tamb 2 Postad 13 Juni , 2013 Ska segla båt med 14,5 m masthöjd från Uppsala ut i Stockholms skärgård nästa vecka och måste tyvärr ta omvägen via Södertälje pga Danviksbrons renovering. Skulle vilja ha lite tips angående denna väg då jag aldrig varit så långt söderut förut. Vad är lämplig taktik i Södertäljes sluss, vilken sida ska man ligga på tex? Öppnas bron vid varje slussning eller måste man begära det? Kan inte riktigt se det på slussens hemsida. Sedan är det en lång väg efter slussen innan man rundar Landsort. Finns det något rekommenderat ställe där man ligger bra över natten? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T-strom 0 Postad 13 Juni , 2013 Jag brukar lägga mig på vänster sida när jag kommer från mälaren, den sidan är plan som en trävägg. Du ser vad jag menar när du kommer dit. En bit innan slussen är mälarbron som har femton meter segelfri höjd så den klarar du. Jag gick klart under med min Omega 30 och den har masthöjd på 14,4 meter. Vad gäller bron precis framför slussen så öppnar de den vid varje slussning. En trevlig hamn är Skanssundet, fantastisk mat på restaurangen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 Juni , 2013 Om du vill ligga i naturhamn med brygga så finns det vid Björnön samt Arkholmarna, bägge ligger någon dM S om Oaxen. Arkholmarna en en brygga på S sida och en på N, man väljer beroende på vindriktningen. Det finns också bryggor i viken på södra delen av Fifång, troligtvis väl skyddade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2013 Du behöver väl inte runda Öja/Lansort. På den tiden jag seglade i området gick jag alltid från Nynäshamn till gästhamnen på Öja ( ön där Ladsort ligger) via den röda strecken på bifogat klipp. Sen kan man naturligtvis följa farledsstrecken om man känner sig bekvämare med det. Inloppet till Öjas gästhamn vid röda pilen. Ett alternativ är ju att gå dragets kanal lite norr om - under förutsättning att båten har förutsättningar för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Juni , 2013 Tycker man Landsortsleden och skärgården söderöver är en omväg för att ta sig till skärgården har man haft otur här i livet ;-) Slussning från Mälaren kvart över varje hel timme mellan klockan 8-22. Övrig tid när verksamheten tillåter. Betalning 160 kronor sker i automaten på väntbryggan eller direkt till lockmaster i slussen. Endast kortbetalning. Sena kvällar och nattetid är det som mest handelsfartyg varför fritidsbåtar kan få vänta ett par timmar om man har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2013 Mycket mysig väg som jag använt ett par gånger. Men det är trångt som fan och man har klart lite högre puls när man kollar efter alla sjömärken, stenbumlingar och försöker hålla sig på rätt ställe. Draget rekommenderas och är inte krångligt alls! Bara mysigt. (Googla bilder på Dragets Kanal) Djupet i Draget är fixat till drygt 2 meter numera om jag kommer ihåg rätt. Bredden är som den är, kanske 5 meter mellan stenväggarna. Signalera innan du går in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 14 Juni , 2013 Skulle slå ett slag för vägen vid Oxnö (Tottnäsbron) och vidare in genom Dragets kanal. Om man söker efter en naturhamn efter Södertälje kan jag rekommendera någon av de båda vikarna på Fifång. Väljs beroende på vindriktning. Innan man söderifrån kommer till Dragets kanal hittar man Rassa vikar. Lugnt i alla vindar men lite instängt. Barnen gillar det varma vattnet dock. Vidare upp över Gårdsfjärden innan man kommer till Nynäshamn. Passa på att köpa rökt fisk i Nynäs rökeri innan ni fortsätter. Fortsätt sedan snabbt norröver så vi i södra skärgården får fortsätta ha gott om plats och kan få egna vikar till kvällen vilket vi har varit vana vid i alla tider, något som är ganska ovanligt lite längre norröver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 14 Juni , 2013 Tackar för alla tips! Vilken höjd är det på Tottnäsbron? Kan inte se det på Enirokortet. Ser ut att vara en hel del mörkblått på kortet om man tar vägen via Draget men det ser å andra sidan väldigt trevligt ut. Är det 2 m djup som minst hela den sträckan? Hade annars tänkt att ta den vägen som Toaen föreslår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2013 Tottnäs är det 2 m fri höjd på. Men den öppnas en gång i timmen. http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Tottnasbron/ Det är också en mysig väg in till Draget. Fast lite knixig förbi sundet i Ängsö. Vad sticker du? allt under 2 meter ska inte vara något problem någon av vägarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 14 Juni , 2013 Tottnäsbron är en svängbro med max 2m höjd i stängt läge. Broöppning varje hel timme 8-20. PS Tror det är minst 2,3 m hela vägen inklusive Dragets kanal. Kanalen kan dock möjligen vara bara 2 m. Hur djupt sticker du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 14 Juni , 2013 Jag sticker 1,7. Finns det någon annan väg till Dragets kanal än vägen förbi Tottnäs om man kommer från Södertälje och ska norrut i skärgården? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 14 Juni , 2013 Visst, man kan gå in strax norr om Öja (Landsort) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2013 Yes, den som toaen pratade om ovan. Norr om Öja. Lite knixigt, mycket att köra på så man måste veta var man är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 14 Juni , 2013 Jag brukar följa den sträckade båtsportleden norr om St Grässkär på min bifogade bild. Tacksamt att slippa ifrån sjön när det blåst på från Polen några dagar. :-) Dragets kanal låter lite spännande, jag trodde att den var för grund för mina 1,95 - toppen om så inte är fallet. Edit: Ser att bilden blid för nedskalad för att namnen på öarna ska framgå. Ungefär i mitten av bilden menar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2013 Draget har en skylt med djup minst 2 m. Jag kommer inte ihåg om det står 2.0, 2,10 eller 2,20. Fast även leden norr om Öja är mindre rolig när det ligger på från söder. Det finns inget som tar emot mer än några små skär innan man kommer innanför stora Arnholmen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2013 Fick tillbaka mina sjökort i dag av kompisen som gått Smögen, Karlstad, Töreboda, Mem, Södetälje kanal. Arboga, Örebro, Arboga, ut ur Mälareb via Danviksbrons till Vasahamnen och sen via Sandhamn och kanalen hem till Smögen. Han kom under Danviksbrons med 12,5 meters mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2013 Körde han samma trick som i filmen SOS sällskapsresan? Hänga på bommen och luta hela härligheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2013 Nej det 'r jag helt säker på att han inte gjorde, han har en ganska bastant båt, men det fanns tydligen en viss marginal mot vad som anngavs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KalleBergstedt 0 Postad 23 Juni , 2015 Om du vill ligga i naturhamn med brygga så finns det vid Björnön samt Arkholmarna, bägge ligger någon dM S om Oaxen. Arkholmarna en en brygga på S sida och en på N, man väljer beroende på vindriktningen. Det finns också bryggor i viken på södra delen av Fifång, troligtvis väl skyddade. Har varit ute på Arholmarna en hel del, snubblade över denna video över en maxi som precis seglade via kanalen ut till Arkholmen, verkar som dem la sig på fel sida dock, slussen verkar ha höjt avgiften med enligt videon: https://www.youtube.com/watch?v=BnvjfRSzqc8 Jag vet att det finns ett ställe innan Trosa (naturhamn) men där är det rätt grunt, vi ska ut i helgen (motorbåt), kan mäta och markera på sjökortet och återkomma om det är lämpligt även för segelbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser