Gå till innehåll
lördag 29 mars 2025
brstfanp

Bästa sättet knäppa bomkapell?

Rekommendera Poster

Jag ska sy ett bomkapell. Alltså för att täcka storseglet på bommen.

Vilken sorts knäppning tycker du är bäst?

Jag har provat kapell med dragkedjor, tryckknappar, kardborreband, kapellvred, snören som man knyter med små eleganta rosetter eller trär genom en rad öljetter.

Nu tänkte jag göra ett bomkapell som verkligen blir bra. 

Jag har lazyjacks på bommen men planerar inte att sy en lazypack. Jag tycker inte om att ha kapellväven fladdrande under seglingen. Dessutom så är jag skeptisk till om en dragkedja högst upp läcker in onödigt mycket vatten som inte rinner bort eller torkar upp bra med en stängd botten.

Vad tycker du?

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastsättningen föredrar jag med polyesterband och plastclips som man kan justera spänningen på. Men varför inte lazybag? Jag sydde själv till förra båten med dragkedja ovanpå och med glasfiberlattor i överkant på bägge sidor. Med en överlappande fåll så slipper du regnvatten genom dragkedjan. Kommer nog att sy liknande till nuvarande oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med pseudonym. Band och plastspännen, sådan som sitter på axelbanden på ryggsäckar m.m. JAg hade tidigare snören men sydde om till band. Fungerar perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har band och plastspännen nu och det fungerar kanon. Sydda av känt makeri. öppet nedtill för att det ska kunna torka och lazyjaksen kommer ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske ska tänka om ... Tre av tre inlägg talar för lazypack.

Anledningen till jag är skeptisk till lazypack är att jag inte gillar kapellväven som fladdrar omkring vid segling och flera lazypacks som jag provat på andra båtar läckt in så att seglet varit mycket blött.

Jag får inte en riktigt klar bild av hur era lazypacks är sydda, har sett olika modeller. Används banden för att spänna fast packen i bommen eller? Har ni bilder av de modeller som ni gillar?

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...