Hansbanans 3 Postad 12 Juni , 2013 Har precis köpt ny båt med en Penta MD-21 motor. Är inte särskilt bra på motorer och har aldrig haft en diesel förut. Har tre dumma frågor uppdelade i tre inlägg: 1. På fästet för sjövattenpumpen finns ett hål som det droppar vatten ur när man kör. Vad gör man åt detta? Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 12 Juni , 2013 Hej. 1. Axeltätningen läcker. Inte så svårt att byta. Du måste montera av pumpen från motorn. 2. Det ska vara så. Annars fungerar inte pumpen 3. Om det är ett MS3 du har så finns det en plugg ovanpå mitt på locket. På den sitter det en mätsticka. Påfyllningen är en litet större plugg med insex. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 Juni , 2013 Glidlagren i pumpen kan vara för nötta också, då räcker det inte med att byta tätningarna. / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 13 Juni , 2013 På pumpaxeln sitter det en packbox vid pumpen för att täta mot vattnet, på motorsidan sitter en likadan packbox för att täta mot oljan i motorn. Hålet sitter mellan packboxarna för att vid läckage vid pumpens packbox (som inträffat på din pump) hindra vattnet från att kunna tränga in i motorn om även nästa packbox läcker. Hade samma problem på min MD21B förra året. Monterade bort pumpen (tre bultar) tog hem den och bytte packboxarna (köpta hos Crom Marin). Den har inte läckt en droppe sedan. Om glidlagren och /eller axeln är sliten så kan det medföra att packboxarna börjar läcka igen p.g.a. axels vibrationer. Då finns renoveringssats att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansbanans 3 Postad 13 Juni , 2013 Tack för utförliga svar! fantastiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser