Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Micke_K

Solpanel Överladdning?

Rekommendera Poster

Har installerat solpaneler och bytt batterier  i båten till denna säsong och när jag var nere en solig dag förra veckan visade min Battmeter att batterispänningen var 16,8volt och laddade 2-2,5A. Batterierna var enligt mig fulladdade vid tillfället och ingen belastning låg på. Blev lite rädd att ladda sönder mina nya gelbatterier så jag kopplade bort solpanelerna. Visserligen är det ju ingen större strömstyrka men kan det vara skadligt för batterierna?

Är det normalt att laddspänningen ligger så högt.

Har hört att CTek inte är optimalt att använda till Gel batterier då tekniken inte kommer att ladda dem fullt, stämmer det?

Lite fakta

Förbrukarbank: 2*150 AH Gel Batteri

Laddare:  CTek 25A Marin

Solpanel:  2 st 40W Tunna paneler, Parallell kopplade

Regulator:  Victron Blue Solar MPPT 70/15

Övrigt:  Battmeter 3

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på: Enligt specifikation skall din regulator ge 14.4 V laddspänning. Inget sägs om andra, högre spänningsnivåer. Kan bara se fyra olika förklaringar: 1. Fel på regulatorn. 2. Battmetern visar fel spänning. 3. Regulatorn fel inkopplad. 4. Regulatorn ger temporära förhöjda spänningsnivåer för att röra om i batteriet. Vissa laddare fungerar på det sättet men inget sägs om detta i specen för din regulator. Verkar osannolikt, men anske ändå värt att undersöka lite närmare

Har själv råkat ut för att en MPPT-regulator (minns inte fabrikatet) kokade ihjäl ett batteri. Föstod aldrig varför, men bytte ut regulatorn. Med tanke på kostnaden gäller det förstås att vara säker på att det är regulatorn som är felaktig.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju lite märkligt att en laddregulator leverar så mycket kräm.

Jag skulle prata med den som sålt regulatorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du load utgången på viktronen? Fungerar dump kretsen?kan kontrollera detta med handen då laddspänningen har uppnått sin max volt.Regulatorn blir varm om dumpen lastas.

Skulle gissa på att regulatorn är kass eller att den har sulfaterings cykel i programet som var igång när du mätte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Victron gör bra grejer, så utan att ens slå fram manualen så gissar jag att du inte ställt in att du har GEL batteri.

Normalt ska den inställningen hindra just ''omrörningscykler'' då och då?

Men jag tror inte dina batterier tagit skada... än.

De har blivit fint utjämnade och toppladdade så du kan nollställa din battmeter till 100%

Av nyfikenhet tänkte jag fråga vilket värde du ställde in på Peukert-konstanten? Ca 1,075 eller nåt sånt (anges normalt av batteri-fabrikanten )

Och din effektivitet blir säkert uppåt 0,94 eller något sånt? Jag talar om battmeterns nu... Så den har inte med solpanelsregulatorn att göra.

PS

Såg din fråga om cTek. Jag tror själv att inga laddare som man köper för rimliga pengar laddar ett batteri fullt! Det ska till både utjämningsladdning och toppladdning för det och de flesta leverantörer har ganska konservativa inställningsmöjligheter för att undvika att bli anklagade för att förstöra batterier. Det finns dyrare,programmerbara laddare, du kopplar in en PC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått en regulator skickad till från säljaren och efter att ha nollställt Battmetern verkar allt fungera. Underhållsladdar 13,7 volt.

Passade även på att byta laddare nu sitter det en Waeco 45ampers laddare istället CTek'n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis: har inte ändrat värdet för Peukertkonstanten utan kör med standardinställning på Battmeter'n. Är det inte att rekommendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...