Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Plinnke

Måste ha loss en bult!!!

Rekommendera Poster

Hejsan alla jag är ny här och har en liten fråga! Idag när jag skulle byta impeller på min gamla Volvo penta så var det en bult som satt extremt hårt. Så den blev såklart rund!(insekts) och det är så trångt där så det går inte att komma åt att slå in en torx:/ har ni några förslag?

post-10025178-1394237544,6753_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de alltid skall sätta sej då...jag slet med en Penta 6 hästare häromdan - samma sak där, grrr... Den lyckades jag dock få ur med mindre svetstång som spänndes åt med en rörtång över svetstångens skänklar.

Sen tog jag ett gammalt avbrutet borr o satte på skruven o knacka en stund med hammare(nä, inte plast/gummiklubba, det hade jag inte tid med) och till slut kom den :)

Hade inte det hjälpt hade jag gett mej på att bränna dit ngt verktyg med migsvetsen för att få ett handtag att vrida med. Troligen hade svetsen gått av men då skulle iaf skruven blivit rejält upphettad för att då kanske kunnat tas med svetstången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är piss när det sitter rostfria skruvar i aluminium får nog försöka svetsa fast en mutter eller något. Så kanske den lossnar av värmen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt tänkt!! fortsätt så, enda vägen! Att försöka borra ut eller något annat förstör bara gängorna, så svetsa fast en mutter , bulten blir då gulröd av värmen, o när den svalnat lite så lossar den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...