bornagain 0 Postad 16 Juni , 2013 Hej. Jag har som sagt en Yamaha 55AE som inte vill starta. Det började med att tomgången var väldigt hög. Körde motorn i ca:en timme på olika hastigheter. Gick som ett skott. Efter det så hade den ingen tomgång alls. men den startade utan problem. Tre dagar senare så skulle jag ställa upp tomgången. Då startar den inte alls. Gnista på båda stiften som är nya. Om än lite svag gnista. Bensin får den då den surade ner sig. Svag gnista har det varit hela tiden jag ägt motorn, sedan i höstas. Stiften är köpta hos en Yamaha serviceverkstad så det bör ju vara rätt. ska kontakta dem i morgon. Provade gnistan på de gamla stiften som satt i då jag köpte motorn. Svag gnista. Provade gnistan med ett helt annat stift till en Honda motor. Riktigt fin gnista. Justerade ihop elektrodavståndet lite på de nya stiften och fick bättre gnista men inte riktigt som man vill ha. Men motorn tänder inte. Med startgas så hugger det till, men inget mer. Det ena stiftet ser lite ut som ytan på en golfboll om ni förstår vad jag menar. Har nu tagit upp båten så det går lättare att meka. Någon som har en ide om vad som är felet? Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 16 Juni , 2013 Här finns lite hjälp. Om du inte förstår det elektriska själv så ta hjälp av någon som kan. Tändsystemet ger direkt livsfarliga spänningar så var försiktig. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/01/117-TIA02-12.pdf Tyvärr är CDI-boxen på dessa ofta en källa till problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 16 Juni , 2013 Hej. Det elektriska är inget problem för mig. Ja Jag har läst att cdi-boxen är lite känslig. Men vill först utesluta allt annat innan jag börjar byta delar. Jag har kikat lite på motorn nu, och jag tycker att tändförställningen inte går tillbaka riktigt när gaspådraget står i tomgångsläge. Fast det kanske det inte ska? Jag har läst det du länkade till, men det beskriver inte riktigt mitt problem. Jag ska ändå mäta det som står beskrivet i felsökningstexten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 16 Juni , 2013 Om jag inte minns fel så fodrades det att svänghjulet roterade att tändningen skulle vila mot stoppskruven för minimal förställning. 2 grader EÖD vill jag minnas att det skulle vara vid tomgång på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 16 Juni , 2013 Ok. Räcker det med att den snurrar på startmotorn för att kunna se om tändförställningen går tillbaka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 16 Juni , 2013 Ja, testa detta, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 16 Juni , 2013 Glömde att kolla tändförställningen, men har kollat kompressionen. 80 PSI på båda. Har för mig att det är korrekt? Mätt tändspolarna, korrekt. Har mätt triggerspolarna, korrekt. Har kollat munstycket i den förgasare man kommer åt, rent. Dränerat flottör huset i samma förgasare, såg fint ut det som kom ut. Bränslefiltret rent. Ska prata med dem på min Yamaha-verkstad imorgon så får vi se vad de säger. Till och med dränerat ur en del bränsle ur soppatanken, såg bra ut det med. Jag har inte provstartat än, det får vänta till imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 16 Juni , 2013 Tändförställningen verkar fungera som den ska. Är inne på tjuvluft?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bornagain 0 Postad 18 Juni , 2013 Tyvärr verkar motorn skuren....... Någon som har har erfarenhet av att renovera en sån motor, som vill dela med sig lite tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser