bornagain 0 Postad 19 Juni , 2013 Hej. Startar en ny tråd om min Yamaha 55 AE som verkar ha skurit. Tänkte nu då renovera den med delar från Mariner för det ska tydligen vara samma motor och mycket billigare delar?? Någon som vet hur det ligger till? Tex Nya kolvar. Borrningen är 82mm som orginal. Är det samma kolvar på Mariner? Reservdelsnummret till Yamaha´s kolvar: 670-11631-01. Detta nummer förekommer på fler modeller, men de tre första siffrorna skiljer. Tex: 688-11631. Skiljer det något på dessa kolvar? Diametern är den samma, men längd odyligt då? Finns det någon riktig nörd på detta forum? Någon som har renoverat en Yamaha 55 AE som vill dela med sig av sina erfarenheter? Denna är från -77. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 19 Juni , 2013 Nej jag har inte renoverat någon 55 AE, men jag kan bekräfta att Mariner 55/60 av samma årmodeller byggdes av Yamaha och är identiska så när som detaljer som t.ex. generatorn som i vart fall på vissa årsmodeller var klenare än på Yamaha. Marinern hittar du här. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&&hideLinkOnPath=true&req4Browse=1&lvlCode=&pCode=&path=MM~&docId=624&docName=MARINER%20|%201977%20|%2060%20|%2060%20HORSEPOWER%20-%207060507&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Det står att Mariner 1977 var 60 hk, men det tror jag inte den var, i vart fall inte i Sverige. 55 - > 60 lär skillja på bladventilerna och antagligen annan bestyckning i förgasarna. Hur vet du att den skurit? Fråga dig hur mycket jobb och pengar är du beredd att satsa på en motor som trots allt är 33 år. Hittar du en just powerhead så må det kanske vara hänt, men att köpa nya delar är, om det ens finns inte direkt billigt. Yamaha i Sverige är så hiskeligt dyra att att handla här inte att tänka på. Inte ens om motorn vore ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 19 Juni , 2013 Hej. Jag vet egentligen inte än hur motorn mår. Men det har spikat i undre cylindern. Kan bero på för snål bränsle/luft blandning. Med lite tur så kanske det klarar sig med ny kolv o nya ringar. Jag ska plocka loss toppen och kolla hur cylinderloppen ser ut. Kompressionen ligger på 120psi på båda. Vad ska det vara? Delar finns.Jag har kollat upp lite priser via nätet i England, o det är riktigt humana priser trots fraktkostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser