fairlady 0 Postad 17 Juni , 2013 Hej , detta är lite akut pga midsommarafon är denna vecka.... Har just monterat ett växelhus på min Mercury motor, då jag anar att jag fått fel information från säljaren av växelhuset hur backlåsnings klossen skall monteras ( jag kallar den så) benämningen på engelska lyder CAM reverse locking se nedan nummer 41 på bilden http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=61761&ivar=IMAGES/MERMAR/61761/30.png&inbr=454&bnbr=16&bdesc=GEAR+HOUSING+ASSEMBLY%2C+COMPLETE+%28PAGE+1%29 Finns det någon som kan ge mig råd hur man monterar denna på ett riktigt sätt och om man skall ha backen på växelhuset i när man återmonterar växelhuset, även reglaget i båten ?? skall den stå i backläge ? Jag har alltid hört att frammen skall vara i på reglaget när man tar loss växelhuset, dubbla budskap...eller hur ??? Sedan skall gas reglagen på motorn justeras enligt någon modell ? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 17 Juni , 2013 Jag skall försöka svara, men jag kan inte detta utantill så du får kolla själv också. Utgångsläget är att du har växelhuset bortaget och helst tillgång till en medhjälpare. 1. Fäll upp motorn och lokalisera växelaxelns splinsehonan i framkant av riggröret. 2. Lägg i backen på reglaget. 3. Be medhjälpare växla från back till fram på reglaget och notera åt vilket håll splinsehonan roterar sig. Anteckna Fram = ?sols Back = ?sols, underifrån sett. OBS: Låt framväxeln ligga kvar i. 4. Kolla sprängskissen DRIVE SHAFT HOUSING ASSEMBLY Lokalisera den pinne (7) som sticker ned i närheten av splinsehonan. Då denna pinne trycks upp av CAM reverse locking, så låser en klokoppling motorn så att den inte fälls upp under back. Styrklossen (12) skall hålla pinnen (7) på plats mot kammen. Kolla att styrklossen (12) sitter som den skall. 5. Fäll ned motorn. Lokalisera klokopplingen genom att tryck pinnen uppåt. Kolla att den låser som den skall, att det finns en returfjäder som frikopplar när trycket mot pinne tas bort och smörj upp mekanismen med marinfett, ev. först med olja. 6. Nu till växelhuset. Vrid drivaxel medsols (uppifrån sett) med händerna och kolla att propellern roterar åt det håll som skulle skjuta vatten bakåt från båten. Om friläge eller back ligger i, vrid splinsetappen på växelhuset åt det håll du antecknade under punkt 4. Tänk till en extra gång åt vilket håll det blir, då tittade du underifrån upp, nu tittar du antagligen nedåt längs axeln, så det kan vara motsatt håll mot vad du antecknade. Det brukar funka med en bra skiftnyckel, rotera drivaxeln medan du växlar. Inget våld och vrid inte längre än att framväxeln gått i ordentligt. Kolla igen: Vrid drivaxel medsols med händerna och kolla att propellern roterar åt det håll som skulle skjuta vatten bakåt från båten. Nu ligger framväxel i på både motor och växelhus. 7. Kolla hur pinnen (7) är lokaliserad relativt splinsekopplingen och montera CAM reverse locking roterad på splinsetappen så att kammen är lägst där pinnen (7) träffar kammen när växelhuset monteras. Kontrollera med tankekraft och kunskap om hur splinsetappen roterar, att tappen kommer att tryckas in då backaen senare läggs i. 8. Kolla åter att styrklossen (12) sitter på plats. Måttligt med marinfett på splinsetapp och drivaxelsplinse. OBS inget fett på toppen av drivaxeln. 9. Lägg på fett på kammen där pinnen (7) senare skall löpa. Montera växelhuset provisoriskt med ett par bultar/muttrar som dras i botten. Det underlättar att vrid på propellern för att drivaxelns splinse skall synka med vevaxelns hona. OBS: Kolla också att kylröret kommer rätt mot vattenpumpen. 10. Kolla att växlar och backlåsning funkar som tänkt. Motorn skall gå att fälla upp med framväxel och friläge, men vara låst vid back. Backväxeln skall helst bara läggas i med motorn igång. 11. Montera resten av bultar/muttrar 12. Klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 18 Juni , 2013 Tack guestsson Suveränt, nu kan jag försöka att få till det här efter att jag kommer hem ikväll efter jobbet... Återkommer med rapport hur det fungerat...Det var svårare än jag trodde, den där vågar man inte ta loss utan att märka upp hur den satt efter detta. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 17 Juli , 2013 2013-07-16 Tack igen guestsson !! Helt otroligt, jag har öppnat stängt , på med växelhus, av med växelhus...kollat efter motsols och medsols om vartannat, ja mer eller mindre tappat självförtroendet om man har ett förstånd eller inte. Tills, jag tänker ett steg längre , det att någonting annat kan vara fel eftersom när jag skjuter med handen växelreglaget i motorkåpan framåt sedan bakåt utan att det är det minsta motstånd...snabbt in till laptopen för att se på en sprängskiss. axeln som möter växelhanen i växelhuset , den hade rostat av och den splinsade honan låg där fint i utrymmet som finns mellan växelhuset och riggen. Får sedan hjälp av en god vän med att svarva och Tigsvetsa en ny axel , inte det lättaste eftersom det var härdat material i den av rostade axeln. Sedan efter detta så kom Din bra beskrivning väl till pass, utan den hade jag nog blivit tokig eftersom jag endast fick i back och neutral, men nu verkar växlarna lira och allt utom växelreglagekabeln är kvar att montera, men det är ingen match nu när allting fungerar med handkraft. Tack än en gång Mvh Michael Bergman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 28 Augusti , 2013 Hej igen Ja det blev inte mycket båtåka i sommar :-( Man måste måla hus också hela semestern..... Och på ledig tid,förmodligen för att jag laborerade lite och testade att montera växelhuset med framväxel i.. allt verkade lira med fram, back och neutralläge, javisst....När jag monterade reglagevajrarna så räckte inte gängorna till på vajerfästet alltså , båtfan kunde bara gå framåt, fick aldrig i backen.... Ringde en båt meck som jag känner litegrann, - han sa att förmodligen så hade jag dragit växelföraren för långt fram så att splineserna kuggade över tipset var börja om från början, alltså ner med växelhuset och lägg i neutral både på motor och växelhus innan man sätter ihop detta, mer info kommer..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 14 September , 2013 Hej igen Ja nu är jag fena på att skruva isär och ihop växelhus. Det är väl vad jag lyckats med i sommar.Växelförarens lägen på växelhuset lirar som det ska och backspärren låser bra, likt förbannat så får jag inte i backen och inte ens neutralen riktigt eftersom det klickar när man vrider propellern med växel och gasreglagen på plats. Och det som stör mig är att när jag får i neutralen utan växelvajern monterad, alltså endast med handkraft då är det slut på plats och utan klickningar när man roterar propellern med handen., alltså neutralen går i där backen borde vara på den så kallade glidspåret för växelarmen uppe i motorhuset. Jag börjar undra,( ja Du kanske förstår detta guestsson) om det kan vara så att när jag monterade tillbaka växelstången som går genom riggen med splineshona monterad nere vid växelhusets öppning, kan denna hamnat ett varv fel, den är monterad med ett metallstift slaget genom axeln uppe i motorhuset. , kan det vara så enkelt att man kan tjäna 2 cm på den så kallade glidskenan till växelföraren så att neutralen hamnar i mitten igen?? Finns där någon som råkat ut för detta fenomen, en gissning eftersom jag får inte alls ihop detta , växlarnar lirar som de ska ,alla rätt utan att Växelsvajerns gänga inte räcker till för justering och spannet på glidskenan ärförskjutet i förhållande till växlarnas lägen i växelhuset..... ???? Tacksam om någon kan svara på detta Mvh Micke Tja igen, nu är det kväll kom precis in efter att lossat växelhuset igen, nu är jag säker det är inget fel på montaget av växelförarstång genom riggen, hela skiten är förskjutet på något vis.... Godkväll på Er..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 15 September , 2013 Växeltappen på växelhuset är vriden förbi framväxelläget och skall därför vridas mot neutral/back innan du sätter tillbaks växelhuset. Antagligen räcker det att vrida en splinsekugg. Det kan vara nödvändigt att flytta backspärrskammen på motsvarande sätt. Växeltappen påverkar en kam nere i växelhuset. Det är denna kam som styr växlandet i växelhuset. Du skall absolut inte att testa, men i princip går växeltappen att fritt rotera. Dvs. om tappen från börja stå med framväxel i och man vrider mot neutral så läggs växlarna i vartefter axeltappen vrids: Fram- neutral-back-(lång frigång)-fram-neutral-back-(lång frigång)-fram-neu...... Med fram i på reglaget är din växeltapp så att säga intälld på g:et i frigång occh skall därför vridas mot neutral/back inna då monterar vxlhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 15 September , 2013 Hej guestsson Hmm, jag undrar om jag förstår Dig riktigt. Men jag tror att jag fattar nu... Jag lägger i neutralen och tar kammen ett hack motsols.. kan jag montera med fram i på gas-och växelreglaget eller skall jag montera med neutralen i ??? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 15 September , 2013 Knepigt att förklara. Den kam jag nämner inledningsvis sitter i änden på växeltappen nere i växelhuset och styr växlarna. Du ser den inte och det behöver du heller inte göra. Det är allltså inte samma kam som den som sköter frikopplingen av backspärren. Den långrandiga förklaringen var bara för att du skulle förstå hur det funkade. Men strunta i det, det kanske blir enklare förstå från en annan utgångspunkt. Om vi för en stund antar att du konstaterat det beteende du beskrivit och att växelhuset forfarnade sitter fast på riggen skulle jag rekommendera dig att gör följnande. 1. Lägg i framväxel och demontera därefter växelhuset. 2. Vrid växelaxeltappen på växelhuset en splinsekugg åt det håll den skall vridas för att lägga i friläge. 3. Efterjustera om nödvändigt backspärrskammen genom att flytta denna en splinsekugg på växeöaxeltappen så att spärren släpper som den skall. 4. Skruva ihop växelhuset med riggen. Vad som är med- respektive motsols har jag inte koll på, men jag hoppas att det räcker med förklaringen ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 15 September , 2013 Knepigt att förklara. Den kam jag nämner inledningsvis sitter i änden på växeltappen nere i växelhuset och styr växlarna. Du ser den inte och det behöver du heller inte göra. Det är allltså inte samma kam som den som sköter frikopplingen av backspärren. Den långrandiga förklaringen var bara för att du skulle förstå hur det funkade. Men strunta i det, det kanske blir enklare förstå från en annan utgångspunkt. Om vi för en stund antar att du konstaterat det beteende du beskrivit och att växelhuset forfarnade sitter fast på riggen skulle jag rekommendera dig att gör följnande. 1. Lägg i framväxel och demontera därefter växelhuset. 2. Vrid växelaxeltappen på växelhuset en splinsekugg åt det håll den skall vridas för att lägga i friläge. 3. Efterjustera om nödvändigt backspärrskammen genom att flytta denna en splinsekugg på växeöaxeltappen så att spärren släpper som den skall. 4. Skruva ihop växelhuset med riggen. Om det är med- eller motsols du skall vrida har jag inte koll på, men jag hoppas att det räcker med förklaringen ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 16 September , 2013 Hej igen Alltså nu sviktar självförtroendet litegrann...Jag har demonterat växelhuset åter igen. 2 ggr, en gång så satte jag backspärrskammen ett hack ytterligare än där den normalt skall sitta bara för att testa...monterade ihop med fullgas framåt på gas-och växelreglaget och neutral i nere i växelhuset när jag återmonterade växelhuset, jaha ja, framväxel har jag men gängan räcker inte till att passa ihop det mekaniskt med växelföraren uppe i motorutrymmet. full gas framåt men ingen back. Andra demonteringen av växelhuset, vrider växeltappen nere i växelhuset så långt jag bara kan utan att få in backen, monterar sedan backspärrskammen som bilden visar, se bild. innan jag skjuter ihop växelhuset med riggen så ser jag till att jag har fullgas framåt på gas-och växelreglaget. Otroligt , vad hände... neutralen är nu i fullgasläget och backen fungerar som den ska, men förståss ingen framväxel, Hmm undrar om det skulle kunna gå att gänga in detta med hjälp av Växelvajerns gänga, tveksamt, testar detta i morgon, nu är man bara blöt och kall pga av att det började spöregna under tiden växelhuset var nere... ja finns det hopp, eller gör jag något fel, kanske inte lyckats med guestssons fina förklaring. Följetongen fortsätter, skam den som ger sig.... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 16 September , 2013 En liten fråga gällande Ditt svar guestsson Skrivet: 15 september 2013 - 07:50 Växeltappen på växelhuset är vriden förbi framväxelläget och skall därför vridas mot neutral/back innan du sätter tillbaks växelhuset. Ska neutralen läggas i, eller skall man bara vrida utan att det klickar till i neutral ?? Och sedan montera tillbaks växelhuset med framväxel i precis som när man demonterade växelhuset?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 17 September , 2013 Uppenbarligen satte monterade du ihop med växeltappen vriden för långt åt backhållet. Jag föreslår att du följer bildtexten och synkar upp med reglage och växelhus inställt i neutral. Not: Du skall helst aldrig tvinga i backen utan att vrida på propeller eller drivaxel. Sedan du ställt in allt rätt kan du montera växelhuset provisoriskt med ett par skruv och sedan testa att fram och neutral stämmer samt att. Backspärren skall vara fri på fram och neutral och bara låsa vid back. Funkar allt såm det skall är det bara att montera resten av skruvarna och dra åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 17 September , 2013 Hittade en tråd som jag testar i dag http://www.maringuiden.se/forum/;thread=512909&highlight=synka%20v%C3%A4xelhus%20med%20motor Tack igen guestsson...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 17 September , 2013 Glöm detta, Gå på föregående inlägg istället. Du kan koppla bort växelkabeln i motorn och kolla att växlarna går att få i genom att växla vid motorn. Om detta inte funkar så kommer du aldrig att kunna justera det rätt med kabeln. Det brukar finnas en markering i motorn för neutral som växelförararen (vid vilken kabeln är infäst) skall stå mitt för när friläget ligger i. Med växelhuset bortmonterat, koppla bort kabel, ställ in växelföraren på neutral, montera vxlhuset med neutral ilaggd .. se föregående post. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fairlady 0 Postad 28 September , 2013 Hej Guestsson Tack för all hjälp Du givit mig. Det som hänt mig är skumt. Ett tag tänkte jag att det kanske är något med att jag svetsat ihop växelförarstången som går genom riggen, kanske kom lite snett eller något ?? Det näst sista ingreppet jag gjorde var att riva ned växelhuset, satt mig med en skiftnyckel och vred växeltappen fram-neutral, fram neutral, kände att när man fick i fram så fanns där ett längre område innan det tog stopp. Alltså den klickar över till fram så fint. Kikade sedan in i rigg, där växelförarens splinsade växeltappshonsa är, kollade rotationsriktning, ritade med tusch penna när neutralen skulle infinna sig. monterade enligt Din anvisning tillbaks det. Allt lirar med handkraft utan växelförarwire, men likt förbannat så hamnar neutralen för långt akterut för att växelförarwirern skall kunna monteras inom registret som det finns gängor till. Ursäkta, jag blev hopplöst förbannad och tog ett buntband monterade Växelförarvajern så att jag hade fram och neutral, men tyvärr ingen back, körde iväg till ett känt varv i Mälaren så att någon där kanske förstår detta fenomen bätttre kanske t.o.m. får till detta. Kosta vad det kosta vill :-), man måste erkänna sina egna begränsningar och lära av det. Jag hade inte den förståelsen och kompetensen helt enkelt. Återkommer med svaret, - Vad var egentliga problemet? Vad hade jag missat i Din beskrivning som jag anser vara proffsigt presenterad. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser