vwsa 0 Postad 19 Juni , 2013 problem. jag ska koppla in en cdi modul. där plus ska gå till + på tändspolen samt minus till - på tändspolen. men när jag kopplar på - på spolen så dör motorn. vad kommer detta sig. det är en 460 omc med mikrobrytare .ihop med en msd fördelare . alla tankar o funderingar är av intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Juni , 2013 Menar du att du kopplar en minuskabel till tändspolens minus anslutning så att spolen får konstant minus till sin minus anslutning? Om det är så du kopplar slutar det garanterat att fungera. Plus till tändspolens plusanslutning och sedan går minusanslutningen till cdi modulen och kanske en kabel till varvräknaren. Motorn går ju utan den extra minuskabeln tolkar jag det som i ditt inlägg, sluta koppla in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vwsa 0 Postad 20 Juni , 2013 ja motorn går utan minus kabeln. men då fungerar inte inte cdi modulen mikrobrytarna gör inte sitt jobb. jag koppla plus på tändspolens plus o lät minus ligga löst. sedan kopplar jag på minus på modulen då dör motorn helt. minus på modulen inte direkt på tändspolen. har även provat med nya mikrobrytare. så allt är helt nytt. kopplar man enl shemat som ingick så ska + kopplas på tändspolens+ och minus på tändspolens -. vilket inte går du dör ju motorn direkt. så det är minus kabeln som strular. vart kan man koppla den bäst tro så det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vwsa 0 Postad 20 Juni , 2013 varvräknar kabeln går på minus på tändspolen. vad blir skillnaden om man kopplar modul minus direkt på minus på tändspolen?? eller är varvräknaren felkopplad?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 20 Juni , 2013 Microbrytaren du har som skall hjälpa till med växlingen antar jag, vilken funktion har den? Är den sluten normalt och bryter när du växlar eller är det tvärt om? Har elektroniken någon särkild ingång för microbrytaren? Om microbrytaren sluter när du skall växla kan du koppa microbrytaren mellan tändspolens minus och jord så den dödar tändningen inför växlingen, vilket minuskabeln du kopplade in gör permanent så motorn dog. Om microbrytaren bryter inför växlingen måste du koppla in den i serie med tändspolen för att den skall kunna bryta tändningen, alternativt om elektroniken har en särkild ingång för microbrytaren så få man läsa på i instruktionerna, dessa kanke inte är så klara på den punkten. Är du 100% säker på att mekaniken kring växlingen och microbrytaren är rätt injusterad? Det är ju viktigt så man inte tar livet av drevet i förtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vwsa 0 Postad 21 Juni , 2013 mikrobrytaren ska bryta vid växling. den är inkopplad via cdi modulen som sedan jordas i motorn sedan plus kabel till tändspolen. men minus är ju frågan vart den ska ta vägen? schemat som följde med är väldigt konstigt. men hitta ett annan schema på nätet.där verkar det som minus ska in på varvräknarens kabel. om det kan göra skillnad. mikrobrytarna står i rätt läge. men får dom inte att fungera. tänkte prova sätta minus kabeln på varvräknaren se om det hjälper. varvräknarens kabel går till minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser