Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
RogerU

Ekolodets placering

Rekommendera Poster

Jag har mitt ekolod placerat baktill vid rodret på min stålbåt, mod snipa. Hur arbetar ett ekolod typ Fishfinder. Skickas ekot rakt ner mot botten eller sprider det ut sig. Jag har sett att det finns ekolod som kan se framåt. Mitt problem är att ekolodet ser i syne. Där det inte finns fisk ser det fisk och det är ju tråkigt om man fiskar och verkligen vill ha fångst. Kan det vara så att rodret stör själva ekot. Varför förre ägaren placerade ekolodet baktill vet jag inte men förmodligen för att det var det enklaste sättet, ingen håltagning i skrovet behövde ju göras. Om jag ska byta ekolod är det någon som har tips på någon bättre placering. Och om det då måste göras hål i skrovet, vad bör man tänka på då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej RogerU! Någon lodare är jag inte och följdaktligen ingen expert på området heller. :-D Men jag vet att placeringen av givaren och att det inte är någon luft under givaren är av största vikt. Det får alltså inte finnas luft mellan den del av skrovet där givaren är placerad och vattnet. Luftbubblor får heller inte förekomma. (Kanske kan det vara så att ditt roder rör upp lite bubblor? Bara en tanke.) Som jag har förstått det ska givaren placeras så långt akter ut som möjligt. Tror knappast att du behöver köpa nytt ekolod. Antagligen handlare det endast om VAR givaren är placerad, men i det här fallat kanske ännu hellre på vilket sätt den är monterad. Är den inte placerad efter konstens alla regler får du missvisande värden och märkliga uppträdanden. En alternativ placering av givaren är på utsidan av akterspegeln med en sk. akterspegelgivare. Då måste du köpa en ny sådan men själva ekolodet kan du behålla. Men att tänka på är nog min spontana teori om att roder och propeller kan ställa till förtret! Att du har en stålbåt vet jag inte om det kan inverka negativt eller ej. Kanske det kan uppstå magnetisk eller annat? Vet inte....bara ytterligare en spontan spekulation. Vissa givare har en väldigt rak visning medan andra har lite mer spridning. På en del givare/ekolod kan man välja mellan två oilka spridningar. Framåtseende lod finns. De fungerar upp till max 15 knop (ca.) med rätt installation. Pris runt 7000 kr om jag inte minns fel. Det finns många typer av givare och lite olika sätt att både placera och montera. Därför tycker jag att det bästa som du kan göra är nog att ringa någon marinbutik som är vana att installera ekolod och fråga om råd. Förbered samtalet genom att anteckna exakt vilket ekolod du har och gärna om du kan, även vilken givare du har. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,jag är en gammal trollingfiskare,o ekolodet har man en stor nytta av med tanke på djup,språngskikt,samlingar av betesfisk,bra att se branter hur djupkurvor överenstämmer med verkligheten mm.det handlar inte om att lodet ser i syne,det handlar helt enkelt om att lära sig vad man har att göra med,har man dessutom ett lod som visar fisksymboler,så blir ju varje eko oavsett vad det är, en fisk,kan vara vegetation,eller luftbubblor,,eller egentligen bara störningar,,ställer du Gain på max så har du förmodligen fullt med fisk under båten,givarna brukar finnas i olika vinklar,,åtminstone 2,,o även om det är massor av fisk under båten,,så måste man ju överlista dem,, ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...