Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
foffen

Transport Maxi 77 på Göta Älv, Hjälp/tips/info

Rekommendera Poster

Hej! Sträcker ut en (desperat) hand till forumet om hjälp och erfarenheter att gå på Göta Älv från Göteborg till Vänern (Lidköping)

Vi har köpt en Maxi 77 (med MB2/50s inombordare) i kungsbacka och måste transportera den 2 pers till Lidköping i helgen, med obefintlig erfarenhet av Segelbåtar öht. Inte optimalt men så är det. 

Frågor;

1) Det är ca 90nm totalt, hinner man det fre - Söndag?

2) Broöppnig; hur funkar det, när är t.ex. Marieholmsbron öppen? Hur går det till att få till en broöppnig?

3) Farleden lilla Edet - Trollhättan är stängd 19:00-09:00, Vad innebär det? Om vi är förbi slussen, får vi inte köra båten då upp till Trollhättan? Vad händer om vi gör det ändå?

4) Hur mycket extra tid ska man räkna med för slussarna? (väntetid, slusstid etc)

Samt om någon har tips eller info om vad man ska tänka på som amatör på denna resan, tanken är att lära sig segla tryggt och bra i Vänern i sommar men nu föll det sig så att vi måste köra upp den själva dit denna helgen :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det dessutom är motström i kanalen. Strömmens styrka beror på effektuttaget i kraftverken längs kanalen så det varierar...

Broöppning brukar kunna påkallas genom att trycka på en signalknapp vid någon väntebrygga i anslutning till bron. Om du har VHF så kan du ropa upp brovakten via radion. Jag tror att brovakterna har TV-övervakning upp/nedströms broarna så ligg nära bron så att de noterar att du väntar. I Danmark så signalerades det med signalflagga i spridaren för att påkalla broöppning. I början av 80-talet så väntadejag  länge vid en bro inne i Aalborg utan att något hände. Så kom en båt med broflag (blåvitrutig signalflagga) och bron öppnades direkt. Vi gick direkt till båtbutiken o köpte en broflag när vi kommit till gästhamnen. Vet inte om det fortfarande tillämpas i Danmark. Har aldrig sett det i Sverige.

Marieholmsbron är en järnvägsbro. Öppningstiderna beror på tågtrafiken och är svåra att förutse. Om du ser ett fraktfartyg närma sig så passa på att försöka komma med i dess broöppning. Ibland är öppningstiderna korta för att inte störa tågtrafiken. Men de är generösare med att öppna för yrkestrafik än för fritidsbåtar. Fritidsbåtarna låter de gärna vänta så att det är en grupp som de släpper igenom samtidigt. Kan ta tid....

Om farleden är avstängd så får du inte åka i den. Det kan nog bli allehanda komplikationer vid nästa sluss i Trollhättan om du bryter mot det förbudet.

Tiden för en slussning är ca 15-20 minuter. Men det är samma som för broarna. Om det är ett kommersiellt fartyg på väg så ges det företräde och fritidsbåtarna får vänta. Om det är små fartyg så tar de ibland med fritidsbåtar tillsammans med yrkessjöfarten men det fungerar bara om fartyget är litet. Du vill garanterat inte ligga bakom en stor tanker eller fraktfartyg när de drar på propellern för fullt för att köra ur slussen.

Så tiden för en kanalfärd är tyvärr svårberäknad......

Tips: Ha ordentligt med fendrar till båten. Parkera gärna vid en av stegarna som sitter i slussväggen. Då behöver du bara klättra stegpinne för stegpinne när vattnet stiger i slussen. Att fästa rep i krokarna i slussväggen brukar vara krångligare. (Men ha gärna ett rep som du flyttar från stegpinne till stegpinne så att du inte glider ifrån stegen om det kommer en strömvirvel)

Det finns en liten gemytlig gästhamn strax söder om fyren vid Grönviksudde på Dalslandssidan ett par distansminuter norr om Vänersborg. Den är ett trevligt alternativ till att ligga inne i Vänersborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs också noga på Sjöfartsverkets hemsida om anvisningar för Trollhätte kanal.

En annan sak att tänka på är att det inte finns någon god hamn mellan Göteborgs gästhamn och Lilla Edet och den turen tar ca 7-8 timmar. Möjligen Kungälv, men där kom i alla fall inte vi in för det var för grunt. I övrigt var det såvitt vi kunde se förtöjning förbjuden på de flesta andra bryggor längs vägen.

Jag vet inte vad det skulle vara för problem med att köra i älven då slussarna är stängda, men tänk på att om du kommer fram till nedersta slussen i Trollhättan på kvällen finns ingen hamn. Lägg dig INTE övernatt där de stora båtarna ska vara utan lägg dig i så fall avsides. Det finns bryggor men ingen landström, vatten m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er

gör denna tur varje år ,egentligen inga stora problem ,men motströmmen är lite tråkig.

Kan tänka mig att du har ca en knop mot dig just nu ,det innebär att om du håller 5 knop så kör du i fyra knop över grund.Om vi börjar turen från älvsborgsbron så kan jag tänka mig att du har att göra en 7-8 timmar upp till Trollhättan vid nedre slussen .om det blir för sent finns det chans till förtöjning vid gamla slussutloppet ,man fortsättar 300 meter ca förbi slussen så ser man inloppet ,kör inte längre för där blir vattnet bra strömt.

Men från Älvsborgsbron förbi göta älv bron där går du under ,vidare till marieholmsbron (järnvägsbro)där behöver du öppning finns antagligen knapp eller telefon på piren där men lättast är att använda kanal 9 på vhf radion om sådan finns,finns tele nr också till sjöfarts verket.

sen vidare till jordfalls bron (Kungälv) där går du nog under också skulle jag tro (kolla upp höjd ) efter det inga hinder förrän i lilla edet där är bro och sluss Anropa ströms sluss eller ring slusstrappan i Trollhättan. Slussningen brukar vara avklarad på under timmen med broöppning o väntetid om inga stora skepp är på väg,skulle du behöva natthamn innan lilla Edet kan man ligga i Älvängen

Sen har du drygt 2 timmar till Trollhättan där är 4 slussar du betalar i sluss 3 har jag för mig ,ca 1 till 2 timmar tar detta ,vid övre slussen finns också gästhamn.

Efter slussningen går du genom bergkanalen där måste du få grönt ljus den tar ca 15 minuter därefter kommer klaffbron som måste öppnas

därefter har du spiköns gästhamn och någon minut längre fram järnvägs bron som också måste öppnas ,sen passerar du stallbacka bron den är hög och stor direkt efter den ligger båtklubben i Thn där kan man få natthamn .

Nästa anhalt är Brinkebergs kulles sluss i Vänersborg efter den har du en kanal sen ytterligare en bro som måste öppnas därefet är du i vänern och först kommer en järnvägs bro som måste öppnas sen en klaffbro till möjligen klarar du den (återigen kolla höjden)

Följ farleden upp mot gäle udde sen bara rätt upp mot Lidköping

Jag stoppar i Trollhättan men har gått Trollhättan Lidköping på en dag med en båt som gjorde 7 knop men det blev en lång dag

Vhf är ett bra redskap att ha med sig på denna tur ,inställd på kanal 9

fendra på bra i slussarna 

Lycka till med turen 

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

avrapportering;

Kan säga att turen gick nästintill exemplariskt, framme 2 timmar efter schemat men så hann vi inte med sista slussningen i Trollhättan utan fick lägga oss nedanför vid gamlsa slussen och vänta över natten (jätte mysigt ställe men _inga_ faciliteter, ca 30 min promenad till stan), hade vi kommit iväg lite tidgare (ca 9:00) hade det inte varit nått problem att ta sig genom slussarna till gästhamn i trollhättan på en dag.

Vi gick ca 4-5 knop uppför älven med vår 7.5hk inombordare på maxi 77an, ca en knop motström + 4-6ms medvind. Vi körde Sandö (Kungsbacka) - lilla bommen på fredag, lilla bommen - nedre slussen trollhättan lördag och trollhättan - Lidköping söndag.

Kan bara säga att guiderna ovan är exemplariska! Allt gick som beskrivet ovan och det var inga proglem. Vi oroade oss en del för väntetider vid broöppning men det var inte många minuter vi behövde vänta på någon utav dem, hann knappt gå i land och pinka. Bara åka fram till anvisad väntplats, trycka på knappen och så öppnas den strax efteråt.

Slussningen var även den jätteenkel, så länge man inte binder fast båten är det lite som kan gå fel, räcker med att hålla för hand eller båtshake även om rep underlättar (Stegen är inte mysig att hålla i, kall och småslemig/rostig). Det är nästan obefitnligt med strömmar i dessa slussar.

Stort tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en trevlig tråd. yes

Funderar att gå Göta älv till Vänern  om en styv vecka (eller två) med en 28 fots motorseglare, 4,5 ton. Möjligtvis blir jag själv med slussningen, men på det som skrivs i tråden verkar det ju inte omöjligt.

Får se om jag kan lura med mig nån - känd eller okänd. 

Har slussat med både fritidsbåt och skuta, men det var längesen.

Har sparat en länk till tråden så att jag lätt kan plocka fram den vid behov. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi har slussat i Göta älv så har vi lagt oss mitt i slussarna och skippat slemmiga stegar och båtshakar. Fungerar perfekt, men prata med slussvakten först så att han inte har några invändningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger du och håller med motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Detta när det är få eller vi är själva i slussen. Skulle det vara fullt med båtar, får man kanske välja en konventionell metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Att ligga mitt i Slussen går bra så länge man bara är ett par tre båtar sen blir det lite lurigt,men tar man en lina och viker dubbelt o för på den på knapen men båtshaken sen håller man i stegen antingen med hake eller hand ,då är det bara att byta steg o knap vid färd upp eller ner

Detta kräver att man är två iofs,när jag har slussat själv har jag legat mitt i ,men för mig är det tidig vår eller sen höst då ej så hårt trafikerat,är det mycket båt o man är ensam kan man binda sig fAst

I en båt o hoppa över o hjälpa till med den båten istället

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...