Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
ciaraud

Bästa mobila nätet i södra Finland?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att segla till södra Finland + Åland i år och undrar om någon vet vilken nätoperatör som har bäst täckning där. Tänkte köpa en dongel med kontantkort i Mariehamn, gärna 4G om det finns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det varierar lite i skärgården, men på det stora hela funkar både elisa och sonera båda bra, sonera kanske snäppet bättre.... Så, skaffa ett teliasonera kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju ha ändrat men i fjol när vi var till Åland fick jag lära mig att endast Ålands egen operatör ålcom och Telia Sonera fungerar på Åland. Kanske Elisa fungerar i år också men jag skulle nog välja Telia Sonera för säkerhetsskull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. TeliaSonera får det bli om vi styr kosan norrut.

Avgörandet sker när vi kommer ut i havet utanför Södertälje. Bäst väder i Visby --> söderut, bäst väder i Helsingfort --> norrut laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga bara; vad är avsikten med att köpa ett finskt kontantkort? Ska ni ringa mycket eller är det surfen ni är ute efter? Då kan jag bara nämna att ovanligt många av de Åländska och Finska gästhamnarna har WiFi. Och i gästhamn ligger man ju de flesta kvällarna då man har en stund över för att glida runt på nätet.

Vi, som själva brukar segla i dessa vatten har aldrig brytt oss om att köpa ngt Finskt/Åländskt kort, det är inte direkt gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen. Men vi ligger inte så ofta i gästhamnar utan försöker hitta naturhamnar så ofta vi kan. In i gästhamn går vi om vi behöver bunkra eller om vädret är dåligt och man behöver roa sig med restauranbesök el dyl. Vet att inte allemansrätten är lika utbredd där som här men på svaj kan man ofta få ligga och med jollen ta sig i land utom synhåll för ev hus. Vi använder nätet väldigt mycket för att tex leta upp dessa naturhamnar eller annan info som man kan ha glädje av på semestern. Dessutom kan man ladda ner morgontidningen och se på nyheter tex. Räknar med att segla ganska ofta åt finska hållet och dongeln är ju en engångskostnad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...