Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
foffen

"Parkera" båten en vecka - ej gästhamn/egen båtplats

Rekommendera Poster

Hej, om man skulle behöva parkera båten i en hamn nånstan, hur går detta till och vilka regler gäller? 

Jag har bruten semester så säg att man seglar båten (26fot) till Göteborg, sen drar tillbaka på jobb en vecka och sen återupptar semestern igen, var kan man förtöja båten under tiden? Behöver ju inga faciliteter som en gästhamn erbjuder så det tar emot att betala 300:- dygnet i Lilla Bommen... Kan man lägga till längs med kajen om man bara håller sig undan Stena terminalerna osv? Vad kan hända om man gör läggger båten längs med kaj (Böter, båten i beslag etc?)

Tänkte på detta även rent generellt också och inte bara Göteborg, i vanliga faller håller man ju till vid sin båtplats eller luffar runt aktivt och då är det ju bra med en gästhamn att ladda batterier etc, men om båten bara måste stå någorlunda säkert en vecka finns det några billigare/gratis alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med aktuell hamn och be om ett pris. Kan mycket väl hända att du kan få ett bättre pris eftersom det bara är båten som skall ligga i hamnen.

Det finns väl fler hamnar i Gbg området än Lila Bommen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det finns ju massa småbåtshamnar, just lilla bommen är ju mest central och praktiskt så därför jag tog den som exempel. Vem är det / hur får man reda på som äger hamnar? Som t.ex. i Göteborg längs med Älven, det är väl inte göteborgs hamn alltihop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det är exakt i GBG. Men jag tänkte ligga en vecka -10 dagar i Vasahamnen i Sthlm bara för att testa att ha båten här en ggn. Ringde dem och det var inga problem att få ett bättre pris för long stay samt att man kunde få en och samma plats hela tiden med en reserverad skylt på. Om det inte är absluta högsäsongen så borde detta nog gå att ordna i de flesta gästhamnar.

Om du lägger dig längs en vanlig kaj så får du räkna med att få en lapp på båten med hot om bortforsling. Så funkar det vid Sthlms stads kajer iaf. troligen samma sak i GBG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid höra med GREFAB de har ju hamnar precis vid hamnilnloppet. Med kommunala transportmöjligheter. 031-805800

Hoppas det löser sig

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det nu varit utomlands så hade jag sagt, kolla i Piloten (seglingsbeskrivningen) men det har man ju inte över hemmavattnen, även om det kanske skulle behövas ibland.

Tidigare så gavs det ut en hamnförteckning varje år, har för mig att man fick den via sin båtklubb, med kontaktuppgifter till hamnarna och beskrivning av dem.

Någon annan som vet vilken bok/skrift jag menar och vet var man får tag på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ringa runt lite, har googlat fram några andra hamnar/marinor/varv inne i stan, hoppas nån har nått smidigt att erbjuda

Om man kollar lite på google maps så ser man ju att det finns hur många kilometer kaj som helst med plats för en fritidsbåt, borde ju kunna finnas enklare regler rörande förtöjning i en sådan stor hamn som knappt används längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja men någon äger kajerna och Du parkerar väl inte bilen på någon annans tomt bara för att det ser tomt ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det specifikt Göteborg som gäller och vilken tid. Har en 2,5 metersplats i Kungshamn som blir ledig hela sommaren och min ordinarie plats med katamaranbredd wink som nog är ledig hela juli - annars går det att ligga på utsidan mig

post-945-1394237537,3084_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på det klientelet bestående av tunga narkomaner som drar omkring utefter kajerna i Göteborg så skulle då jag vara mycket restriktiv med att lämna min båt där utan bevakning. Vilken vecka pratar vi om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har tänk det som ett orosmoment men det står ju rätt mycket båtar där hela tiden. Vecka 25-26 eller 30, beror ju lite på hur det löser sig med plats för en maxi 77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste båten ligga så centralt då? Kan du tänka dig att ligga lite mer i utkanten av stan, det finns ju bussar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har i praktiken inga planer på att förtöjja båten utan tillstånd, om inte annat så kanske förtöjningen råkar gå upp i värsta fall när kajägaren ser båten...  crying

Jag menar bara att med så många kilometer oanvänd kaj borde det kunna finnas nått system för båtparkering utöver gästhamnen om man inte vill ha en ***** stekarplats för 300+/dagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det är sant men gästhamnarna jag sett längre ut ligger på 100-150:- dygn, vilket är ok för en gästhamn men lite för mycket för enbart förtöjning, hoppades komma undan billigare eftersom jag inte behöver några faciliteter...

Har du några förslag på var man kan kolla utanför? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring och hör med hamnkaptenerna hos Grefab. Inga Grefabhamnar har visserligen några ordinarie gästplatser, men det var ju bara förtöjning du letatde efter. Sen har du ju GKSS-hamnen i Långedrag, Näsets Marina eller kanske Önnereds Båtlag. 

Skule du få napp på en sånt ställe skulle din båt förmodligen ligga 100 ggr. bättre än längs stenkajerna i älven. 

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segla till någon av de stora GREFAB-hamnarna, Saltholmen, Hinsholmen eller Fiskebäck. Tomma båtplatser med akterförtöjningarna borttagna indikerar att ägaren är på långsegling.

Sen kan du lämna en lapp på din båt med kontaktuppgifter, ifall ägaren skulle komma tillbaka, eller så kan du kolla med hamnvakten om kontaktuppgifter, eller om han rentav har koll på någon som han vet skall vara borta länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Den drogfria veckan så det är nog ingen fara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...