PionerMaxi 0 Postad 16 Juni , 2013 Har i daharna köpt en begagnad Tohatsu 15hp 2002 årsmod , det är mitt första båtköp. Nu till min fråga Var ut å testade den en runda igår å den gick rent å bra, tills plötsligt motorn tappa fart men motorn varvade upp. Känndes som om den kopplade ur växeln. Körde på full gas när de hände. Detta upprepades flera gånger under turen. Vad kan de ha vart?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 16 Juni , 2013 Jag gissar att det antingen är clunchen(eller hur hum-hum det nu stavas) i växelhuset som är utsliten så att växeln faktiskt ''hoppar ur''. Förhoppningsvis är det inte den utan bara det att du skaffat en långrigg båt(20 tum hög akterspegel) men att motorn är en s.k kortrigg. Horisontala plattan som sitter ''runt'' riggen ovanför propellern, kavitationsplattan, skall ligga i nivå med botten på båten den sitter på. Är motorn en kortrigg,(för 15 tum hög akterspegel), hamnar plattan....ja propellern för högt varpå den suger luft och börjar ventilera vilket man upplever som att motorn rusar. Den händige bygger om akterspegeln så den blir ngt lägre. I ditt fall verkar det ju fungera hyfsat ändå...så om det är rigglängden som är för kort kan en sänkning av akterspegeln ngn tum räcka fint. Tredje alternativet jag kan komma på....är propellern. Vanligen sitter det ett gumminav i den för att jämna ut vibrationer och ge motorn mjuk gång. Den kanske har släppt på ngt vis så den ''slirar'' eller så. Testa genom att med avstängd motor lägga i växel fram(tändstift urkopplade så den inte kan flyga igång) och vrid propellern för hand i framriktningen för att se om du kan få den att kugga över/slira då ? Kan hända man inte orkar detta manuellt...men jag kommer inte på ngn annan metod. Tvinga inte motorn att gå baklänges iaf, impellern i vattenpumpen gillar inte sådant tilltag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PionerMaxi 0 Postad 16 Juni , 2013 Nä riggen verkar stämma så som du beskriver. Han som sålde båten påstod den gått bara nån timme men de tar jag med en nypa salt. Är det ett dyrt rep om de är clunchen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 16 Juni , 2013 Jag tror det är propellern och det felet går vanligen inte att konstatera för hand. Två små färgmärken och att framkalla felet är vad som behövs. Resten kan du nog räkna ut själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 16 Juni , 2013 Ja just....varför komplicera det i onödan. Visar det sej att det är proppen som kuggar över/slirar gissar jag att det är propellerbyte som gäller. Kan hända det går att göra ngn fulreparation men det är inget jag har provat. Clunchen kan se ut på lite olika vis men på den skitmotorn jag gjorde fulreparation på för många herrans årsedan fick man klyva växelhuset(klumpen längst ner på riggen) o dra ur hela speleverket, pilla isär kugghjul o grejer för att komma åt clunchen. På den motorn såg den ut som en stor taggbricka vill jag minnas..där taggarna var rundslitna. Lite skavande med vinkelslip så de blev vassa igen löste problemet. Jag tror however inte det eg. är ngt man skall bråka med själv som lekman, man lejer nog bort det men det är nog inte så billigt. Lättast är antagligen att komma över en skuren motor att plocka växelhuset ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser