JohnnyH 0 Postad 13 Juni , 2013 Hej seglarvänner! Jag ska rusta upp min Amigo 23 genom att byta alla block till något av de tre märkena. Vad föredrar ni? Jag har alltid varit lite kär i Ronstan, men de är ju också dyrast! Tack för hjälpen på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 13 Juni , 2013 Jag brukar jämföra priser och brottlaster och köper sedan det som passar bäst för just den funktionen som blocket skall vara till (kullagrat/inte kullagrat, storlek, brottlaster, arbetslaster osv osv). Jag har alltså inte block i samma serie - det är Ronstan, Lewmar, Seldén och jag vet inte allt på båten. Ser ingen anledning att välja en och samma fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 13 Juni , 2013 Ser inte heller någon mening med att köpa allt i samma serie utan kollar vad det skall användas till. Kör till största delen Harken T2 och Selden men det är en röra och finns fler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 13 Juni , 2013 Jag kan se ett visst självändamål i att hålla sig till en tillverkare om man ändå ska köpa allt nytt. Om inte annat ser det snyggt/coolt ut. Ett tips är dock att köpa olika färg på linorna. Enhetligheten kan gå över styr... Med tiden så blandas det sedan upp men varför inte börja enhetligt. Jag tror att vi köpte Harken till polarens båt sist jag var inblandad i mekande men det kvittar nog, de är nog likvärdiga i kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnnyH 0 Postad 13 Juni , 2013 Det handlar delvis för att det ska se snyggt ut. Sen är meningen att jag vill ha top of the line, frågan är väl vad som har absolut bäst kvalité på sina prylar. Alla märkena har väl något som passar alla vikter osv. men vad är absolut bäst tycker ni? Men ska man gå efter priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 13 Juni , 2013 Självklart är det snyggt om det är enhetligt så klart.Men att säga någon är bäst är kanske som att säga att iphone är bättre än android för att ta ett exempel som ofta dyker upp på andra sajter. Det beror så klart på vad de används till och vart på båten eller vad du ska ha den till. Jag skulle ju ogärna byta plats på mina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser