666D3 64 Postad 14 Juni , 2013 Idag gjorde jag min första grundstötning. På eftermiddagen hände det i utloppet mot Biskopsfjärden från Immarsskärströmmen. Har inte Hydrographica specialen över just det aktuella området på min garmin utan använde Paddan. Inga skador alls på propparna men jag ska kolla skäddan imorgon. Hade videoinspelning påslagen så det är förevigat och ett videoklipp kommer. Den aktuella strömmen är den stenigaste genomfarten i Skoboraden dvs ögruppen från Gillinge till Ormskär innanför Långvikskär och Biskopsön. Nu ligger jag för ankar med värmen påslagen. Någon annan som lyckats i år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 Juni , 2013 Vågat vägval, där vill jag helst ro, men då vet du hur läget ligger och kan ta revasch med fart nästa gång. Det låter så brutalt och lite som ett nederlag med ordet Grundstötning så jag använder hellre termen Tangera, så länge men inte behöver draghjälp. Det känns bättre. Din känning är absolut en tangering om du vill! Edit: stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Juni , 2013 Tommy ville ju att du skulle starta en ny tråd, men svaret blir ändå...klantarsel ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Juni , 2013 Trist naturligtvis, men vad kan man vänta sig. De genomfarter genom Skoboraden jag testat tycker jag bara kan glädja navigatörer men viss masochistisk läggning . Svårnavigerat är bara förnamnet. Hoppas att det gick bra med skäddan. Imorgon blir det sol sägs det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juni , 2013 Åter igen har jag gjort mig skylldig till nåt - dock inte uttrycket klantarsel. Som jag skrev i den avsomnande grundstötningstråden, så kan jag själv inte bidraga med någon grundstötning - ännu - men då jag ev skall befara för mig helt okända vatten, är nog detta inte helt uteslutet. Att jag brutit is vid två tillfällen kan väl inte räknas - eller!? Om en stund skall jag gå ner till båten och förbereda för kommande färder som gör det möjligt att hitt nägra av alla de uppgrundningar som finns. Med grundstötning räknar jag inte bottenkänningar när man söker en plats i en naturhamn för natten. Nej en grundstötning skall vara en helt oväntad händelse under färd. http://www.landkrabban.se/kosan.htm Kom ihåg att det farligaste på havet - det är land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 Juni , 2013 Det var tredje gången jag gick igenom den aktuella strömmen men denna gång tänkte jag filma eftersom passagen är så pass svår. Åter i hemmahamn efter att ha försökt få så mycket lä som möjligt på vägen hem. Det blåser där ute idag. Har bara synat skäddan uppifrån och den ser bara lite skavd ut längst ner så allt verkar ha gått bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Juni , 2013 Farligaste på havet, nja enligt min syn på det är nog bristande omdöme och övermod värre. Själv lyckades jag genom oförsiktigt också göra grundkänning förra året men klarade mig med en flis ur skäddan, troligen liknande för TS. Min grundpåkänning får nog klassas som bristande omdömme då jag borde haft bättre uppsikt och sett stenen / berget. Säkert ett stycke övermod också vilket aldrig tidigare hänt och speciellt inte efter 2 pilsner då jag tidigare slått på extra försiktighet och motsvarande skulle inte hänt. Men är säkert olika från person till person där vissa blir väldigt oförsiktiga då. Hoppas TS skäddor klarade sig tillräckligt så han slipper meka med detta nu när sommaren äntligen är här. Själv är jag en erfarenhet rikare och vet nu hur det känns i hela båten då man gör grundkänning och hur det känns i själen av att varit oförsiktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Juni , 2013 Bevittnade en mycket konstig grundstötning tidigare i veckan. Bor ungefär inne vid Ödsmåls kile och från köket ser ja båtarna som åker omkring utigenom. Denna kile är som alla andra kilar mycket grund vilket syns väl. Noterar att en båt kör full planing rakt in i kilen men tänker att han slår väl av snart och är bara nyfiken på djupet. Icke... Börjar misstänka att båten är herrelös och tittar i kikaren men där är allt nån ombord. Ser helt sjukt ut att se båten komma i full fart rätt in i kilen där INGEN någonsin kör. Tids nog så smäller det givetvis rejält då det är mycket sten i leran. Har aldrig sett en eka så långt in ens Stack ut till hamnen för att kolla om han ev kom dit efter grundstötningen. Han kom in och tog upp båten och skäddan var rejält böjd och rostfria propellern var inte vacker. WA båt ca 6.5m med sprillans ny Evinrude 115-150hk Ville fråga vad han sysslade med kunde inte med. Visade sig att det var en kund. Nämnde bara att jag aldrig sett en båt så långt in i kilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juni , 2013 Ännu värre än att han fick skador på aktersnurran, var att han körde motorbåt i ett naturreservat där man inte får köra motorbåt över huvud taget och dessutom inte vistas under perioden. Föreskrifter för allmänheten Känn er välkomna att besöka naturreservatet Ödsmåls kile, men tänk på att det inte är tillåtet att; köra motorbåt, vistas inom området under tiden 1 april – 15 juli, elda.Fakta Bildat: 1974 http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-naturreservat/kungalv/odsmals-kile/Pages/index.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Juni , 2013 Videoklippet hamnade i en egen tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=501591 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser