Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Torbjorn2000

Utombordare dör efter några sekunder

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Yamaha 60-hästars utombordare 2-takt från 2006. Den har fungerat som en pärla hela förra sommaren men nu i år vill den inte fungera alls.

Den startar fint men dör alltid efter 2-5 sekunder. Enstaka tillfällen har vi lyckats hålla den vid liv några minuter, men sen stryps den och dör. Det låter som den inte får bensin.

Jag har prövat att pumpa fram bensin med slangpumpen, men det hjälper inte. Det känns som det tar helt stopp när blåsan är fylld, det blir stumt. Jag är nästan säker på att det förra sommaren gick att pumpa vidare om än lite trögare och att det började läcka ut bensin i andra änden ner i vattnet.

Motorn har funkat bra några minuter denna säsong. Innan sjösättning vid test, efter sjösättning på väg till bryggplatsen och sen 5 minuter på tomgång en vecka efter det. Men sen dog motorn och problemen började.

Bensinen går från tank -> handpump -> bränslefilter -> bränslepump -> förgasare osv. Om man kopplar bort in-slangen från bränslepumpen kan man handpumpa bensin utan problem, så bränslefiltret är OK.

Kan det vara bränslepumpen som har pajat? Och fastnat i ett läge där man inte ens kan handpumpa bensin igenom den? Eller har det fastnat något i förgasarna? Under försöken ikväll lyckades vi köra den i 5 minuter, med gas och allt. Sen dog den. Och fortsatte med att dö efter 2-3 sekunder. Ett test utan soppaslang gav oss 1 minut av drift!

Tändstiften är nya för säsongen, det funkar inte med tanklocket uppe för att minska undertryck.

I höstas konserverade jag motorn genom att spruta in konserveringssprej i förgasarna tills motorn dog, som man skulle. När jag körde den de få minuterna vid sjösättningen så rök det kraftigt, men det slutade efter ett tag. Känns normalt.

Har ni några teorier? Midsommar närmar sig!! :)

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt en del under natten, kan det var förgasarna? Har inte tagit isär dem och rengjort dem. Har heller inte dränerat dem eller kollat flottörtankarna (okänd mark för mig här nu).

Ska testa imorgon kväll att rengöra förgasarna, om det är så att de har kläggat igen efter konserveringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tömma alla tre förgasare genom att lossa pluggen 25

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0043372&path=YAM~A0000002~M0000037~M0000050~C0043372&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Pumpa på blåsan och kolla att det skvätter ur alla tre pluggar.

Stäng pluggarna pumpa in bensin i förgasarna och testa sedan att starta. Om den stannar, kolla om det går att hålla den igång genom att pumpa på blåsan. Det är osannolikt men inte omöjligt att samma fel uppstår i alla tre förgasare, så om den lägger av på alla cylindrar bör problemet ligga innan förgasarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Riktigt bra sprängskiss på förgasaren. Har sökt sådana men inte hittat. Ska testa ditt tips.

När man sprutar in förgasarengöring (CRC), var gör man det då? I hålet nr 8 eller in i det stora lufthålet med spjället? (nr 8 kanske refererar till plattan, men det finns ett hål där också. Ser inte ut som skruvhål)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att göra rent förgasare är att demontera dem från motorn och ta isär dem.

Jag tror inte att konservereingssprejen är orsaken till dina problem.

Mer troligt beror det på att du inte dränerat flottörhusen i höstas, vilket speciellt i kombination med vatten i bränslet kan skapa fasta partiklar som täpper igen kanaler och munstycken i förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst!

Det var förgasaren. Jag tömde dem, pumpade igenom med fräsch bensin och körde sen med CRC förgasarengöring! Väldigt skönt att det bara var det och inget allvarligare. 

Dock visade sig ett nytt problem: Det gick bra att gasa i friläge, den varvade upp fint och så, men det gick inte med växeln i. När man gasade på så ströps den, som om den hade ett jobbigt motstånd. Kan bero på att jag monterade bort drevet i vintras. Men det tar vi i en annan tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att göra rent förgasare är att demontera dem från motorn och ta isär dem.

 

Har du gjort så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bara sprejen. Nu går den utan att dö. Tror du att orsaken till att den inte klarar gaspådrag med växeln kan vara att den inte är tillräckligt ren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på det så reagerade (storknade lite) motorn endast när jag sprutade in CRC i 2 av 3 förgasare. På den tredje verkade den inte bry sig. Vidare, när jag hade dräneringsskruvarna öppnade och pumpade igenom bensin så var det en förgasare som inte släppte igenom soppa. Dvs hade man de två andra skruvarna stängda så tog det stopp när man pumpade. Den kanske inte får någon soppa då?

Kan det vara så att den orkar gasa upp i friläge men inte med växel i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att spruta förgasarrengöring i förgasarhalsarna är meningslöst och kan i värsta fall skada motorn.

Att den funkar bättre efter att du tömt flottörhusen är en tydlig indikation på att förgasarn måste göras ren. Men säkerställ också att du inte har vatten i tanken. Det är vanligt och jag tror att detta tillsammans med att du inte tömt flottörhusen efter kosnerveringen på hösten är den bakomliggande orsaken till dina problem.



Du kan testa med att hålla lite varv på motorn och täppa till förgasarna en kort stund en i taget med en trasa. har du tur släpper det, men risken är stor att lösningen inte är varaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang vatten, jag har kört motorn runt 30 minuter efter vintern, kan vatten fortfarande ligga kvar i tanken då? Det kommer väl ut först.

Ok då låter det som att det fortfarande är förgasarproblem! Ska montera isär dem och göra rent dem. Testa först med täcka för-metoden.

Det är alltså troligt att den orkar gasa upp på friläge men inte med växel i? Vore ju bra, lättare att fixa förgasaren än mecka med drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tyder på att en cylinder inte funkar alls. Nu vet jag inte exakt  hur smörjningen funkar på din motor, men de flesta 2-T motorer smörjs via bränslet. Ingen bensin är då = ingen smörjning vilket är riktigt illa att köra motorn med. 

Ta reda på varför soppan inte kommer fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan fortfarande finnas vatten. Beroende på tankens utforming kan det ligga i ett hörn av tanken och nå motorn först då bränslet skakas om när båten körs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta isär en förgasare i taget. Håll till där du kan hitta delar du tappar. Använd tryckluft för att blåsa igenom kanaler och munstycken. En cykelpump med lämpligt munstycke och hjälp av en medhjälpare kan duga.







Den sprej du har alt T-sprit funkar. Använder du T-röd kan du ha det i en burk och dränka delarna när du tvättar. Räkna varven tills blandningskruvarna (skruv med fjäder) bottnar. Var lätt på handen. Anteckna antalet varv, även delar därav och ta sedan bort skruvarna. När du monterat ihop förgasarna ställer du in skruvarna som de stod innan demonteringen.

Jag gissar att du kommer att hitta det vanliga hartsliknade klegget.

Det behövs vanligen inga nya delar/packningar.

Ta reda på varför den ena förgasaren inte får bränsle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp att montera isär förgasaren. Efter att ha plockat bort slangar mm såg jag att det skulle bli alldeles för meckigt att komma åt skruvarna i den nedersta, och detta när den ligger i vattnet.

 

Får skjutsa den till en riktig mekaniker!

 

På den mittersta förgasaren satt det ett don med en extra bränsleslang till. Den hade även en vippa för nödstart (extra soppa?). Det gick en elakas till detta don, och när jag tog loss kontakten for en sprint iväg och försvann. Någon som vet vad grejen är till för? Chok? Motorn startar iaf utan sprinten... :)

post-10023780-1394237544,4815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson, tnkte lära mig lite till, vad är de man felsöker och vill få för beteende om man håller en trasa framför förgasarinsuget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen direkt felsökning. Jag har aldrig testat det själv, men andra har tipsat om tricket. 

Idén är att kraftigt öka vaccumet i förgasaren och på så sätt försöka suga föroreningar från trånga passager. Det löser nog sällan problemen helt och det är nog ännu mer ovanligt att det ger en bestående förbättring. Men, det är så enkelt att testa att det kan vara värt besväret. Ger det en förändring så kan man dessutom bli övertygad om att problemen beror på skit i förgasaren/na, vilket ju skulle kunna hänföras till felsökningskontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...