Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Alpha232

MD6A som varvar fullt utan gaspådrag

Rekommendera Poster

Min Julle har en MD6A från tidigt 70-tal, jag har haft båten sedan 2009.

Motorn startar troget om än lite trög efter vintern eller efter en månad vid bryggan. Nu, efter att ha kört från sjösättningen till bryggan och därefter startat motorn två-tre gånger så, utan gaspådrag, varvar motorn upp till 2200 varv.

Det spelar ingen roll vad jag gör med gasreglaget, mortorn varva 2200 varv!

Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om gasreglagets vajer överför rörelsen till insprutningspumpen, kan vara så enkelt att vejern gått av och pumpen står öppen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, gasvajern sitter där den skall och är hel. Men jag funderade på om det har hänt nått mellan Gasreglaget och axeln som går in i insprutningspumpen. Kan reglaget ha kuggat över axeln som gå in i pumpen å den står på fullgas?

Kan det vara så att det läcker in olja i cylendrarna som gör att motorn får obergänsat med olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer inte ihåg hur insprutningspump och varvtalsregulator MD6 är konstruerad men har erfarenhet av en 3 cylindrig MD17 med liknande symptom. När länkarmen (inkapslad intill insprutningspumpen) till varvtalsregleringen gick av gick motorn upp i mycket högt varvtal. Mer än maxvarvet 2500. Motorn fick stoppas genom att lossa på insprutningsrören.

Liknande symptom kan uppkomma om varvtalsregleringen (slidarmen) kärvar eller fastnar. Demontera och titta in i varvtalsregulatorn.

Om du talar med en mekaniker på en serviceverkstad kan han säkert ge säkrare och bättre råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...