Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
lotebb

mast som lutar

Rekommendera Poster

Hej! Vi köpte en Scampi förra året och var väl lite impulsiva i köpet...har aldrig hanterat båt med allt runt omkring som av-och påmastning, men nu när vi mastat på ser det ut som att masten lutar lite framåt i den nedre halvan- är det normalt? Vi har spänt stagen så att den är rak när man tittar uppåt i skenan där storen hissas men det ser lite konstigt ut - kommer inte ihåg om det var så förra året. Vi har en mastheadad tvåspridrarrigg med förstag med rullgenua på. Kan masten hamna fel i mastfoten? Just själva påmastningen fick vi hjälp med men intrimningen sedan har vi försökt att göra själva.

Har försökt att tittta på bilder på andra scampi , men de flesta tas ju lite snett framifrån eller bakifrån så det är svårt att se. Hoppas någon har svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat på denna flera gånger och lärt mig en del

Har en masthead riggad shipman som har rulle fram och jag krummar masten lite frammåt med babystaget, dvs lite pilbågs form har fått lära mig att det ska vara bra ur segelsynpunkt har dock inte testat om det gör någon större skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seldens Råd och tips svarar väl kanske inte på din fråga, men den är väldigt bra när det gäller hur man skall trimma olika riggar. http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=6740&randnum=818111154

När det gäller masthedriggar har jag hört att de skall luta en mastbredd akteröver, men det kan ju gälla annat för din båt. Gör som Lass_L rådde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte säga att alla MH-riggar ska ha x mängd rake (luta bakåt). Hur mycket rake man vill ha har ju att göra med båtens konstruktion som helhet och förhållandet mellan segel- och lateralplanets  tryckcentrum

Men åter till ursprungsfrågan. Jag kan faktiskt inte riktigt se det här framför mig. Undre halvan av masten lutar framåt, betyder det att masten har massa förbök alltså? Jag kommer inte riktigt ihåg hur vanten och spridarna sitter på en Scampi, har aldrig seglat en.

Men spontant skulle jag kanske spänna undervanten lite mer och ev. släppa på övrig stående rigg en aning. Hur hårt är riggen spänd nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ni är nya på båttypen kanske det kan vara bra att låna/hyra wirespänningsmätare från en rigg- eller båttillbehörsfirma. Börja sedan spänna enligt Seldens utmärkta handledning och se om problemet upphör. Det kan vara lite klurigt att sätta an vanten, även när man gjort det några gånger vill hjärnan inte gärna minnas hur man gjorde i fjol varje år. :-)

Annars är väl Scampiklubben/förbundet en het kandidat.

Grattis till ett bra båtval, en Scampi gör man sällan bort sig i.

Till sist det viktigaste rådet:

Glöm inte säkra alla vantskruvar med Sure-Clips och Tesatejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seldens handledning känner jag inte till, men de kan ju sin sak. Gransegel har också en mycket bra bok om segel- och riggtrim (Granboken?). I denna står just det som nämns ovan att mastheadiggen kan luta något bakåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du kan vinna på att krumma masten är att du får ett lite plattare segel, och det kan du ha nytta av när det blåser mer och båten börjar kännas lovgirig. Di tar helt enkelt bort lite kraft från storseglet och det förbättrar balansen. Men att krumma med babystaget lan ju vara lite bökigt om du inte har en trimanordning. Jag kan (snart) flytta babystagets fäste i däck på en skena.När jag drar i en utväxlad tamp flyttas staget framåt och krummar masten. För mig gör det skillnad eftersom båten är partialriggad med ett mindre försegel och större stor.

För din del är det nog mycket enklare att ta hem i cunningham och bomuthal i stället när det blåser. Då får du ett segel som blir plattare och som släpper vinden i akterlikets övre del. Testa! Du ser skillnaden tydligt och känner den säkert när du seglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken: Varför använda babystaget för att krumma masten på en partialrigg? Då kan man ju använda häckstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är sant. Det blir dessutom större effekt när man använder akterstaget. Men man krummar olika delar av masten. Min mast är dessutom konad så akterstaget böjer rätt mycket i toppen, men inte så mycket längre ner. Där gör babystaget lite mer. Men du har rätt, det är rätt sällan man behöver använda babystaget på det sättet, betydligt mer ofta med akterstaget. Min båt är en halvtonnare från 79/80 och då experimenterade man mer med detta och jag gillar att testa. Tror att det  mycket ovanligt på modernare båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...