Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ryds478

Ryds 478 GT - vatten i bakre förvaringsutrymmet

Rekommendera Poster

Har en Ryds 478 GT med en Mercury 50.

Får in vatten som lägger sig i förvaringsutrymmet under förarsätet (vid bensindunken).

Vatten kommer bara in när jag kör, båten vill inte gå upp i planing heller.

När den ligger stilla vid bryggan händer inget.

Vanligt problem? Var skall jag börja felsöka?

Tacksam för svar,

Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vilket slags utrymme det rör sej om men OM det är kölsvinnet du menar, dvs utrymmet mellan skrovet och durken(& som kanske har förbindelse med förvaringsutrymmet) så är detta ganska normalt.

Plast är vattentätt, det vet alla På sätt o vis ja. I botten på alla plastbåtar blir det pyttesmå sprickor som inte syns eller ens har ngn betydelse så länge båten är relativt obelastad. När man frestar på skrovet, särskilt när man går ut rätt hårt o kanske stampar mot vågorna pressas emellertid lite lite vatten in rätt igenom skrovet vilket till slut kan bli en rejäl skvätt. Inget egentligen att vara särskilt orolig för... Det är så med båtar i glasfiberarmerad plast bara, ny som gammal.

Själv trycker jag en sekund på knappen till länspumpen så blåser den lätt ut det jag ev. har samlat på mej under dagsturen.

Är det större mängder gissar jag att det är en trailerskada under. Ngt av hjulen på båtkärran som fått ta större belastning än ngt annat så det har blivit en stjärna i gelcoaten.

Man tätar det bäst med att måla på Epoxi på utsidan av skrovet under vattenlinjen. Epoxi är såpass segt att det skall mkt till innan det skall läcka genom.

Nu kan det hända att det i ditt fall är ngt ovanligt såsom att ngn genomföring till självläns eller kanske skarven mellan skrov och däck, bakom gummilisten inte är ordentligt limmat så det tar sej in den vägen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Kan även vara dyvikan, kolla packningen. Jag hade samma problem på vår 478 men nu är det tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyvikan kan knappast vara orsaken om du får vatten i utrymmet under förarsätet, för dyvikan tömmer utrymmet mellan ytterskrov och innerskrov. Bensintanken står ovanpå innerskrovet. Dessutom skulle dyvikan läcka minst lika mycket när båten ligger stilla vid bryggan.

Du skriver ju i beskrivningen:

Vatten kommer bara in när jag kör, båten vill inte gå upp i planing heller. När den ligger stilla vid bryggan händer inget.

Hur mycket vatten är det?

Låter som att det är mycket vatten, om vattnet är så tungt att det hindrar båten från att komma upp i planing? Eller kanske är det två olika problem?

Jag minns att jag fick in lite vatten där ibland, men på min Ryds 478 kom jag på att det berodde på att jag brukade tvätta av båten med vattenslang och luckan på förarsätet är inte tät. Den troligaste förklaringen tycker jag verkar vara att din båt inte är tät under relingslisten, så att när du kör och vågor trycks upp mot relingen så läcker vatten in där. Annars kan jag inte komma på varför båten skulle läcka bara när du kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...