Kaptenlarsson 0 Postad 12 Juni , 2013 hej! Jag är 18 år och skriver det här inlägget för mig och min pappa, han är inte så kunnig när det gäller datorer har just nu en suzumar 420 rib med en 50hk evinrude e-tec hemma i vänern, vi har använt den för kortare dagsturer, vattenskidor med kompisar osv. Men nu efter 2 säsonger börjar vi bli sugna på nåt lite större för eventuell övernattning osv. Har kollat mycket på båten uttern 5100 dc med 90hk mercury- 4takt. Undrar över vad den båten med 90hk kan nå upp i för farter? ( nuvarande båten gör ca 33 knop och vill gärna nå en bit över 40, 45 sträcket ) vad kan bränleförbrukninngen ligga runt i marsch respektive topp fart? Finns det andra liknande båtar med bättre rykte,pris osv? Letar båtar i 90 - 140k klassen. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 12 Juni , 2013 Tjenna Jag har faktiskt haft en Uttern 5100DC i ett par år. Däremot hade jag en 90 hk 2 takt Mercury på den. Gällande farten tror jag att jag toppa någonstanns kring 38 knop, vill minnas att jag varit uppe någon gång över 40 knop (hade en vanlig standardpropeller som följde med). Gällande bränsleförbrukningen vågar jag inte riktigt uttala mig, jag gick mest kortare turer och mätte inte den så noga. Däremot tycker jag att Mercury genrellt sätt låter och drar lite mer än t.ex. Yamaha. Men det är mer spekulatioer från min sida än något faktabaserat. Det jag saknade med den båten var stuvutrymmen. Finns egentligen inga bra fack nära tillhands på den. Du har ett stuvfack inne vid ruffen sin va ca 50x 50 cm. Bortsett från det finns bara 1 (eller 2?) bak vid akterspegeln samt ett längst fram i fören för tampar och dylikt. Men generelltsätt är jag riktigt nöjd med båten. Tyckte att det var mycket båt för pengarna, rolig att köra. Passar bra att åka vattenskidor, ring efter, funkar bra för dagsturer. Tycker att skrovet också gick bra i relativt höga hastigheter. Hoppas det gav lite klarhet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser