.

 

Edit: Om du menar vänster att båten vrids så styrbord sida ligger högre än babord.

Ja då är det helt normalt på en S64:a då skrovet i förhållande till vridande kraften från proppelern gör så.

Då skulle jag mer satsa på att vulkning i propp gett sig eller något med medbringare på motorn

 

 

Propplåda, nej för katten, läste om token som förvarat proppen i en låda i vinter. Han verkar vara i behov av hjälp och då på flera områden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har själv angett svaret i din text. Sista ordet på andra raden...

Nä skämt åsido(även om det ligger mycket i det) så låter det väldigt skumt. Som tidigare nämnts så är det väl vulkningen som ska kunna vara orsaken. Dock gör det inte så att båten drar snett.

Om det är vulkningen så borde den ge upp helt ganska snart tycker jag.

 

Med inbromsning menar du att du skickat i backen i hög fart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag skall lämna in den på varvet nu på måndag.

 

Det är ett Alpha One drev med 3-bladig stålpropeller

 

Drar åt vänster = ratten snurrar åt vänster vid marschfart, om jag inte skulle hålla emot så skulle jag förmodligen åka i cirklar.

 

Inbromsning = 23 knop till 0 knop utan att lägga i backen, från växel till neutral snabbt med andra ord.

 

Drevet med propellern monterad har alltid förvarats inomhus på vintern

 

Båten har använts lite varje säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att inbromsningen skulle ha något med saken att göra. Ingen påfrestning på propeller o drev vid ett sånt moment direkt. Är nog snarare en tillfällighet bara

Att den helt plötsligt börjat dra snett är mycket konstigt

Återkom när varvet sagt sitt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inbromsningen var nog den blygsammaste sorten så den kan man bortse ifrån. Ibland händer två saker samtidigt oberoende av varandra.

 

Som servicekille har jag nån gång blivit beskylld för en del konstiga saker. Sen du steg in genom dörren slutade xxx att fungera. Oftast datorerna då men av de som inte visste vad jag skulle göra med min verktygslåda även kaffeautomaten,

belysningen och liknande tekniska grejer.

Men visst är det naturligt att hitta samband med olika händelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvet hittade tyvärr inga konstigheter med propellern och likaså kunde de inte återskapa felet. Jag tog också en tur där jag hårdkörde båten = inga problem, den gick som en klocka - förbrukning & prestanda var bra igen. Jag kunde inte heller få båten att börja dra till vänster.

 

Extremt irriterande.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha lagen om all jävlighet, klart att allt går fint när man ska påvisa ett problem :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...