Max85 0 Postad 13 Juni , 2013 Hej! Har rengjort båda mina förgasare på min AQ 151 och bytt packningar. Den startar men sen dör den, känns som den bara går på accelartionsbensin. Jag fick aldrig bort emulsionsmunstycket, skall det gå? Jag skruvade men inget hände... Vet att det står i boken att det skall bort men är det ngn som vet hur? Det är väl detta munstycke som förser motorn med bränsle eller hur? Kan jag ha ändrat position på det? Det känns som det är fast och jag vet att jag blåste luft igen det innan jag monterade tillbaka det. Det ända jag för övrigt gjorde var att tömma och rengöra vattenavskiljaren men skulle det vara ngt problem här så skull ju inte det komma bensin då man för gasspaken framåt vid start (man pumpar 3 gg innan start på dessa motorer) men det gör det. Mkt tacksam för alla tipps, vet inte vad jag skall ta mig till! Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juni , 2013 Välkommen till forumet! Är tomgångs-munstyckenas bägge hål rena, hittade nämligen en tråd med likartat problem där osannolikt nog alla tre förgasarna hade samma blockering efter flera tvättar? (Gäller visserligen en AQ170 men förgasartypen Solex 44pa1 stämmer väl?) Tråden innehåller även länken till en bra solex-manual... http://www.190slgroup.com/tech/images3/solex.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 16 Juni , 2013 Hej. Jag renoverade båda mina Solex förgasare förra sommaren och jag märkte att emulsionsröret ska dras rakt upp, det är bara tryckt på plats. Sedan får du ta en tång och hålla fast röret när du skruvar bort munstycket i toppen på röret, kläm inte för hårt! Jag vet inte varför den inte går bättre för dig men har du kollat så att den inte drar tjyvluft, har du fått det tätt mellan insug och förgasarfot? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Max85 0 Postad 17 Juni , 2013 Hej på Er och tack! Jag fick bort munstycket och nu går den bra! Den svajar lite på tomgång men den är nog en inställningsfråga, det är ju inte helt enklet detta med dubbla förgasare. Det positiva är att jag kan ligga under 900 utan problem och det verkar ju inte helt vanligt. Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 19 Juni , 2013 På min motor så var även fördelaren sliten. Efter att jag bytt fördelare och satt ett brytarlöst system så fick jag ordning på både tomgång och toppfart! Jag installerade också en flödesmätare för att mäta förbrukningen och det visade sig på min båt att den gick som bäst vid 4000v och då gjorde den 19kn.. Jag vet att det är fippel med dessa förgasare, känns som att man justerar dem inför varje säsong ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser