Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
iznogod

Webasto dieselvärmare

Rekommendera Poster

Hoj alla!

Har en webasto dieselvärmare i min båt som jag provkörde för första gången häromdagen.

Den funkade, blev varmt och skönt, kanske lite väl varmt misstänker att termostaten inte är helt perfekt, men det är ett mindre problem.

Det som gjorde mig fundersam var att när jag startade den så stannande den (eller fläkten slutade låta) och det kom enorma moln ur avgasröret. sen gick den igång men med ett gäng knallar lite nu och då. tänkte att den kanske behövde brännas ur lite och körde rätt länge och lite nu och då blev de såna rejäla diesel-moln runt båten men jag upplevde det som att det blev mindre och mindre med tiden. 

Frågan jag har, nått jag behöver bry mig om? nått som ska rensas? eller är troligast att den sotat igen lite eftersom den stått stilla i 3 år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick lära oss att Webaston ska köras med allt på full fart lite då och då, t.ex. ett par gånger under vintern och någon gång under sommaren.

Har den stått en tid kommer det rejäla rökmoln, men blir avgaserna tunna och vita efter ett tag har jag utgått från att allt är lugnt.

Här är en länk till en som tog isär sin värmare och gjorde ren den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då låter det ju som jag kan sluta oroa mig, ska se till att starta den nu och då så den inte står för länge då. tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet knep är att köra den på fotgen en stund kanske ett par nätter då sotar den ur sig . Fick jag lära mig av ebersprächer gubbarna på sjömässan i stockholm Har själv en Eber D2a

// Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...