Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
patflemming

Så grymt nöjd med min båt!

Rekommendera Poster

Hej kära forum

Fick bara en sån lust att sprida lite båtglädje.

Köpte en Windy 23 FC i höstas, hann aldrig åka mer än till uppläggningen med den då. Har gått och längtat efter att få test vad hon går för i 8-9 månader nu. Lade i båten nu i måndags. Herrejösses vad nöjd jag känner mig. Måste verkligen göra lite reklam för denna båtmodell!! Den går hur stabilt som helst i vattnet och 30 knop i relativt hög sjö tar den lätt. Så grymt nöjd!! Rymlig och bra planerad och med ljus ruff som inte ger fru och barn klaustrofobiska känslor. Världsklass!

Fan vad härligt att ha båt och vara ute och köra en fin sommardag. Priceless!

Har tidigare bara kört små styrpuplpetare. Det är var verkligen något annat. En båt i denna storlek gör det ju möjligt att dessutom övernatta för en lite familj någon natt.

Fattar egentligen inte varför styrpulpetare är så populära när man kan få dessa båtar och liknande för samma pengar idag. Dessa äldre DC båtar går ju kanon i vattnet, har mkt bättre vind och regnskydd än styrpulpetare, har ofta ett litet pentry och toalett. Kort sagt mycket större användningsområden.

Visst någon kanske menar att dessa båtar är dyra att köra och äga men jag undrar om det är så stor skillnad med tanke på att man inte kör så långa sträckor på ett år. Jag räknar med 200 nm, max 400, blir inte så hiskeligt mycket pengar på soppa. Det är ju det andra runt omkring som kostar och då är dessa 22-23 fots DC inte så dyra att äga faktiskt, fast de har V8. Det är ju när båtarna börja komma upp mot 28-30 fot som en V8 blir riktigt törstig. Sen slår ju ljudet av en V8 det mesta och då är inte jag någon sån där motornörd utan bara en människa med känslor och en V8 är KÄNSLA!

Nu var det inte min mening att jämföra olika båtmodeller med varandra, ville bara sjunga båtlivets lovsång och säga att jag iaf är grymt nöjd med min båt.

Mvh/P

 

 

 

 

 

 

 

den 10 juni nere i Björlanda Kile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att du är nöjd med ditt båtval :)

Skälet till att folk väljer styrisar för ungefär samma pengar är givetvis ändamålet men även underhållskostnaderna

En gammal inombordare och drev kostar mer i service och reparationer än en utombordare. Framförallt då styrisen för samma pengar är mycket nyare. Kan man inte mecka själv så är tex service av motor/drev samt bälgbyte en rejäl kostnad.

Om man ska måla fan på väggen och åka på byte av limpor, knän och bälgar vid service på verkstad ja då har vi ett stort hål i plånboken. Nu byts ju iofs limpor/knän i runda slängar bara vart tioende år här i Sverige så slår man ut det så är det ju ingen fara. Som alla kostnader i båtlivet så gäller det att tänka rätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att totalkalkylen även för en V8 jämfört med en styrpulpet inte är så mycket dyrare. Så här ser jag på saken:

En liten styrpulpet på 5,10 meter har betydligt mer begränsade användingsmöjligheter och man går ogärna ut med familjen när det blåser över 6-7 meter per sekund.

Man går ogärna ut om vet att det kan börja duggregna för det finns inget regnskydd.

Man kan inte sova över i båten vilket gör att man måste obönhörligen hem på kvällen.

Således använder man båten mindre, vilket ger färre timmar per år att slå ut de fasta kostnaderna på. Detta gör att styrisen blir lika dyr eller dyrare per båtutflykt.

Sen har 22-23 fots DC maskiner från slutet 80- början 90-talet gått ner rejält i pris de senaste åren. Detta gör att man inte behöver binda så mycket kapital vilket gör att kapitalkostnaden blir helt ok i förhållande till vad man får. Se bara på en båt som Nimbus 26 DC eller 22 DC. Idag kan du få en 26 DC för nedåt 200 tusen, för tre år sedan låg dessa på det dubbla! Det är faktiskt ganska mycket båt för pengarna. En Nimbus 22 DC ligger kanske på 150 tusen och då är ju Nimbus prisledande på beg marknaden! Låt vara att motor och drev är från slutet 80-talet men det är inte så grymt dyrt att reparera dessa V8:or, finns många bilmekar som kan göra detta. Sen är det klart att den dagen något går sönder så kommer man alltid tycka att det känns surt att punga ut med pengar.

Försök få tag på en 7-8 meters styris för de pengarna!

Vill man köpa lite billigare styris för ca 50-70 tusen så blir det garanterat en båt med 2-takts motor och de är enligt mig inte särskilt roliga att köra runt med familjen i. En sådan båt blir ju bara ren transport då det är i princip omöjligt att föra en konversation med någon i båten under färden.

Köper man en dyrare styris med 100-150 hk på aktern blir försäkringen ganska hög jämfört med en inombordare.

Vad jag vill få fram är det inte är så hemskt mycket dyrare att äga en mindre DC med övernattningsmöjligheter, pentry, toa, bättre vind och regnskydd, behagligare gång med mera jämfört rena dagbåtar vilket gör att åtminstone jag håller denna typ av båt som ett bättre val. Särskilt då båtar av de nordiska märkena så som Fjord, Nidelv, Nimbus, Aquador, Coronet, Windy mfl som åtminstone jag under de år som jag letat båt tycks behålla sin fräschet något bättre än många från andra sidan atlanten.

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du meckar själv så köper jag ditt resonmang. Gör du inte det så kommer du nog att ändra uppfattning när det är dags att lämna in båten för bälgbyten osv :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ett tag så kommer ud förstå vaför folk köper styrisar med utombordare - enkelheten med båt och skötsel =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he ja det så klart. Det är väl lätt för mig att vara nöjd just nu, när allt flyter på bra och verkar fungera som det ska i båten. Ska försöka återkomma i denna tråden om 2 år och se vad mina reflektioner blir då. Vem vet kanske har jag köpt en snipa då.

Men... faktum kvartsår att med en lite större båt så kan man:

Semestra några dagar - försök det i en styris.

Köra i sämre väder

Gå på toaletten - även om man råkar vara kvinna

Koka kaffe, steka korv mm

Cruisa runt i 22 knop och bara göra slut på 1,5-2 liter bensin per timma.

Det mesta som man kan göra i en större båt - fast billigare att äga.

Vad jag vill mena är att båtar runt 7-7,5 meter är väldigt användningsbara för vad de kostar att äga dem. 

Om man nu skulle göra jämförelsen med 30 fots dc istället så skulle man se att en sådan båt kostar hutlöst mycket mer att äga än en 23 fotare. Jag vill mena att ca 23 fot är fan i mig en väldigt bra kompromiss.

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du trivs i din nya båt och hoppas du får många sköna timmar i den med familjen.

 

Men, jag citerar Cruisa runt i 22 knop och bara göra slut på 1,5-2 liter bensin per timma., är ett uttalande jag tyvärr tror du kommer att få anledning att revidera. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack för dina rader, rader som andas båtglädje en masse. Vi har alla en egen relation till våra båtar och jag tror att för att man inte skall sugas ner i det mörka hålet MenOjVadAlltÄrDyrt så är det viktigt att man odlar denna sin relation... till båten. Att man ser till vad man får och inte bara till vad allt kostar.

En riktigt bra bobåt är guld värd och ett incitament för att inte drabbas av Säljfebern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

...men också en helt annan känsla, en helt annan upplevelse. Man får den upplevelse man betalar för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att du är nöjd med din båt. har själv en DC 24 fot och håller med dig i mycket av vad du säger. Om du får för dig att byta din V8 så hör av dig, jag är spekulant på din maskin... Cruisa runt i 22 knop och bara göra slut på 1,5-2 liter bensin per timma.... Ligger jag på 23-24 knop så drar min V8 detta per distansminut. wink

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cruisa runt i 22 knop och bara göra slut på 1,5-2 liter bensin per timma, men hallå 0,1L/Dist i 22 knop? den båten skulle jag vilja selaugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skoj att du är nöjd. Jag är nöjd med min Lm 27 med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he he bara 1,5-2 liter per timma... blev visst lite för bra. Men ja, ni förstod nog att jag menade per distans. Förhoppningsvis närmare 1,5 än över 2.

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är nybliven båtägare. Möts just nu av arbetskamrater som säger ojvadyrtdetkommerbli ja visst kostar det men jag ser det som såhär

 

Jag kan ta båten några kilometer till min favoritvik. Ligga där en hel dag och njuta, sola, bada, äta något gott sittandes i en skön soffa i en vackert inredd båt. Sen när jag vill startar jag v8 med det härliga ljudet och åker hem.

 

Saken var inte densamma med min guppiga styrpulpetare. Njöt inte av den när den låg still. Nu har jag på ett sätt en lyxig brygga med soffa och badstege och kan åka dit jag vill i mitt vatten. Nästan en lite portabel stuga/altan.

 

Jag håller med TS om det han skriver. Men alla använder sin båt till olika saker. Finns många olika sätt på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det är dyrt att ha hus, att ha bil, att ha pool. Dyrt att bo i lägenhet, dyrt att handla, dyrt att shoppa kläder, dyrt att handla mat, dyrt att leva men passa på; den resan är kort. Lägg dina pengar där du vill ha dem för att få ut livskvalité och glädje.

Dina arbetskamrater kan fara åt skogen så kan du fara ut på böljan den blå med din familj, dina vänner och njuta.

Med för snäv livsspalt ser man inget...

post-10024382-1394237643,6535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig. Det sägs att svepningen inte har några fickor. Blir snöpligt för vissa. Tråkigt ligga där och tänka jag borde ha gjort det där...

 

När jag tänker mig själv i båten blir jag glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

...och se nu till att behålla glädjen, ta den inte förgivet!

post-10024382-1394237643,8696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med trådskaparen. Mindre DC båtar är inte så dyra i drift, om du fixar de mesta själv. Kör själv Nimbus DC 26 och kostnaden är inte högre nu än då vi hade en HT båt med utombordare. Det som dock är lite tärande är ju vår och höst fixet. Mer att tvätta, vaxa, måla osv. Sen är det ju fler saker som kan gå sönder!

Själv uppskattar jag dock att åka i skydd för vinden, tyst så att det går att samtal i normal ton, NImbus och Windy är ju otroligt tysta enligt mina erfarenheter. Sen en toa och kunna laga enklare mat inkl. en kall dricka från kylen, kan det bli bättre????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Förra året boddes det nästan 120 nätter i vår Storebro 31 - det var så häftigt och härligt på alla sätt och vis. Din beskrivning är helt perfekt och jag tror att många känner igen sig. Å andra sidan så kan jag förstå tjusningen med en snabbgående Yamarin, Flipper, Ryds eller Bella. Om vi vill tvinga henne så kan vi dra iväg med våra 6 ton i 25 knop men å andra sidan köptes hon aldrig för detta ändamål.

Det går inte att jämföra för vi satsar på det vi vill ha; någon seglar, någon kör snabb motorbåt och en och annan har sin båt som skön sommarstuga.

Mångfaldigheten är på tapeten, eller hur?

post-10024382-1394237701,1939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att så många av Er vet allt , eller bara gissar/tycker i ämnet, V8 !

Hälsningar från 2xV8or .....med facit i hand !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har svårt att förstå varför så många väljer styrpulpetare för lika dya pengar när en DC borde vara betydligt mer båt för pengarna. Mer praktisk och bekväm. Går att stuva torrt och sova över, går att ha kapell så allt kan hållas torrt. Desutom någon meter längre vilket gör stor skillnad utan att bränsleförbrukningen blir så mycket större..

Sen att få lyssna till ljudet från en V8 (dock med ljuddämpning) skulle vara värt några extra deciliter , :)

Fast jag är seglare och kanske inte begriper just det, då jag helst vill ha det helt ljudlöst. Generellt ute på havet är, större nästan alltid bättre, på alla vis, men naturligtvis dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...