Soleg 0 Postad 20 Juni , 2013 I min HR26:à sitter en MD5. Vi har haft båten sedan midsommar 2012 så detta är andra sommaren. Motorn gick som en klocka hela förra sommaren, startade på första varvet och gick jämt och bra. Förre ägaren sa att det läckte lite ur vattenpumpen och att det kanske borde åtgärdas såsmåningom. Det blev aldrig gjort 2012... Båten sjösattes innan förra helgen och nu startar den inte alls! Statmotorn går runt men inte ett liv... Efter att jag har så gott det går satt mig in i hur den fungerar och vad det kan vara för fel har jag gjort följande: Första dagen luftat vid alla punkter man skall flera varv. Åkte till Lidingö och köpte nytt filter och en helt ny matarpump (det var tydligen ett vanligt fel med gamla slitna pumpar, och nya packboxar till vattenpumpen. Skruvade i nya pumpen och det nya insatsen till finfiltret, fettade in nya packningen enligt tips från md5 for dummes. Dags att pumpa manuellt med nya pumpen och fylla finfiltret och få ut all luft. Vattenpumpen tänkte jag ägna mig åt när jag får igång motorn. Hoppfull vred jag på startmotorn med samma nedslående resultat. Nya lyftningar igen och igen men inte ett liv. Efter jag samlat krafter ett par dagar senare gav jag mig på att ta ut spridaren, vilket gick förvånansvärt lätt.. Nu märker jag att det inte kommer något bränsle i röret som leder in i toppen av spridaren! Lutningen tidigare hade gett bränsle här men via returen tror jag det måste vara, jag trodde det kom via insprutningspumpen men det gör det inte. Lysande i alla fall ett fel på spåret! På toppen av insprutningspumpen sitter den en hylsa som har några småsejar i sig och dessa kan tydligen hänga upp sig och fastna. Bott med dem försiktigt så inget ramlar iväg... Inget fel här. Vrider motorn på svänghjulet och trots att insprutningspumpen nu är helt öppen rakt in kommer det väldigt lite bränsle ur den. Sätter tillbaka smådelarna, nu kommer det nästan inget allsoch absolut inget tryck på det lilla som rinner ur den. Jag märker och ser ingen luft i insputningspumpen och vid varje varv som jag drar runt den rör det sig inne i den men det rinner bara ut lite svagt.. Jag antar och tror att det antingen är så att pumpen läcker och inte kan skapa något tryck eller att stoppet (som går via vore till sittbrunnen) har fastnat inuti på något sätt trots att spaken går tillbaka... Nästa steg är att skruva bort insprutningspumpen och det gör man inte utan att ta bort regulatorkåpan bakom för att kunna få bort den länkarn som sitter under pumpen. Jag har pratat med flera meckar och en del säger att det går bra att ta bort regulatorkåpan utan risk att en massa smådelar faller ut. Några säger att man inte skall öppna kåpan om man inte vet vad man gör... Det gör jag ju inte men jag måste ju hitta felet och få igång motorn snart!!! Planen om jag får loss den är att lämna in både insprutningspumpen och spridaren till el o diesel för reparation eller provtryckning. Skall jag våga öppna regulatorkåpan? Tips mottages tacksamt Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 20 Juni , 2013 Klart du vågar öppna regulatorkåpan. Studera sprängskisserna ordentligt så du har koll på de få delar som skulle kunna trilla ut (eller ner i motorn). Egentligen bara en fjäder till varvtalsregulatorn om jag inte missminner mig. Tänk på att ställa reglerarmen till pumpen i mittläge för att kunna dra ur insprutningspumpen. Att stopp-reglaget skulle ha hängt sig har jag svårt att se. Det är en enkel flagga som trycker reglaget förbi noll. Har du ordentligt med bränsle fram till insprutningspumpen? Även om du har ny matarpump så skulle det ju kunna vara något som bråkar i finfilterhållaren (tjuvluft e.dyl.). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 20 Juni , 2013 Har du luftat på den lilla spårskruven, som sitter snett skruvad i inprutningspumpen. Luftskruven som sitter på banjonippeln fungerar inte, eftersom den inte sitter högst på pumpen. Jag förstår inte varför den finns över huvud taget . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2013 Rusa nu inte iväg och skruva sönder en massa innan du är helt övertygad att det inte är luft i bränslesystemet, vilket jag tror är ditt problem. Lite besvärliga maskiner att lufta för den som inte är så van, idiotiskt med bränslereturen till finfiltret, man kan köra runt luften flera varv innan man blir av med den. Det kanske är så att matarpumpen står på kammen så att den inte har möjlighet att pumpa eller pumpar minimalt, isåfall får du baxa maskinen ett halvvarv så att pumpen tar, och är det någon läcka i systemet kommer det ny luft hela tiden, packningar i filter, slangar och dyligt, luft läcker in långt innan du kan se att det läcker ut bränsle. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 20 Juni , 2013 Jag har fått krångla med min MD5 en del. Innan du tar isär mer än vad som är nödvändigt prova med att skruva åt allt igen utom sista skruven till spridaren, låt den vara lite öppen. Värm motorn lite med en varmluftpistol, kör på startmotorn för att få bästa luftningen. När det inte kommer någon luft mer skruva åt ochjag tror och hoppas att din motor smäller igång. Man behöver vara två för denna operation men brukar oftast lösa problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 20 Juni , 2013 Om inte spridaren är monterad så är det i princip 0 tryck i systemet. Flödet är också väldigt lågt, för det är inte många droppar som sprutas in vid varje insprutningstillfälle. Gör som skrevs i tidigare inlägg. Skruva ihop, lufta toppen på finfiltret och insprutningspumpen. Lossa muttern på insprutaren något och kör sedan startmotorn. Du kan under den här processen ta ur impellern, så att du inte fyller avgassystemet med vatten. Du har ju inga avgaser som blåser bort vattnet nu utan det kan fylla hela vägen upp i motorn, om det vill sig illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juni , 2013 Håller med! Mycket bra att du påpekar om kylvattnet/impellern! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soleg 0 Postad 25 Juni , 2013 Tack för alla tips! Här kommer en lägesuppdatering Vi var och skruvade i motorn igår och hittade ett stort fel! Tänkte kolla insprutningspumpen utan att behöva ta bort regulatorkåpan. Tog bort högtrycksventilen ovanpå insprutningspumpen. Där inne ser man nu den pumpstång som rör sig upp och ner av motorns varv. Vred på svänghjulet och stången gick upp och ner så det funkade i alla fall. Men pumpstången skall vrida sig när man drar i stopphandtaget eller när man drar i gasreglaget, upp till ett halvt varv enligt uppgift. Men min rörde sig inte en millimeter!! Tog bort gasverken och stopviren. Gasreglaget och stopparmarna nere på regulatorn rör sig mycket lätt, nästan som om det inte satt fast inuti. Det här måste ju vara ett fel i alla fall. För att få bort regulatorkåpan behöver jag helst ta bort vattenpumpen.. Men eftersom den läckt har det runnit vatten på den nedre skruven så den är helt rostig och insexhålet är helt runt.. Vet inte hur jag skall kunna få bort den? Den andra skruven gick i varje fall att lossa vilket gjorde att jag kunde vrida vattenpumpen lite ur vägen. Lossade de fem skruvar som håller regulatorkåpan till slut. Knackade lite försiktigt medan jag höll hårt i den beredd att försöka fånga det som eventuellt ramlade ut... Men ingenting ramlade ut!!! En fjäder satt snyggt kvar i locket men inget mer! Jag som hade jagat upp mig över detta Det som påverkar pumpen är överfört via länkarm till en liten metallskena under pumpen via två kulleder. Skenan sitter fast och rör sig inte! Det är felet!! Lyckas ta bort länkarmen och med en polygrip pressa skenan till mittläget för att till slut kunna lyfta pumpen rakt upp! Insprutningspumpen är inlämnade till el o diesel idag och skall repareras. Passade på att lämna in spridaren också. Nu återstår att få loss den fastrotade skruven till vattenpumpen hur jag nu skall lyckas med det? Sedan skruva ihop allt igen och hoppas att det var enda felet och att den startar igen. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soleg 0 Postad 28 Juni , 2013 Här kommer en ny lägesuppdatering Insprutningspumpen och spridaren hämtade vi nylagade från el och diesel imorse. Kostade en rejäl slant men vad är alternativet? Letade först på Jula men hittade det jag letade efter på Biltema. En ganska kort pappegojliknande polygriptång som verkar vara gjord för just detta... Den gick precis in bakom motorn mellan blocket och avgaslimpan, så den kunde greppa den söderrostade insexskruven till undre fästet till vattenpumpen. Den fick mycket bättre grepp om skruven än de vanliga polygrip jag provade senast. Skruven började röra sig några grader i taget. Jippi! Skruven kunde kostat mig mycket fler timmar och mer bekymmer än den gjorde. Den gick allt lättare och tillslut kunde jag få loss den helt! Nu lossade även vattenpumpen som jag tog fram och skruvade upp. Packboxarna var inte roliga, så det bytte jag mot de nya jag köpt. Nu var det dags att sätta tillbaka insprutningspumpen. En tickade ljud hörs bara jag vänder och vrider på pumpen det är reglerstången som var helt fast innan. Jag fäste den lilla länken med två kulor som skall koppla ihop reglermekanismen med insprutningspumpen på i en bit tandtråd innan jag börjar försöka sätta dit den. Ifall jag tappar den kanske den ramlar ner i motorn.. Då kan jag hala upp den igen i tandtråden tänkte jag... Att få dit den var inte lätt med spegel och lampa men det gick tillslut. Nu regulatorkåpan som först får en ny packning. Fjädern som sitter i locket fäster jag i en klick fett först så ramlar den inte ur lika lätt. Fjädern skall dessutom hamna rätt i motorsidan vilket visar sig vara svårt med spegel och trångt. Gick tillslut efter jag lossat och satt dit den fem sex gånger. Hoppas jag fick kallstartarmen att sitta rätt också... Dit med renoverade spridaren. Man skall dra muttrarna till fästet med 10Nm men min momentnyckel börjar på 40.... Jag drar dem på känn, undrar om det kan spela stor roll om det är för hårt draget? På med alla bränslekopplingar och röret från pumpen till spridaren. Och så lufta flera varv. Dubbelkollar igen allt och klättrar sedan upp för att provstarta. Startmotorn går runt varv efter varv och just som jag skall ge upp går den igång med en smäll!!!! Äntligen!! Låter den gå ett bra tag för att hinna bli lite varm också. Kollar efter läckor men det ser bra ut än så länge. Hoppas lyckan varar och den startar nästa gång också Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 28 Juni , 2013 Alltid lika kul och lärorikt att få lite återkoppling, när problemen blivit lösta. Hoppas att motorn ger dig många problemfria år till nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Juni , 2013 Lyckan är fullständig när ett så avancerat fel får en lösning. Måste verkligen applådera idogheten och handlaget. Normalbåtägaren hade börjat kolla på en ny motor eller en begagnad fungerande. Bästa med att ha löst ett problem själv är att det stärker modet att ta itu med nya mysiga problem. Det blir mycket verktyg på resan men väldigt få verkstadsbesök när man klarat av några fel på egen hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser