Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Kenneth_S

Uppgradera TMD 40b till TAMD 40...?

Rekommendera Poster

I den nya båten sitter en TMD 40b. årsmodell 1982. Går det att uppgradera denna med att installera en Aftercooler till TAMD 40, och rent praktiskt: Hur går det till? Är det svårt? Är det Dyrt? Vad skall köpas? Vart skall det köpas/vem säljer? Vad skall göras?

En del frågor som sagt, men jag vill inte bara veta A om detta, jag vill veta hela alfabetet så att allt blir rätt och inga följdfrågor kommer till i efterhand.

Jag vet att det finns en enormt stor kunskapsdatabas här på forumet, och ni som har huvudet på skaft och känner er manade att svara: Hjärtligt välkomna med svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror nog att det kanske inte finns någon som vet exakt eller orkar ta reda på, vad som behövs för att bygga om motorn.

Men du kan själv gå in på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineDieselEngines.aspx

Där kan du jämföra med hjälp av reserdelslistor vad som behövs. Också få en hum av vad det kan kosta.

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det mest rimliga alternativet borde vara att försöka få tag på en reservdelsmotor och ersätta expansionskärl, sjövattenpump insugningsrör, laddluftkylare och även insprutningspumpen från reservdelsmotorn, det är en hel del att göra.

aqad 40 är samma motor men för drev, sjövattenpumpen är dock inte likadan.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...