Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Nollkoll

Mercruiser 4,3 V6 2001 Summern låter orsak?

Rekommendera Poster

Summern låter normalt innan start. Den tystnar vid start men efter ett tags körande då motorn blivit varm låter den. Temperaturvisaren står rakt upp. Oljetrycket är lite högt när man kör, är vid markeringen till höger om mitten. Jag har även lite problem med att motorn glödtänder då den är varm. Om man t.ex. stannar den direkt efter fullgas...

När larmet kommer lossade jag oljetrycksswitchen. Ingen skillnad, ljudet fortsatte. Lossade då temperaturswitchen. Ingen skillnad då heller. Lossade även kablarna till drevoljegivaren en i taget ingen skillnad.

Temp och oljeswitchen är nybytta...

Vad kan orsaken vara till att summern låter tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern låter just beacuse it is summer:) Eller, sluta spela Donna Summer på radion. Annars finns ingen annan lösning än att vänta tillatt  summern är slut:)

Lossade kablarna till drevvoljegivaren.... Lossade du båda två samtidigt och provade? Annars luktar det nog ett temperatur relaterad problem.

Edit: Sedan skall man aldrig stanna motorn omedelbart efter hårdkörning, fy och uschh!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har ngn aning? Det är väl bara tre orsaker till att summern kan låta på denna motorn: Lågt oljetryck, övertemp och låg drevoljenivå ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en äldre 5,7L och summern ljöd efter att jag bytt olja och tändstift. Jag hade kommit åt en givare av misstag. Rättade till givaren (satt något gummiskydd över den) och summern blev tyst. Tittar man bakåt i båten satt givaren på högra sidan under kyllimpan, om jag minns rätt. Kanske inte samma för din nyare motor.

Ringde Skanstulls Marin och fick tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande problem med min motor mercruiser 4,3LH men min piper bara till lite då och då, oljetrycket är stabilt på 3bar och tempen ligger på ca65C. Drevoljekontakten är inte inkopplad i min.

Jag har kollat elchemat och summern har egna temp/tryck/nivåkontakter som inte har något med tryck/tempmätarna att göra då dom är separerade.

Jag letar fortfarande efter mitt fel som kanske är samma som ditt och i ditt fall så verkar det vara något med kablaget att göra efter som summern låter även fast du har kopplat ur givarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis. Visarna har egna givare och de rör sig som de skall så jag antar att allt är ok. Undrar om det kan vara ett intermitent fel och båtens summer har självhållning av felet. Man mäter ju inte direkt under full gång. Då kan ju något skaka bara så tar den det larmet. Skall nog provköra lite mer prova att koppla ur de olika givarna innan jag drar på och se vad som händer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provkört ordentligt. När tempswitchen sitter inkopplad blir det larm. Kör man utan den så larmar det ej. Temperaturen på visarinstrumentet ser normal ut. Båten gör 38 knop allt verkar fungera. Men varför larmar det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...