Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Binn

Stulen båtplats

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas på att någon här kan hjälpa mig med detta juridiska problem.

Vi har en brygga som byggdes av min morfars far och hans vän för ca 70 år sedan.

Vi har sedan den byggdes delat på bryggan och använt varsinn sida. För några år sedan valde den andra familjen att flytta härifån och skänkte då den andra halvan av bryggan till oss genom ett gåvobrev.

Nu till problemet. Det ligger en båt på vår nya sida av bryggan och personen som äger den halvsjunkna båten bor inte längre i närheten men har en familjemedlem i krokarna. Vi har bett honom att flytta båten men han vägrar och hävdar att han fått båtplatsen men vill inte visa papper på detta. Han har även lämnat indirekta hot om vad som skulle hända om vi flyttar hans båt. (denna herre har gjort sig känd för att elda upp ett båthus som ägdes av en meningsmotståndare).

Hur gör vi? Gäller gammal hävd? Jag antar det är egenmäktigt förfarande att flytta båten?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ni adressen där han bor?

Skicka då en skriftlig anmodan att ni önskar att han flyttar båten, med en kopia på gåvobrevet. Skriv att ni önskar att båten ska vara bortförd inom ett visst (skäligt) datum, annars kommer ni be polisen komma och frakta bort båten.

Om han hotar gör han sig skyldig till olaga hot, om han eldar upp er brygga, gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande, skadegörelse och intrång.

Jag antar att han varit i klammeri med rättvisan förut? Försök luska fram hans personnummer och kontakta närmsta tingsrätt där ni tror han bott mest. Då får ni ganska enkelt ut ev. tidigare domar. 

Jobbigt läge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som Soumi skriver. Rör för allt i världen inte båten.Om ni flyttar båten och det skulle uppstå någon skada så blir ni ersättningsskylldiga. J...gt tråkigt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna på vad dom andra säger, rör inte båten!

Det här kanske blir en långkörare för er, troligtvis är det en person som har som vana att hota sig fram i livet, tyvärr!

Men lite tips skall jag ge er. Skicka en skriftlig begäran på att han skall flytta på båten och skicka det rekomenderat, för då får ni ett kvitto på att han har hämtat ut det, men vad ni än gör så skicka ingen kopia på erat gåvobrev, det är hur enkelt som helst att förfalska detta!!!!! . Alt nr 2 är att ni går dit med brevet och tar med dig en person + spela in besöket på mobitelefon. Det är inte förbjudet enl lag att spela in någon så länge han/hon inte vet om det så håll mobilen lite dold i handen. Hotar han er så har ni det inspelat. För att få reda på hans personr är väldigt enkelt. Vad jag förstår så vet ni vad han heter och var han bor, ring upp folkboföringen och begär hans personnr, det får ni utan problem och det är inga hemliga uppgifter, krånglar dom så förklara vad det gäller så löser det sig. Därefter går ni till Polisen och gör en anmälan med gåvobrevet, har han hotat er och ni har det på film så blir saken så mycket enklare. Ni kan även gå till kronofogden och kolla upp honom, har han skulder är dom väldigt intresserade av båten och dom lär ta den direkt!

Nu har ni gjort vad ni kan och det är bara att vänta, tyvärr så kan denna väntan bli lång. Men nu har ni lagen på eran sida och vad han än gör dä efter så ligger ni bara på ++

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker inte med rekommenderat, du måste ha mottagningsbevis också, annars får du ingen kvittens att han tagit emot brevet.

Men jag tycker att du ska gå raka vägen till Polisen eler gå via en jurist. Joxa inte själv med det hela. Risken är att du gör något juridiskt fel så att du i ett senare skede inte kan få hjälp av Polis och rättsväsendet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Velum_navia skrev: Det är inte förbjudet enl lag att spela in någon så länge han/hon inte vet om det så håll mobilen lite dold i handen. Hotar han er så har ni det inspelat.

Hmm ... ett sidospår i tråden och egentligen bortanför detta enskilda fall, men är det verkligen så? Att juridiken släpar efter i dessa uppkopplade tider kan jag nånstans förstå, men att det uttryckligen skulle stå så i lagboken - eller vara rättspraxis - att dold avfilmning skulle vara mer laglig än förvarnad ifrån i.o.f.s. rörliga mobilkameror? Att fasta övervakningskameror kräver tillstånd är nog en annan sak. Lite upp&nervända världen kan jag tycka, känns nog en smula mer rättsvidrigt att smygfilma jämfört med att filma öppet, alltså tvivlar jag. Källor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart att ni vuxna klarar av att dra tråden till dennan nivån,

Den ena, inte bättre än den andra, ni kan väl sköta era påhopp via PM iforts så vi övriga slipper läsa era inlägg och kan hålla oss till trådskaparens första inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig. Båtar hör sjön och inte sandlådan till.

Ur reglerna för detta forum:

...

• Håll dig till ämnet, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du.

...

• Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE!

...

Tycker det vore skönt om moderatorn tog och städade i medlemslistan efter en varning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöpolisen kan vel flytta en olagligt tillagd båt?

24 timmar på annans brygga (OM MAN INTE STÖR)enligt allemansrätten.

Varför krångla med labila mordbrännare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först, den killen verkar att gilla att bråka. Tråkigt nog blir han nog glad om du får problem. Men rent lagligt har han rätt att ligga där vid din brygga OM du inte skall använda platsen. Det följer med allemansrätten har jag för mig. Om du skall använda bryggan skall han flytta båten.

Ring bara sjöpolisen och förklara läget till att börja med. De kan nog ge det bästa förslaget till fortsatta eskapader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker som dom flesta att gå till polisen och låt dom sköta detta, har ni gåvobrev och allt i sin ordning så kan det ju inte vara något problem. skulle det mot förmodan och tråkigt nog hända något med er brygga så är polisen säkert säkra på en misstänkt om han har gjort något sådant som att bränna ner en sjöbod tidigare.

OffTopic. Westfjord verkar ju stå för sina inlägg och tar inte bort dom.

Hoppas ni hade en trevlig midsommar! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ironi inkl andra ej tydliga uttryckssätt passar dåligt på ett nätforum om man inte använder smilies, jag kan inte se några i Ditt första inlägg överhuvudtaget så det är inte ens värt att prova att försöka försvara ordbruket med att det var ironi.

Sen VET vi inte vilka rättigheter mannen med båten har, vi har bara hört ena sidan än så länge och det kan ju faktiskt vara så att han har någon form av rätt till platsen och att hela ärendet måste avgöras juridiskt.

Ser man det så så är Ditt sätt att lösa problemet det absolut värsta av allihop, du tycker det är OK att ta sig tillrätta utan vidare funderingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, man har inte någon solklar rätt att lägga till vid annans privata brygga med oberopande av allemansrätten. Sedan handlar ju detta om ett mer permanent utnyttjande av annans privata brygga, och då är man ganska långt från allemansrätten. Så glöm den.

Börja med att ringa/gå till polisen och prata med dem. Alternativet skicka ett rek. med mottagningsbevis, med risk för att den här personen kommer lösa ut det rekommenderade brevet. Sätt ett datum, rimligt men inte långt borta som nämnte innan. Skicka dock INTE med något gåvobrev eller liknande, det är artilleri att ta till sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

I mitt inlägg så står det ju om du är läskunnig MIN brygga. Den har jag byggt själv på mitt eget vatten.

Så skulle det stå en båt vid den bryggan så JA då löser jag det problemet utan omsvep!!!

laughsmileyindecision Här har du några smilisar också som du kan flika in där du tycker dom passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr verkar detta vara ett civilrättsligt fall och då utreder inte polisen. När det är ett kontraktbrott får man TYVÄRR gå vägen med att kontakta jurist eller liknande... Tråkigt i sådana här situationer att man själv drabbas mest. Men är det så att personen i fråga har utryckt hot i någon form, rekommenderas det att anmäla detta. Kanske inte görs något åt det, men dras det längre finns det dokumenterat!

Tråkig situation men gå den rätta vägen så du får ett bestående resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

OffTopic.

Så kan jag ju meddela min herre att jag likväl som moderatorn kan ta bort inläggen. Då inläggen var rapporterade så kommer dom ju tas bort ändå.

Synd att kladda ner en tråd med massa pajkastning.

Jag har inget emot Westfjord och gick över gränsen. Bättre jag raderar skiten istället för moderatorn!

För övrigt var Midsommaren mycket bra smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns mycket att lära av detta. Hoppas TS återkommer och berättar hur han gjorde och hur det slutade.

Mvh/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...