tobbe69 0 Postad 18 Juni , 2013 Ska skifta motorer. Köpte en terhi micro fun, med en 15 hp Mariner. Ägaren har ej kvar motorlåset. Ska sätta en 25 hp från min gummibåt på den istället. Kapade av klumpen ytterst. Men sen ? Ska jag bara borra störra och större och borra bort hela genomgående bulten ? Går det ? FInns annan lösning ? Skickar med två bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2013 O ett gammalt Hillock-lås Dom där har förmodligen ställt till med traktorlass mer bekymmer för ägarna än för tjuvarna Låset och kontramuttern är borta så bulten är lös. Du måste bara fixa så du får tag i den med nåt verktyg.. Den bult du kapat har normalt en fyr-kant i änden. När man skruvat in den så motorn sitter så låses den med en kontramutter. Den muttern har ett kullagerspår. Själva låsklumpen är byggd så att när man låser så tvingar man ut kulor i kontramutterns kullagerspår och klumpen blir lekande runt kontramuttern. Problemet med Hillocklåsen är att när smuts och korrosion fått leka med låsklumpen ett tag vill inte kulorna släppa taget om kontramutterns kullagerspår vare sej låset är låst eller öppet. O så länge inte alla kulorna släppt taget så kan man inte dra av klumpen och komma åt kontramuttern.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 19 Juni , 2013 men få tag i bulten ? det är ju omöjligt, med vad ? finns ju inget at greppa i ? så mitt borrande är lönlöst menar du ? just nu vill jag bara spränga bort den så jag kan få dit den andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 19 Juni , 2013 På första bilden ser det ut som du har rätt stort avstånd mellan motornfästet och akterspegeln, kan du inte komma åt med en stor polygrip eller liknande och ''backa'' ut den sågade bulten? Räcker ju om du bara kan ta några varv, så mycke så du kan lyfta av motorn, för att sedan skruva bort den helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2013 Lönlöst är det ju inte men lite omständigare än nödvändigt. Har inte bulten totalt korroderat fast i bracketten finns ingen anledning o borra ut den. Kan du inte bara fixa ett grepp i ytan så du kan få runt den..? T ex göra ett spår i den med en Dremel.. Eller svetsa fast en mutter på den om du har tillgång till det.. Du kan inte få runt den från andra sidan? Eller kapa den även där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 19 Juni , 2013 man är ju inte världens händigaste , om man säger så. bakifrån kommer jag ju ej åt. det täcks av motorns bakdel. kan fota sen. åker ner nu och ser om jag kan förstå bättre. känns orimligt svårt att få nåt grepp om den. den är ju kapad typ jämns med motorns fäste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juni , 2013 Som den är nu kan du ju inte få nåt grepp om den utan du måste göra nåt så du får tag i den. En Dremel är inte ett så dumt verktyg o ha i arsenalen o med en sån kan du fila ett spår i den så du får tag i den med en skruvmejsel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Juni , 2013 Hade samma problem. Nyckeln funkade inte. Känner igen funderingarna... Men det löste sig en natt. Någon snäll individ tog hela motorn och gjorde dock djupa jack i akterspegeln som den snälla försäkringsgubben åtog sig att fixa mot en mindre avgift på 5000:- Annars hade jag tagit kapen själv men bara för att dra av bulten... såg ingen annan väg! Detta lås som inte längre är godkänt tycker jag verkar vara av god kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanieel 0 Postad 17 September , 2013 Hur gick det/gjorde du? Har precis samma problem. Köpte en båt av en änka (vet att det låter som en rövarstory) som inte hittade nyckeln till låset. Finns det en vinning i att kapa lite längre ut för att få något att få grepp om.. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 September , 2013 Ja för bövelen, du har allt att vinna på att inte kapa som TS. Även jag har kommit över en båt med detta lås på akterspegeln; hela låset sitter ju som en gripklo över en bult - troligen utan normalt ~17huvud. Min 9.9 Yamaha hade ett normalt insexspår för att spännda bulten (isället för den vingmutter som troligen tagits bort för att få dit låset). Jobba istället med vinkelkapen för att öppna upp hela låscylindern akteröver för att sedan kunna trä (läs: våldsamt slå) av den i förlig riktning. Var jag otydlig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanieel 0 Postad 18 September , 2013 Näe, kanske är jag som är lite seg... Sitter insektsspåret du nämner under låscylindern? Kapa sedan som ett snitt genom hela cylindern? Hur mycket kapar du innan du börjar slå? Hur kommer du åt att slå den i förlig riktning? Bakifrån går väl inte? /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 18 September , 2013 På min motor var insexspåret i själva motorbulten - precis som om det varit en vanlig bult bara att denna ina hade någon skalle med den vanliga spänn-vingen på. Låste greppade sedan som en klo runt denna bult så att man helt enkelt inte kommer åt bultens huvud och insexspåret och kan skruva bort motorn. Låset gick i sin tur att snurra runt denna motorbult hur man ville, därför tog jag till vinkelkapen och kapade försiktigt upp hela låsklumpen i bakkant så att jag sedan kunde trä av låset framåt. Det blev ett antal olika jack med några mm mellan sig, men med en bra kapskiva går det som smör. Tar man det lugnt och passar sig för att gå för djupt så klarar du dig från att gå ner i bulten alltförmycket och kan använda denna senare. Tillägg: det är möjligt att jag även gjorde ett par snitt i längsled (akter-för) på cylindern för att sedan kunna kila ner diverse dorn och skruvmejslar och bända upp - återigen för att möjliggöra att låset glider över motorbultskallen i förlig riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 18 September , 2013 Hej Mitt förslag är att sätta i en skruvutdragare http://www.jula.se/skruvutdragarsats-5delar-330185 i hålet som är borrat, kanske göra ett större hål för den största skruvutdragaren. /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 September , 2013 Snälla ni använd inte den typen av skruvutdragare som kallas svinpitt! Ju mer ni drar in den koniska svinpitten jumera vidgas skruven och jumer tränger den i hålet, tillslut brukar den gå av, sedan brukar jag bli inkopplad, ett elände att pilla ut pitten för att kunna borra för en användbar utdragare. Ytterst få som lyckats med en sådan operation, det finns andra modeller som är betydligt bättre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanieel 0 Postad 18 September , 2013 Tack för bra tipps! Vilken modell är det som kallas svinpitt? Jag fick tipps om att värma med svets tills kulorna i lagret smälter. Sedan skulle det bara vara att skruva ut. Någon som känner till det/testat? //D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 18 September , 2013 Inte gjort, skulle heller inte göra det. Se upp med plast, gelc, motorlack och den troligtvis droppande gummimassan som rinner av låscylindern. Har du nyckeln kvar kanske det kan vara en idé att värma för att få fettet att rulla, men att smälta kulorna vette katten om du kommer göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 September , 2013 Svinpitt är den modellen som 2715e länkar till, ni som har sådana vill ni vara snälla och slänga dom så ni inte försöker att använda dom. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2013 Tack mina forumvänner! Nu har jag lärt mig nog för att dra ut på stöldturne, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 19 September , 2013 Eftersom svinpitten inte är något bra alternativ skulle det var intressant att veta vad som är att föredra. Det finns ett antal varianter av dessa skruvutdragare. /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 September , 2013 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/ Denna modellen, finns även hos andra försäljare för dom som inte gillar BT. Nogrant anpassade borr till de olika utdragarna,styrhylsor till borrningen, raka ej koniska dragpinnar som ej vidgar skruven så den inte fastnar mer ju mer kraft du använder. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 September , 2013 Ja nu är det nog inte så farligt, om man kapar som TS så har man en låsning som nog är bättre än hans orginallås, som inte är något vidare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 September , 2013 Alltid kul med nya verktyg. I den satsen du länkade ser jag 5 borr, 5 hylsor D1-D5, 5 stänger samt 10 hylsor märkta B1-B10. Har du lust att beskriva vad som är vad och hur man använder grejerna. Borren kunde jag klura ut på egen hand med det var också det enda. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2013 Det här är bra skit om grejerna håller åtminstone i närheten av orginalet Rigids kvalitet. Det finns beskrivning med men det är rätt självklart hur det går till när man ser grejerna i verkligheten. Kan man jobba med smörja, värme o kyla är det ännu bättre men rf i alu är jobbigt o det går o bryta av dessa oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2013 Nej det har du inte men däremot har du förhoppningsvis lärt dej vikten av att hålla de gamla Hillock-låsen välsmorda.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 September , 2013 Försökte länka till en som säljer Rigids skruvutdragare men det funkade dåligt så det fick bli biltemas sats så att dom som är intresserade kan se hur ett ordentligt verktyg ser ut. Visst går det att bryta av dessa också, men chansen att misslyckas med svinpitt är 99% den sista procenten som lyckas hade det även gått att pilla loss med en skruvmejsel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 September , 2013 Kan bara hålla med Pentax, svinpittar borde förpassas till verktygens skrothög! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser