Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
AM2010

Mikroorganismer i bränslet?

Rekommendera Poster

Hej.

 

är det någon som råkat ut för problem efter att ha kört några säsonger med miljödieseln eller handlar det om skrämselpropaganda från tillverkningsindustrin?

Om ja på frågan, vad hände, efter hur länge och vad gjordes åt det? Hur uppträdde felet?

Endast seriösa svar, tack.

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar alltid diesel från marinmacken, har aldrig haft problem. Men, en sökning i forumet på dieselbakterier gav bl a följande...

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412924

 

Tyvärr går inte länken att göra klickbar när man skriver på telefonen, så du är tvungen att klippa och klistra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag Hört/Googlat fram så finns ingen Diesel oavsett var man köper den utan RME,rätta mig om jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där snacket har kommit upp i trådar förut, många som hör mycket. Jag har lämnat in diesel på företagets labb och fått bevis på att det inte finns någon RME i den dieseln jag tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tankat på sjömackar men ändå fått bakterier. angry

Sugröret tätnat. crying

post-571-1394237537,2489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga upp det beviset då,o tala om var du Tankar ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bevis haver jag inte, men jag har alltid tankat på Styrsö eller Björkö.  Vem som smittad mej kan jag inte säga, använder alltid skydd när jag umgås med okända, blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag med,har ingen Sjömack ;)

Men ska bli intressant att se Westfjords bevis,eller om hans kompisar kan rädda honom :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bevisa vad då?

Det är välkänt att bakterier fanns innan RME tillfördes bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver inte räddas av några kompisar, jag tankar på Björkös skeppshandel och det var därifrån jag tog provet och lämnade in det till vårat labb som dagligen mäter fetthalt i livsmedel, sen vad du och andra tror det skiter jag fullständig i, då var det inget spår av Raps i det provet, hur det är nu 2 år efter kan jag naturligtvis inte gå i god för. Sen är man mycket dåligt påläst om man skyller diesellbakterier på RME, det fordras ett dåligt underhåll av sin bränsletank och bränslesystem för att detta skall uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick inte att editera mitt svar så det blir ett till.....kan du bevisa motsatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, detta var en het potatis...

Jag är lite orolig då jag fyllde tanken full för att slippa kondensvatten i dieseln det sista jag gjorde innan övertäckningen i höstas, det med vanlig mackdiesel.

Ska bli spännande att se om jag får skit för detta under säsongen eller om jag har tur och klarar mig.

Kunde vara bra med en återkoppling i höst och se hur många som klarade sig och som inte gjorde det.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sjömackar jag tankat på senaste åren säger att de inte har miljödiesel i sin diesel.

Man får väl lita på det helt enkelt. Eller ta på sig foliehatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog hålla med westis problemet beror nog mycket på hur man sköter brännslesystemet, jag tankar bara landdiesel från en mack ca 10 mil från havet, och jag har inga som helst problem med dieselbakterier.

På min maskin körs bränslet kontinuerligt genom filter, åter till tank, om det är detta som räddar mig eller jag bara har tur vet jag inte.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har du bra omsättning på bränslet. Dvs du använder båten...

Det är ju det som är problemet med båtar jämfört med bilar där problemet med bakterier inte är lika stort.

I en båt kan bränslet ligga orört flera månader eller år. Det är inte lika vanligt i en bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har som så många andra råkat ut för bakterier i bränsletanken, men upptäckte det innan jag låg och drev med täta filter.

Bakterierna lever i vattenfasen, alltså kan man undvika kondensvatten så är mycket vunnet. Jag har också frågat innan jag tankat och fått svaret att sjömackarna har slutat med rme(Mollösund).

Jag har en egen teori om kondensvatten. I en rostfri tank borde det vara lättare att bilda kondens, pga temperaturvarianser mellan dag och natt. Men i en plasttank bildas inte lika mycket kondens då plasten isolerar mot tempvariationerna.

/W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har max ett snapsglas med bakteriegegg. Vår 60l tank har ett kvarts snapsglas som jag suger upp varje vår.

 

Kolla också tanklocket, där är inte alltid så tätt. O-ringen av gummi kan vara trettio år och slutat täta för många år sen. Det kan regna in!

 

Den som vill gå överkursen kan göra en stängning av avluftningen på dieseltanken. Med tillsluten tank blir det ingen kondens. Hela vintern fungerar det bra med stängd tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen het potatis, bara en massa missuppfattningAr p.g.a. En massa personliga tillkortakommanden, du har gjort helt rätt..full tank under vintern och se till att du har tätt tanklock, då får du inga problem oavsett RME eller ej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i ovanstående talare. Köp enbart diesel från sjömacken. Särskilt om man har segelbåt är det hål i hövvet att köra med plastdunk från macken på en 40 liters säsongsförbrukning.

Men förstås, såvida man inte gillar att:

1. Rengöra spridarna

2. byta alla bränslefilter

3 rengöra tanken

4. byta glödtrådarna

5. Lufta motorn

I så fall är det ju perfekt att tanka från macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad det pratas om den egna tanken.

Lika viktigt är hur tanken hos den som säljer soppan är beskaffad.

Bakterierna kommer från leverantören av oljan och kan växa till sej olika i våra tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till stor del men visst borde omsättningen hos leverantören vata så stor att problemet med tillväxt är minimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en sjömack i närheten är det ju en fantastisk idé, men i den verkligheten jag bor är det inte så enkelt...

Jag vet inte om jag är orginell men jag ogillar också, förutom de punkter du skriver om, att ge mig ut på en resa på ett par timmar åt fel håll bara för att tanka båten på en sjömack när jag har 5 minuter till en vanlig mack.

Skulle det visa sig att jag får problem med tillväxt får jag kanske tänka om, men tills dess lever jag på hoppet smiley.

Mvh Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RME kanske har det goda med sig att folk sköter vattenavskiljaren lite bättre.

Före dieselbakterierna fick man motorstopp för att sjögången blandade upp bränslet med vatten i botten på tanken och fyllde vattenavskiljaren snabbt med kännt resultat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakterier är ett problem.

VARFÖR HAR INTE LEVERANTÖRERNA/RAFFEN  TILLSATT BAKTERIEGIFT I DIESELN INNAN LEVERANS TILL SJÖMACKARNA???? angry

post-571-1394237543,8668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det finns ju inget enkelt 100% samband mellan RME och problem med bakterier. Det kan komma ändå. Inblandning av FAME ökar risken men innebär inte att man automatiskt får problem. Men varför medvetet öka risken för bränsleproblem i båten?

Om man ser på råden från bränslebranschen så är de inte så enkla att följa om man som jag har en inbyggd tank...

FAME är en produkt som är biologisk lätt nedbrytbar och därmed också lättare tillgänglig för mikroorganismer. Inblandning av FAME innebär att tanken inför vintern bör tömmas och förvaras tom. Lagringstiden för dieselbränsle med FAME bör inte vara längre än 1 år.

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/branslen-for-motorer-pa-sjon/

Man kan ju tänka sig rubrikerna i kvällstidningarna om någon får motorstopp i fel läge, visar sig ha  FAME-bränsle i  tanken  och sedan inte haft koll på bakterietillväxten. Barnfamiljs båt sköljdes upp på klipporna: 2 döda. Allt om nya dödsbränslet.  Det är inte alla som har örnkoll på sitt bränslesystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade kontakt med en expert på ett bränslebolag för många år sedan pga problem med bakterietillväxt. Vet inte om jag kommer ihåg allt men i princip beskrev han det så här. Bakterierna kommer till tanken antingen vi redan smittad diesel eller via luften, han jämförde det med svampsporer. Sedan lever och förökas de i gränskiktet mellan vatten och diesel, de lever och andas i vattnet och hämtar näring i dieseln. Ju mer vatten och högre temperatur i tanken desto gynnsammare förutsättningar. I vårt fall hade vi temporära tankar i form av genomskinliga små plastdunkar som förvarades i utomhus vilket ev. kan ha bidragit med ytterligare en förutsättning i form av solljus. Vi hade ren diesel utan RME. När det gäller RME så kan det binda mer vatten än ren diesel vilket nog kan vara en av orsakerna till att det ställer till med mer problem än ren diesel men det finns kanske fler faktorer.

Hur som helst om man inte har vatten i tanken minskar risken för bakterietillväxt oavsett RME eller inte. Och man ska vara medveten om att om man hittar vatten i det vattenseparerande filtret då har man förmodligen också vatten i tanken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, en vecka och 25 svar. En het potatis full av missförstånd kan ju konstateras.

 

Hursomhelst. Vid sjösättningen i år ville inte motorn varva mer än 1300 varv, sedan dog den. Åtgärd: klia sig i huvudet och fundera. Upptäckte sedan att jag hade en sprucken bränsleslang.

Vid vidare felsökning var finfiltret väldigt gammalt och vattenavskiljaren (Delphi HDF296) troligen slut. 

Bränsletanken var ren och fin, trots att bara var 3.e tankning varit med sjödiesel de senaste fyra åren. Det tycker jag säger en del, fast vi har väl bra omsättning helt enkelt, samt ett mirakelmedel som hälls i tanken varje tankning.

Så efter att ha läst en del bra inlägg här har följande fixats:

Demontering av hela bränslelinan, bytt bränsleslang á 1695 spänn, nytt finfilter, ny vattenavskiljare samt en bälgpump mellan tank och vattenavskiljare, inlinemonterad. Den gör det väldigt lätt att pumpa ur ev luftblåsor i systemet.

Summa i kronor närmare 3000 (frugan läser inte här...tror jag).

Nu går maskinen som en klocka.

Min åsikt är därmed att landdiesel går alldeles utmärkt, förutsatt att man inser att det sliter hårdare på slangarna och att det blir kortare bytesintervall.

Snart är dock detta historia, båten skall övertas av en annan dieselskeppare som bor granne med en sjömack. Jag kommer att åka flott med en bensinare (Evinrude 50hk).

Glad midsommar!

 

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, frågan har varit uppe flera gånger, men det hindrar ju inte dig från att fråga igen!

För några år sedan fick vi bränslestopp nästan varje gång. Jag gjorde rent tanken - hade nog inte gjorts på 30 år - men samma problem nästa dag. Efter tips från en arbetskamrat så köpte jag en tank på Biltema. Den fick plats snyggt under en durk. Och på hösten gav jag bort dieseln till en bonde som behövde den till sin traktor. Inga problem sedan dess!

Köper diesel i närmaste mack, dvs på land.

Men jag vet ju inte om mitt problem berodde på rme eller på smuts i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem.

Segelbåt tank 160liter rostfri.

Gegga som sätter igen diseltillförseln i filter ibland innan filter.

Det börja i medelhavet vid vattentemp över 23 grader ungefär.

Jag montera ur tank fick den rengjord.

Renovera spridarna+pump(pumpen var dyr att fixa)

Nu även dubbla filter som kan switchas i mellan under gång.

Sen får man se till att ha filter ombord.

Men sen jag lämna medelhavet och rört mig norrut så har det blivt bättre.Har ej behövt byta i skarpt läge sen norra Spanien.

Även om man kan se skit i filtrena när jag byter.

Förfiltret byts numera var sjätte månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte (ännu) haft några problem med gegga i tanken-kör bara på blankdiesel-.

Enligt bryggranne som är med i sjöräddningen så beror dock nästan 50% av deras utryckningar på igensatta filter o.dyl. främs i segelbåtar och andra som har liten gångtid på motorerna och därmed även liten omsättning på bränslet.

 

//Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...