Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
MaxP

Ipad Wifi + Dual GPS 150A + Seapilot

Rekommendera Poster

Tjena!

Gick på den klassiska niten att vilja använda min Ipad wifi som plotter för att upptäcka att den saknade GPS. 

Köpte Duals GPS receiver XGPS150A enligt Seapilots rekommendationer, ansluter till den med paddan och så långt fungerar allt men den enda Appen som vill använda informationen från GPSen är DUAL's egna app. Alla andra försöker via wifi och med den avstängd vill apparna inte alls.. 

Har provat; Kartor Eniro på sjön Seapilot m.m och det verkar som att de inte vill hämta information från pucken... Både Seapilots och Duals manual menar att man bara ska behöva ansluta och sen ska allt kommunicera!?

Någon som har samma bekymmer och löst detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver nyligen köpt Seapilot och sjökort i S-57 format. Kör i Iphon o 3G. Inga som helst problem. Har PC-navigerat sen 1997. Är mycket imponerad av Seapilot, ett kompetent program. Otrolig precision, kör den utan tillkopplad GPS. Rekommenderas. Saknar bara svensk handbok. http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en manual på svenska till Seapilot, som jag skärmdumpade i våras. Nu hittar jag bara manualen på engelska på nätet, vet inte om dom tagit bort den svenska versionen. Verkar ju jättedumt isåfall. Jag tror det var på Stockholm Radios hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att uppdatering av manualen är på gång. Jag sparade ner den till pc-hårddisken och har den även på paddan men den senare är på dopbox och den länken fungerade inte härifrån. Den på datorn är en ren pdf men den går väl inte att lägga upp här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för manualsvaren. Går hyggligt att läsa den på engelska men på svenska går det snabbare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den svenska som kunde laddas ner tidigare heter v1.2 och den engelska som kan laddas ner nu heter 3.66 och lades upp för fyra dagar sedan. Ny svenska kommer nog snart med info om inkoppling av kringutrustning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter skumt, Eniro på sjön däremot förutsätter internetuppkoppling. Mitt förslag är att du kontaktar Apple support med ditt problem, eller om du har möjlighet går till Applestore alt Macforum.

Själv kör jag Seapilot på paddan och är helnöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska det alltså inte behöva krånglas för att få Apparna att hämta GPS-info via Bluetooth.

Ska prova en annan, likadan, platta idag och se om det bara är min som krånglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genomförde en återställning av alla inställningar och fick frågan VIll du låta Seapilot att känna till din plats direkt efteråt.

Nu fungerar det klockrent! =D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Landkrabba. Haft samma problem som du. Petat och provat halva natten. Googlade och hittat ditt tips att återställa Ipaden. Härligt efter oväntad köp av lös GPS. Borde meddelas till SeaPilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...