Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
jmwa

Varför alla beg plottrar?

Rekommendera Poster

Ser att det är massvis med begagnade plottrar til salu på blocket sedan några veckor. Någon som vet varför? Är det något speciellt spännande teknikskifte just i vår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, tror nog mer på att plotters nu är så prisvärda så många passar på att byta medan de gamla fortfarande går att sälja alls?

PS

Någon som tex vill köpa en Lowrance 10 tum plotter, helst dyrt? Ej HDS modellen. Äldre...

2 år gammal. Väldigt lite använd...  bara försiktigt till kyrkan på söndagar    ; )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade men en kille. Han sa: Förra året köpte vi en iPad och en app. Kartorna där var mycket nyare än i vår plotter så vi har mer och mer använt iPaden. Den funkar för vårt behov. Nya kartor till plottern kostar ett par tusen så nu försöker vi sälja plottern och kanske köper en ny, liten plotter med fräscha kartor.

Så här tror jag det är för många. En ny, liten plotter kostar inte mycket mer än nya kartor. Plottertillverkarna har tappt försäljning, båtförsäljaren säger att förr sålde man nästan alltid en plotter när folk köpte båt, idag är det nästan ingen som ska ha en plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag tror inte att man byter till en surfplatta när man har haft en riktig plotter, nä orsaken måste vara en annan.

Undrar om inte prisfallet på Garmin 720 gör att många känner att priset är inom räckhåll, och man byter upp sig till en 7 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset på Garmin 720 har ju halverats på ett år, så konstigt vore om det inte fanns ett antal på Blocket just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående skribenter. Garmin 720 är en förhållandevis billig och bra pekskärm. Sen tror jag pekskärmarna har kommit mera i år. Jag tillhör en av dom som sålt en gammal och köpt en ny pekskärm. Blev dock inte Garmin utan en Lowrance 7 touch.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provat lite olika program i iPaden och kommit fram till att jag trivdes bäst med iSailor. Framtaget utav Transas. Funkade perfekt. Nackdelen med en padda är väl ljuskänsligheten, men priset slår det flesta plottrarna och dessutom kan man ju använda paddan till tusen andra saker vilket man inte kan med en plotter. så jag skulle nog inte köpa en plotter om jag var i valet att köpa något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del har jag bytt ut instrument och gått över till NMEA2000 nätverk.

Min gamla plotter klarade ej NMEA2000 samt det känns bra med en ny

Plotter med fräscha sjökort.

iPad funkar utmärkt att använda inne i båten för planering men tämligen

Oduglig i sittbrunnen vid solsken och solglasögon(på tok för ljussvag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumheter, den sortens kommentarer kan du behålla för dig själv!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyss köpt en Iphon och Seapilot. En fantastisk app. Mycket bra precision, lätthanterlig, billiga sjökort, hela svedala för 105 Skr. AIS på köpet. Nu har plotterkortstillverkarna fått konkurans. Seapilot kommer i dagarna ut med en variant för PC. Är den lika bra som Ipoden kommer den att installeras i motorbåten pga. de billiga sjökorten, Pc-navigerat sen 1997. I segelbåten blir plottern överflödig, så även jag har en 5 Eagel plotter till salu. http://lasselundell.se/pcnav.html

Ps   Sjökort är färskvara. Nya kort varje år för 105 Skr är billigt. http://lasselundell.se/ufs13.html

Rättat till Iphon sorry

post-571-1394237546,1239_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses va instrument du har, imponerande!

Om jag har förstått det hela rätt så kan jag förlita mig på min iPad(med inbyggd gps) som plotter(med Seapilot installerat), bortsett från att den är ljuskänsligare än en ord. gps-plotter?? Vår sitter ändå under tak i doghouse... Samt att vanligt telefonnät ej erfordras?

Jag har nämligen stått och fingrat på en sån där 720 varannan dag nu, men då jag nyligen kom hem med en ny Eberspächer under armen och diverse annat lullul, så påminde damen min mig att det minsann ska upp nya våder på väggarna samt bytas fönster på kåken om ett par veckor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse och pgh73:

Helt ok om ni skriver lika fördömande i tråden om båtstölder. Nu verkar den bortplockad iofs.

Det är det som är den stora ironin. Vi svenskar är så rädda för att framstå som politiskt inkorrekta eller rasister att det först är fritt fram att entra våra gränser med stora skåpbilar från t.ex. Polen. Sen när de stulit varenda motor de kan bära och polisen gör typ ingenting, så törs vi inte bli upprörda för det, av rädsla att framstå som icke förstående och demokratiska.

Litet tragiskt faktiskt. Men visst i just detta fall kanske alla vill byta sina plottrar just nu, vem vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den polska ligan som greps i Ljungskile har fått 1.5 års fängelse. Det var markägaren Kjell som gjorde det mesta spaningsjobbet med understöd av polisen. Motorstölderna på västkusten har nu minskat dramatiskt. Tack för din insatts Kjell. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju helt klart bevisat att utlänska grupper kommer hit och gör stöldräder, men dom är inte ensamma det finns inhemska tjyvar också. 

Det hjälper nu inte, jag tycker din kommentar nedan ändå var onödigt klumpig. Jag tror att den sortens uttlanden skapar en främlingsfientlighet som ingen tjänar på. Det är i mitt tycke stölderna som som företeelse vi skall fokusera på, inte vem som utför dom.  Och varför du väljer ett serbiskt namn begriper jag då rakt inte, Mateusz hade väl varit mer rättvist eftersom den nu fångade ligan var just polsk.

Jag tror mer på bättre skydd, lås och uppmärksamhet än uthängning av redan utsatta.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sorry för påhopp av enskilda grupper. Såna här bussar har man sett några gånger hos oss. Kolla lilla märket nere till vänster på regskylten.

Kanske svårt att se, men det står PL.

post-10021949-1394237546,3408_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen skulle jag aldrig drömma om att ersätta plottern med en Ipad. Jag har lite svårt att se att det är den stora anledningen till många begagnade plottrar just nu. Paddan funkar bra som komplement och sitta hemma och planera, men knappast bra i båten.

Tror dock att det är lite generationsskifte på g samt fallande prisser på nya grejjer som ligger bakom. Sitter man med t ec en Garmin 420 med ett antal år på nacken och nu ser att det går att få en 720 för ganska bra pengar så är det klart att iaf jag skulle bli sugen att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är så att många byter plotter just nu, var köps då de nya plottrarna? Båthandlarna klagar ju över att de tappar försäljning. Jag tror nog att många avvecklar sina äldre plotters men sen prioriterar andra investeringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men du tror inte det är troligare förkllaring att någon båtägare anlitat billig arbetskraft för att fixa med båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du? Skulle det bli fler till salu för att de blir billigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl klart att det blir fler begagnade till salu om folk byter till nyare, men kanske lite för svårt att förstå......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är Ipone 4 liten men naggande go. :-)

Har idag köpt till för 40 Skr SXK naturhamsflygfoton. Samma som de 2 pärmarna Västkustens Naturhamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var noga med att om du köper en iPad så måste det vara 3g versionen och inte bara WIFI för i WIFI versionen finns ingen GPS  på tal om instrument,  kolla här ;-) http://tinypic.com/r/dg2azk/5

eftersom inte bilduppladdningen funkar så bra så får ni klicka på länken :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry skrev fel typ, Iphon 4 skall det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag har rättat första inlägget där jag skrivit fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många båtägare, verkar det som det å konsumera er det huvudsakliga syftet med att vara båtägare.

Män älskar att visa upp sina nyinköpta prylar, även om de inte riktigt vet hur man ska utnyttja den senaste tekniken, eller om de behöver den.

Jag förstår att man måste ha en viss standard, men att byta ut fungerande utrustning bara att det finns en ny gizmo är löjligt.

Jag tycker att glädjen av båtlivet i stor grad minskar proportionellt med antalet prylar man köper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajemän, den som har mest prylar i sin båt när han dör har vunnitcool, men visst man behöver ingen båt heller, man kan sitta på en pinnstol i köket och ruttna bort....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse-L: Måste man abbonera på STOCKHOLM RADIO:s tjänster (vhf eller annat radioinnehav måhända inget formellt krav för detta numera, en trådlös telefon är väl f.ö. också en sorts radio, men men?) för att få tillgång till Seapilots underbara värld? Verkar faktiskt vara ett påtagligt tekniksprång som du säger, omedelbar tillgång till många nätbaserade info-källor, men bara uppmärksamhets-påkallande just när det behövs?? Kanske kan du förklara nåt närmare i tråden nedan vilka villkor som gäller i olika fall för oss notoriska teknik-eftersläpare? :-)

[blir också en smula betänksam ifall SXK:s naturhamns-skisser riskerar att spridas okontrollerat och gratis, men så är förhoppningsvis inte fallet? (Gratis är gott, men att eventuellt undergräva ekonomin för våra egna intresse-klubbars arbete straffar sig nog på sikt?).]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Åja, detta är väl bättre! Båten en Storebro 38´a...

post-10024382-1394237547,4866_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...