Hane 0 Postad 18 Juni , 2013 Hej! Vi står i valet och kvalet av att byta båt så vi behöver lite vägledning. Vi har idag en Askeladden C62 Cruiser som vi köte ny 2011. I slutet av det året fick vi tvillingar så det har inte blivit så mycket båt efter det :-). Vi inser att vi inte behöver en DC, utan vi skulle vilja ha en smidigare båt som är lättare att hoppa i och ur samt är lätt att bara sticka ut med. Samtidigt är vi inte så sugen att lägga mer pengar för att byta båt. Nu har vi fått ett erbjudande om att byta jämt med en Bella 600 twin som gått ca 20 h. Är det en dålig affär eller någon som har tips och kan stötta oss i tankegångarna :-)? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Juni , 2013 Jag kan inget om motorbåtar... Spontant är ju dessa ungefär lika stora? Stora skillnaden är väl att man kommer i från fören enklare på Bella'n? Gör det så stor skillnad? Kan ni förtöja er Askeladden åt andra hållet för att komma i enklare tex? Det finns säkert andra skillnader som ni tänkt på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juni , 2013 Bra affär och båtar är inte kompatibla begrepp. :-) Båt är nog mera livsstil är jag rädd. Jag ser att det är rakt byte på gång. Bra ide, marknaden är rätt kall just nu. Dyrt att bli sittande med två båtar. Det viktigaste (tycker jag) på en båt man tänker köpa är en hyfsat fräsch och ny motor. Och det har ju Bellan. Det viktigaste är att ni trivs med den nya båten, funkar att hoppa i och ur och kan ta er dit ni vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 18 Juni , 2013 Det verkar ju dumt, just med tanke på barnen. Styrpulpetare är ju bra om man fiskar eller behöver frakta cementsäckar. Men med småbarn ombord är det ju nästan avgörande att kunna komma undan i lite skydd för sol och plötsliga regnskurar. Det kommer krävas mer planering för att lyckas stuva undan alla småbarnstillbehör i små stuvfack istället för att bara kasta in det som eventuellt behövs i ruffen. Dessutom vet ni ju om ett par år var barnen är, åtminstone när de är nere under däck. Förövrigt klingar Askeladden bättre kvalitet i mina öron. Men det kan jag ju ha fått helt om bakfoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 18 Juni , 2013 Håller med coppertail, vi hade DC när barnen var små, fungerade fint. Man fyllde ruffen med grejor, fick in vagn och väskor mm. Mycket som man vill förvara skyddat och ev. låsa in vid kortare utflykter från båten. Sen gillar barnen leka där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Juni , 2013 Tänker nog lite som ovanstående spontant, ni byter en högre och tyngre båt ( dvs mer sjövärdig? ) mot en mindre som dessutom ger sämre skydd i dåligt väder? Är det svårt att gå iland? Tittade på bild på er båt.... Är det en grej ni tänker på? Kan ni inte sätta på ett peke? Med stege. Sådant anser jag är standard på de segelbåtar jag har haft, underlättar. Eldriven winch för akterankaret, underlättar mycket att slippa stå och dra själv... då hinner du hålla koll på barn och se vad som händer runt om bättre. Tv i den lilla ruffen bär barnen är griniga. In med barnen där och tuffa hem i fem knop? Nä, jag skulle nog tänka mig för även om jag förstår att en smidig sportbilscab är frestande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Juni , 2013 Barn vill sova ..när som ....var gör dom de i en styris ? Vindskydd ...ännu en viktig sak !!! Blir alltid kallt på sjön ! Min ungar är födda i en DC ...och tack för det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
froze 0 Postad 19 Juni , 2013 Instämmer 100% i ovanstående. Vi bytte från styrpulpet till DC med liten ruff för att lillen skulle få vindskydd och kunna sova middag i lugn och ro. Bättre stuvmöjligheter och med kapellet uppe kan junior härja villt utan att ramla över bord. Skönt med kapellet om det kommer en skur dessutom.... Jag hade aldrig övervägt bytet men vi är ju alla olika /Froze Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser