Pontus_pf 3 Postad 13 Juni , 2013 Jag har en Flipper 666 där mina gamla torkarblad endast tar på en tredjedel av ytan på rutorna fram. Trodde alltså de var gamla och stela så köpte ett par nya i liknande storlek på Biltema. Det var dock samma sak med dessa. Finns det speciella torkarblad att köpa som är lite böjda/bågformade så att de följer rutan bättre? Eller ska man på någon sätt försöka böja till ett par vanliga med lite våld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juni , 2013 Jag hade samma bekymmer på Forbina, jag använde lite kontrollerat våld på mina Biltemablad, och det blev bra. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juni , 2013 På en krökt vindruta kan ju knappast torkarbladens KONTAKTYTA vara permanentböjd utan måste ändra form under varenda jäkla torkarslag, kan jag fundera? Därav bildens uppdelning med flera delarmar, kanske har du fel tryckfördelande punkter för bästa funktion och gummiskraps-ekonomi? Haha, säg den fråga som inte jag lyckas krångla till? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Juni , 2013 Jag har orginalbladen på min 666 och jag tycker de tar bättre än för något år sedan. Bara ca 10 cm missas mot ramen i mitten och det är vid änden av bladen strax innan de vänder vilket inte stör sikten. Det är vanliga gammaldags blad. Jag studerade noga bladens rörelser när jag gick över Jungfrufjärden för någon timme sedan. Vita gäss gjorde att torkarna fick jobba. Tur kapellet var uppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 14 Juni , 2013 Testa dom som ser ut som lakritsremmar, utan metall ram. Vissa märken är rätt böjda, sen blir det snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Juni , 2013 Själv har jag ingen båt med vindruta, än mindre med torkare. Men jag blir ändå litet nyfiken, finns det båtar med spolarvätska à la bil? Finns visserligen knappast nåt vägdamm på sjön men hur är det med salt? (Får jag saltvatten på mina solbrillor här på västkusten så försämras sikten om jag bara torkar av dem med nån putsduk. Måste kort sagt sköljas i sötvatten innan torr-torkning.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Juni , 2013 Jag har också glasögon och får problem när vatten kommer så nära synfältet. Med lite salt i blir det värre. På båten där glaset sitter längre ifrån har inte jag några problem och det tror jag inte andra har heller. Jag brukar putsa rutorna en eller två gånger per säsong och det räcker. På västkusten kan det nog vara värre. Jag filmade faktiskt ett litet klipp på hur torkarna gick i fredags. Jag var dyngsur när jag klev ombord och körde med kapellet på så det suddiga är imma och inte saltvatten. http://youtu.be/FlHauDxvRw8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 16 Juni , 2013 Ifjol testade jag behandla rutorna med sånt där medel som gör att vattnet pärlar sig och blåser av. Fungerade bra på båten jag hade då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser