Math77 1 Postad 13 Juni , 2013 Hej, I min båt, som är ny för mig denna säsong, sitter en Yanmar YSB12G från 1977. För att veta statusen på service så bestämde jag mig för att fixa de vanliga; olja, anod, filter... När jag skulle tömma ur den gamla oljan, efter varmkörning, så fick jag ur ca en ( 1 ) liter. Sen surplade bara oljebytarpumpen luft. Detta oavsett om jag försökte i påfyllningen eller i det rör som leder ner till sumpen. Innan oljebytet påbörjades så låg oljenivån mitt på det räfflade området på stickan. Jag tycker ju då att jag borde ha hittat mer än en lite olja i motorn. Till saken hör att oljestickan ser lite mysko ut i motorn, den passar inte riktigt och är svår att få att ta gäng...Den är dessutom märkt 0,7 l. Den ser misstänkt lik ut den sticka som sitter i backslaget. OM stickan är felaktig och för lång så resulterar ju det i att jag häller i för lite olja i motorn. Vågar jag lita på att motorn är helt tom när oljebytarpumpen suger luft och då hälla i tre liter olja? Jag vill inte köra med för mycket olja i motorn heller, då jag har hört attt det kan orsaka problem. Är det någon med samma modell av motor som vet, eller kan kolla om stickorna är lika långa. Eller kan mäta sin sticka i motorn och rapportera hur lång den är? Mycket märklig fråga kanske... Jag har försökt att få tag i en ny ( bättre begagnad ) oljesticka till motorn, men det går trögt. Jag har kört motorn i ca tre timmar innan jag upptäckte detta fenomen och den går som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser