Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Lazse

Problem mercury 4 takt 60/hp -06

Rekommendera Poster

Hej!

Min båt motor stannar (går ner på tomgång) när jag når 3000-4000 varv?

det durrar el vibrerar  till när jag når dessa varvtal och motorn går ned på tomgång, har tidigare haft problem med tändspolarna på denna motor, har haft inne den på verkstad som ej hittar ngt fel.

mvh Lasse  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bränslefiltret i slutet av förra sommaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar matbrist lång väg.. EFI på denna väl..? Hur kan verkstan bomma en så här tydlig symptom..? Har dom mätt bränsletrycket i rälen när problemet inträffar..? Övervakat motorn via dator när det händer..? En riktig verkstad löser detta plättlätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla den mekaniska bränslepumpen. Ett typfel på dessa motorer. Den kärvar och orkar inte förse insprutningen med bränsle. Det finns ett servicemeddelande om det hos auktoriserade Mercuryhandlare

\s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, får nog kolla upp det med mekaniska bränslepumpen, kan jag byta den själv ev el med ngn kunnig motor mekaniker?

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du nog byta själv. Du måste ta bort huvlåset för att komma åt pumpen.

På axeln som driver pumpen finns en tätning som anses vara boven i dramat. Du kan testa att ta bort den. Lär ha fixat felet för en del. Risken är väl att det kan läcka lite olja.

Men då pumpen kostar ca 1 000,- är det kanske värt ett försök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt pumpen utan framgång, motor beter sig samma som förut, fick ej heller ngn skvaller stråle efter pump bytet? är säker på att jag satt slangarna rätt frown

ska man fylla på vatten så att pumpen ej är torr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen sitter normalt under vattenlinjen när motorn är nedfälld. Därmed vattenfylls den automatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de gör den inte alls,de är bara en smalvatten passage till skvallerstålen som går igenom pumpen du ska ej vatten fylla den pumpen den sitter högt upp från vattenlinjen den sitter på ventilkåpan,he he de finns många experter här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du bytt impellern, d v s den som pumpar kylvatten till motorn. Jag hade nog tänkt att du kanske skulle åtgärda bränslepumpen som sitter på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på kylvattenpumpen eftersom TS pratade om skvallerstrålen, när jag skrev att den sitter under vattenlinjen, för det gör väl den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte impeller igår. men den gammla såg ut som ny. Bytte till en ny mekanisk bränslepump men

det ända som hände var att skvallerstrålen försvann, det enda som jag såg som var anorlunda var att det var lite bensin i  bränslefiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ha stopp eller förträngning i bränsleledningen, innan bränslepumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är allt bytt i utom själva tanken, varför kan det ej vara ett elfel det har ju varit det förut, tändspolarna har ju krånglat flera ggr på denna motor, var o körde en längre stäcka igår efter bytet av den mekaniska bränslebumpen och nya slangar, larmet slog igång tom på tomgångskörning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det en efi motor så är det bara att koppla upp motorn å lockalisera felet vad de är för fel code olja eller temp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för en snabbkoll prova å ta bort thermostaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för en snabbkoll prova å ta bort thermostaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju utfört av verkstad, de hittar inget fel. Körde en längre sväng i lördags, larmet slog på

även ngr ggr på tomgång ochså med växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett vanligt fel på dessa motorer är att kylvatten tätningen ändrar form å krymper pga de blir korrision runt tätningen å så blir de en strypning å för litet flöde med temp problem .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var thermostaten, ursäkta det sena inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...