aando 2 Postad 18 Juni , 2013 Hej på er alla! Jag har en gammal Penta diesel md3b som jag precis fixat till tryckprovat cylindrar,toppar,slipat ventiler planslipat honat m.m så nu är den som ny (nästan) Jag var även iväg till biltema och köpte och köpte mig en ny tempmätare men när jag skulle montera den såg jag att givaren var betydligt mindre än den gamla. Är det någon som vet var man kan få tag på en sån adapter? Jag tror att det är M18x1,5 på blocket och den nya är 1/8 nptf vad det nu är Hälsningar Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnny78 0 Postad 19 Juni , 2013 1/8 är storleken på gängan, nptf betyder att gängan är konisk Borde finnas på biltema om du (mot förmodan..)hittar någon anställd som kan något Annars närmsta mekonomen eller dylikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 20 Juni , 2013 Varför ska han åka till Biltema? Han har ju redan en givare med 1/8 gänga. Problemet är ju att hålet i limpan är större, och han måste ha en adapter. Man får nog låta tillverka en adapter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juni , 2013 Ska man ta ut värme för typ defroster så gör man det med en adapter i temp. givar-hålet. Jag fick tipset av en kille på Volvo att istället ta bort en zinkplugg som finns och som är standard 1/2 gänga. Min motor är en färskvattenkyld VP2001 men jag tror det är gjort på samma sätt. Kolla efter alternativ placering om inte du inte hittar en adapter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juni , 2013 Hej, är du säker på att det är M18 och inte någon tumgänga i blocket? Finns bara upp till M16 men däremot större tumgängor HÄR. T:et står tydligen för tapered (konisk) som sagt, F:et för en variant av dry seal enligt avsnittet konstruktion HÄR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aando 2 Postad 20 Juni , 2013 Det fixade sig. Jag hittade en adapter på dalhems.se obs ingen reklam det kanske finns på andra sidor också Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnny78 0 Postad 20 Juni , 2013 För att han som sagt behöver en adapter till blocket inte limpan.. detta är en standardpryl som nog finns hos dom flesta som kränger bildelar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 20 Juni , 2013 Vad innebär det att gängan är konisk? Jag förstår att den blir bredare längst upp, men vad är meningen med det? Det finns för övrigt ett gäng olika adaptrar på biltema, köpte en 5/8 till min b20 idag. Fanns även med mm-gänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juni , 2013 Konisk gänga tätar mer ju mer den dras åt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser