Lazse 0 Postad 20 Juni , 2013 Hej! Min båt motor stannar (går ner på tomgång) när jag når 3000-4000 varv? det durrar el vibrerar till när jag når dessa varvtal och motorn går ned på tomgång, har tidigare haft problem med tändspolarna på denna motor, har haft inne den på verkstad som ej hittar ngt fel. mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
springer 1 Postad 20 Juni , 2013 Har du bytt bränslefilter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 22 Juni , 2013 Bytte bränslefiltret i slutet av förra sommaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juni , 2013 Luktar matbrist lång väg.. EFI på denna väl..? Hur kan verkstan bomma en så här tydlig symptom..? Har dom mätt bränsletrycket i rälen när problemet inträffar..? Övervakat motorn via dator när det händer..? En riktig verkstad löser detta plättlätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stator 0 Postad 24 Juni , 2013 Kolla den mekaniska bränslepumpen. Ett typfel på dessa motorer. Den kärvar och orkar inte förse insprutningen med bränsle. Det finns ett servicemeddelande om det hos auktoriserade Mercuryhandlare \s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 25 Juni , 2013 Tack för era svar, får nog kolla upp det med mekaniska bränslepumpen, kan jag byta den själv ev el med ngn kunnig motor mekaniker? Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stator 0 Postad 26 Juni , 2013 Kan du nog byta själv. Du måste ta bort huvlåset för att komma åt pumpen. På axeln som driver pumpen finns en tätning som anses vara boven i dramat. Du kan testa att ta bort den. Lär ha fixat felet för en del. Risken är väl att det kan läcka lite olja. Men då pumpen kostar ca 1 000,- är det kanske värt ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 26 Juni , 2013 Har nu bytt pumpen utan framgång, motor beter sig samma som förut, fick ej heller ngn skvaller stråle efter pump bytet? är säker på att jag satt slangarna rätt ska man fylla på vatten så att pumpen ej är torr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2013 Pumpen sitter normalt under vattenlinjen när motorn är nedfälld. Därmed vattenfylls den automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Juni , 2013 de gör den inte alls,de är bara en smalvatten passage till skvallerstålen som går igenom pumpen du ska ej vatten fylla den pumpen den sitter högt upp från vattenlinjen den sitter på ventilkåpan,he he de finns många experter här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Juni , 2013 de kanske är vpumpen du syftar på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stator 0 Postad 26 Juni , 2013 Låter som om du bytt impellern, d v s den som pumpar kylvatten till motorn. Jag hade nog tänkt att du kanske skulle åtgärda bränslepumpen som sitter på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2013 Jag tänkte på kylvattenpumpen eftersom TS pratade om skvallerstrålen, när jag skrev att den sitter under vattenlinjen, för det gör väl den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 26 Juni , 2013 Bytte impeller igår. men den gammla såg ut som ny. Bytte till en ny mekanisk bränslepump men det ända som hände var att skvallerstrålen försvann, det enda som jag såg som var anorlunda var att det var lite bensin i bränslefiltret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2013 Kan du ha stopp eller förträngning i bränsleledningen, innan bränslepumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 30 Juni , 2013 nu är allt bytt i utom själva tanken, varför kan det ej vara ett elfel det har ju varit det förut, tändspolarna har ju krånglat flera ggr på denna motor, var o körde en längre stäcka igår efter bytet av den mekaniska bränslebumpen och nya slangar, larmet slog igång tom på tomgångskörning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2013 är det en efi motor så är det bara att koppla upp motorn å lockalisera felet vad de är för fel code olja eller temp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2013 för en snabbkoll prova å ta bort thermostaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juni , 2013 för en snabbkoll prova å ta bort thermostaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 1 Juli , 2013 det är ju utfört av verkstad, de hittar inget fel. Körde en längre sväng i lördags, larmet slog på även ngr ggr på tomgång ochså med växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2013 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM%7E%7EC0013358&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=13478&docName=MERCURY+%7C+2007+%7C++60EFI+%7C+40%2F50%2F60%2FJET+40+EFI+-+4+CYLINDER++4-STROKE+-+1A60351EZ&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0013363 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2013 ett vanligt fel på dessa motorer är att kylvatten tätningen ändrar form å krymper pga de blir korrision runt tätningen å så blir de en strypning å för litet flöde med temp problem . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lazse 0 Postad 4 Augusti , 2013 Det var thermostaten, ursäkta det sena inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser