Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Soumi_batti

Motorn vrider sig vänster

Rekommendera Poster

Ja trot om ni vill, men motorn har börjat vrida sg sakta sakta vid stillaliggande. I våras hade den vridit sig, även de turer vi åkt hittills har den vridit sig olika mycket när vi kommer till båten. Nu har båten legat några veckor och motorn hade vridit sig till ändläget.

Det jag anar är att Seastar styrningen har någon form av övertycksventil som släpper luft varma dagar eller liknande.

Någon som känner igen problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och problemet är.....?

...jag hoppas inte du har en innombordare.....................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sorry här kommer förtydligande:

Motorn är en utombordare Yamaha F200.

Styrning största Seastar hydralisk styrning.

Motorn står upp- eller nedtiltad helt oroörd under längre perioder. Under den tiden börjar motorn sakta krypa åt höger, dvs om jag lämnade motorn helt rakställd är den något högerdragen nästa gång jag kommer till båten.

Nu senast efter en 2 veckors uppehåll stod den hårt mot ändläget. Även i våras på vinterförvaringen hade den vridits höger vid två tillfällen.

Om ingen vet kan jag plöja maualer eller goggla, spela roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internt läckage i styrningen.. Det kan t ex va kolvstångstätningarna i cylindern eller nån ventil i rattpumpen.. Att motorn vill åt höger beror sannolikt på att slangar, vajrar och kablar drar den dit.. Eventuellt är tyngdpunkten något förskjuten på motorn.. Så länge läckaget är så litet att det inte påverkar driften hade jag gjort nada..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta hydraulstyrningar har non-feedback, dvs att motors momentkrafter inte överförs till ratten. Detta åstadkoms med backventil/er som vanligen sitter monterade inne i styrpumpen. Om någon av dessa läcker lite så får man just det fenomen du beskriver, att motorn vrider sig då den är uppfälld. Detta har nog ingen som helst betydelse för styrningens funktion i övrigt. Att det går snabbare varma dagar beror nog på att viskositeten i hydraulvätskan då är lägre så att vätskan snabbare kan smita förbi den läckande ventilen.

Att motorn håller sig upprätt ser jag som en av fördelarna med hydralstyrning, så om styrning var tillräckligt ny hade jag nog försökt att reklamera.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack jarb och guestsson för bra svar.

Jag har inte sett någon olja vid styrkolven vid motorn, men jag kan kolla vid påfyllningshålet vid ratten om det saknas. Och som ni säger styrningen fungerar klanderfritt utan hackande gång. Det är en 07 så det är troligen too late.

Det enda jag kan förnimma mig är när jag lät göra en luftning av systemet vintern 11/12. Då anslöts en avancerad utrustning till nipplar på varsinn sida styrkolven vid motorn och systemet kördes åt höger/vänster omväxlande. Kanske gick det hårt åt ventiler/packningar?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste ju inte vara tt läckage som syns på utsidan, troligare är att det läcker mellan tryck- och sugsidan.

Är det riktigt besvärande för dig så får du börja med att packa om cylindern och sen pumpen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menar med ett internt läckage är precis som Bosse redan förtydligat att det läcker inuti hydrauliken. Hade det varit ett externt läckage hade du redan fått fylla på. Det här är mycket vanligt när styrningen blir några år och nåt man faktiskt ofta tar höjd för redan från början genom att välja en ratt som är symmetrisk. Om du märker upp ratten kommer du märka att rakt framläget förflyttar sej med tiden och det beror just på internt läckage. Genom  att använda en symmetrisk ratt så syns det inte så tydligt att rattläget förflyttas. 64:an har ju som bekant en symmetrisk tre-ekrad ratt utan ett tydligt raktfram-läge :) Det är ingen slump ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att rattläget ändras har jag märkt. Men det är först nu jag märkt att även motorn vrider sig.

Jo jag förstod att det var internt.

Men högst troligt behöver man inte göra något i nuläget, utan bara hålla koll. Den ligger litet dumt i fullt upptiltat och max styrsutslag, så det läget villl jag undvika om möjligt. Kolven slår i motorbultarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips jarb!

Sen gäller det att inte glömma ta bort de där, så att det inte slutar som för V-Gurra på Bromma. (RIP)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...