Gå till innehåll
tisdag 29 april 2025
Funkis

EL-förbrukningen mätt för mitt kylskåp

Rekommendera Poster

Jag fick ”ledigt” i lördags eftersom min fru skulle bevaka sessan…

Var alltså istället i båten hela dagen? Har ju en båt som jag håller på att renovera/ uppgradera?  Stackars mig som måste vara ensam i båten hela dagen och montera ett ankarspel i aktern!     

Blev inspirerad av en tidigare tråd, den om mätning av temperatur i båt, luftfuktighet mm.  Att mäta är att veta…   sägs det ju?

Tänkte mäta förbrukningen i kylen, så jag vet!

Förutsättningar är

att kylen är tom från början och jag börjar mätserien när temp är 6,2 grader

att jag försöker hamna på ca 5,7 grader, mäts inne i kylen med tempgivare från claes

att förbrukning mäts dels med tångamperemeter och dels med battmeter, till 6,1A

Att det blir tre mätserier. Förmiddag, eftermiddag och kväll.

FM är med helt tom kyl, temp i båten går från ca 8 grader upp till ca 14 grader

EM är med fem vätskebehållare om 33 cl ( kalla från början från kylväskan, fem st är ett uträknat medeltal då det var sex st i början av mätningen och fyra st i slutet av em… )

Temp under em är från ca 15 grader till ca 20

Kväll, då min fru kom med middag, är med full kyl. Burkar med sill, sallad, kall potatis som jag sedan stekte med lax, en flaska vin ( halvfull ) och mycket annat smått som helt fyllde kylen. Sedan öppnar min fru kylen lite hipp som happ, ingen respekt för elen…

Temp i båt under kvällen mäter jag till över 25 grader ( körde värmen & fotogenlampa )

Mätserien består i att jag noterar tid när kylen drar igång. Och slutar. Samt intervallet mellan att kylen går. Kylen hörs rätt bra utom då jag borrade i akterspegeln…

Som mätning av tid använde jag tidtagaruret på min iPhone ( första gången jag använder den funktionen med mellantider, funkade perfekt för mätningen. Tog tid att räkna ut bara med en jäkla massa värden. Jag adderar till totaltid och delade med antal värden)

FM, med 2 gånger 14 mätningar, kylen går 2,27 minuter i medeltal med 20,52 minuter mellan.

EM ger 19 mätningar med kyl på i 2,55 min och 19,17 mellan

KVÄLL har bara 5 mätningar som är tillförlitliga… 3,37 och 18,05

Detta ger uträknat att

FM drar kylen ca 10% av tiden, av 6,1A, dvs en förbrukning av ca 0,6 A

Eftermiddagen drar ungefär 15% av tiden vilket ger ca 0,9 A

Kvällen är mindre tillförlitlig men ger precis 20% och ca 1,25 A

Min reflektion är

att förbrukningen är mycket lägre med helt tom kyl än jag trodde. Men kom ihåg att det var kallt i båten klockan 8 på morgonen, kylen måste inte jobba ner så mycket i början

att förbrukningen med full kyl också var lägre än jag trodde. Kylen är en ISOTERM med den vanliga kompressorn som alla har, modellen med dörr och inte alls tilläggsisolerad.

att förbrukningen stiger när temp i båten går upp och kylen får innehåll men att det ändå är en relativt bra förbrukning. Kvällen är kanske relativt normal förbrukning? Typ 1,5A på sommaren?

Slutsats.

Att min kyl kommer att dra lite mindre om jag isolerar undertill och på sidorna men antal öppningar av dörren samt omgivningstemp är nog det som mest styr förbrukning.

PS- jag vet inte varför det blir såna rader här, använder vanlig Safari browser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Intressanta mätningar. Vad har du för storlek och årsmodell på kylen?

Själv har jag en isostar White line på 85l troligen från 1988. Har inte mätt förbrukningen på den.Tror dock inte den drar så jätte mycket. Drar 6 A när kompressorn går. Jag är nyfiken på om ett nyare kylskåp drar mycket mindre eller om man bara får en snyggare design vid nyköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intresant för jag gjorde i helgen en liknande mätning.

Förutsättningen var stort sett alltid halvfull kyl (fyllde på med några svala öl/vatten varje dag) och vanlig öppning/stängning för matlagning. Storlek på skåpet 85 l. Årsmodell 2010.

Omgivande temperatur var ca 25 grader. På natten lite lägre och på dagen lite högre när solen låg på men arbets-sekvensen ser likadan ut. Temperatur i skåpet ca 6 grader.

5,35 min arbete och ca 11,45 min vila. Förbrukning ca 4,5 A vid arbete.

Det ger att kylen arbetade 32% av tiden och att förbrukningen per dygn var ca 34 Ah.

Tycker mig ha märkt att förbrukningen ökar lite när solen ligger på från baksidan av skåpet vilket jag tror beror på att kylningen av kompressorn blir sämre i det läget. Funderar på att sätta in en fläkt som hämtar kallare luft från längst ner i båten. Har hittills avhållit mig då det är knöligt att komma in bakom och dra slangar etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett ca 50 liter ISOTERM standard kylskåp med en Danforss kompressor, samma som i nästan alla kylar. Min drar som sagt 6,1A när den går...   ASU funktionen var bortkopplad.

Jag gissar att en nyare kyl möjligen är lite bättre isolerad men kompressorn drar nog lika?Min är några år gammal nu.

HETT tips från min brorsa som läste mitt inlägg:

Han säger att något alla missar är att ordna luftväxling runt kompressorn! Dvs kall luft dit från kölen och varm luft uppåt med en fläkt eller via konvektion. Han påstår att en kompressor funkar mycket bättre om den inte blir för varm...   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis

Jag har full förståelse för ditt delemma. Jag råkade ut för detsamma. Dessvärre var vi hos vår dotter i Kalstad, så jag hade 25 mil till båten. indecision

Men bägge mina döttrar är snälla. De ser alltid till att jag trivs - dvs de har alltid nåt som de vill att jag skall göra. Denna gången hade de satt in en atandörr där det tidigare var ett fönster, där det suttit ett elektriskt element under. När väggen försvann (på onsdagen) hade snickarn vänligheten att lägga elementet på golvet. Sen var det en kulo till väggutag i den delen av huset som också gick förbi den nya dörren pluss att de ville ha ytterligare några väggutag i rummet när jag ändå höll på.

Dören till det angränsande TV-rummet gick att stänga, så jag hade det ganska bra, fast jag inte kunde va i båten.

Jag har ett kylskåp som jag först trodde var ett absorptionskylskåpet. Det visade sig va ett kylskåp med  Swing-kompressor, som går både på 12 och 230 Volt.

Modellnamn; Engel

Typ; SRT-568AF-G-3

220 Volt 55 watt

12 Volt 55 watt

Första gången jag var ute och seglade mätte jag på skåpet, under så att säga normal drift.

Mätte med min Fluken 87 som har den funktionen att man kan mäta Min-, Medel- och Max-värde. Jag kopplade in den och mätte strömmen under ett dygn. Temeraturen i ruffen låg mellan 15 och 22 grader under mätperioden. Får väl göra en ny mätning nästa sommar när det blir så där outhärdligt varmt - men då är jag ofta ändå inte ute och seglar. Kunde förstås göra om mätningen med värmaren på max. Men det får i så fall bli när jag kommer hem. Jag tål inte värme - speciellt inte när jag skall sova.

Kylskåpet går på 230 volt när landströmen är inkopplad. Jag ställer då kylskåpet på Min temeratur (5). Det går ner till ett par plussgrader. När jag kör på 12 Volt ställer jag det på så lite kyla som möjligt (1). Temperaturen blir då plus 10 grader. Det var så jag hade det under mätningen. Körde mätningen under 24 timmar.

När kylskåpet startade när batteriet var fulladdat drog det 5,5 A för att efter en liten stund sjunka till 4,5 A.

Medeltalet under mätperioden var 1,18 A och det blir ju 28,32 Ah under 24 timmar. Det är ju ungefär dubbelt så mycket ström som ett motsvarande nytt kylskåp som bara går på 12 Volt drar.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6761#p64759http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6761#p64759

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, har respekt för dina mångåriga erfarenheter. Och du brukar ju testa och mäta?

Men var det inte någon teoretiker här som räknade ut vilken energimängd som krävs för att hålla en hel kyls innehåll nere på ca 6 grader celsius? Och kom fram till att det teoretiska värdet var ca 0,75A? Det handlade då om en vanlig kyl där isoleringsgraden var känd.

Bygger du själv och isolerar väldigt mycket kan man tydligen komma ner lite till?

Alltså, vad du säger är att var och varannan modern kyl drar bara lite mer än 0,5A i snitt.

Jag undrar om det räcker! Min drar i vart fall mer än så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis

Mätningen på mitt kylskåp gjorde jag under sommaren 2009. Jag trodde först att det var ett absortionskylskåp, men det visade sig va ett kompressorskåp av en speciell modell där kompressorn går på både 12 och 230 Volt.

När jag ligger på landsröm kopplar kylen automatiskt in på 230 Volt  och då brukar jag manuellt sätta skåpet på max kyla. Det går då ner till +2 grader. När landströmmen bryts kopplas det över på 12 V och då brukar jag sätta skåpet i andra ändan på termostaten. Skåpet går då så småningom upp till +10 grader. Visserligen en något för hög temperatur, men jag sparar en del ström. När jag går med min huvudmotor så ger den av naturliga orsaker en rätt medioker laddning. wink

Jag kopplade in mätningen ca 6 timmar efter att jag brutit landsrömmen och mätte ett dygn under tiden skåpet gick på 12 Volt. Mätningen utfördes i slutet av Augusti och temperaturen ute var kanske inte så hög.

Jag hade ställt en fråga på Sailgude och det fördes en diskussion där i detta ämne. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6761

Min mätning hade egentligen bara en orsak. Jg ville utröna om skåpet var en katastrof eller om strömförbrukningen var acceptabel. Resultatet visade att skåpet, under de omständigheter som mätningen utfördes, i medeltal under mätningen låg på 1,18 A. Ett nytt kylskåp av ungefär samma storlek anngavs i Hjertmans katalog dra 0,6 A i medeltal. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=715&artname=

Detta fick mig att skriva att mitt kyl på 12 Volt drog dubbelt så mycket som ett nytt kylskåp. Nu var det ju att tumma lite på sanningen om man skall va exakt. Normalt håller man lite lägre temperatur i kylen än vad jag, med all sannolikhet gjorde.

Resultatet av mätningen blev i alla fall att jag behöll kylskåpet och har det kvar än idag.

Tack vare din tråd letade jag upp min gamla tråd på Sailguide. När jag läste igenom den fick jag se ett inlägg av Eilean - Gunnar S

Re: Absorbtionskylskåp

av Eilean » mån jun 01, 2009 2:45 pm

Jag hade ett Engelkylksåp i min förra båt. Men tröttnade på att dörren satt långskepps och att dyrbart utrymme under arbetsbänken gick åt till kylen. Dessutom hade skåpet typ 1 cm isolering och otät dörr. Det fungerade mer som rudimentär AC än kylskåp - komprssorn gick för jämnan, nästan.

Så med större vilja än pengar åkte skåpet ut och utrymmet ersattes med lådhurtsar. Kylskåpet slaktades och swingkompressorn med alla attiraljer (även den var byggd för både 220/12 V) hamnade i en hemmabyggd box med 10 cm isolering och tät lucka under en salongskoj.

Det blev det kallt nog för iskuber till GT-n och nu många år senare kan jag inte redogöra för några strömförbrukningssiffror, men de var inte alarmerande höga och drog mindre än polarens Supercool i betydligt mindre box som dessutom inte gjorde is, han kom och nallade av mig...

Jag har alltid tidigare haft nån typ av box och har funderat i de banorna lite även för min nuvarande båt. Gunnars ide kanske är något för mig. Frid över hans minne.

Har tidigare byggt några kyl/isboxar i mina tidigare båtar, så jag har vanan inne.

post-945-1394237535,2137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också på att ha en box. Att öppna en dörr gör alltid att det känns som kylan rinner ut?

Jag isolerade min box i min förra båt bättre. Den hade kanske drygt 5 cm isolering. Lade ca 5 cm utanpå det, så tätt jag kunde. Kommer ihåg att jag mätte upp en rejäl besparing i elförbrukningen. Minns inte hur mycket dock. Hittar inte tråden där jag skrev om det... på nån site. Ska leta lite.

Men om du kan så tycker jag absolut att bygga en egen box verkar vara en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också att ett kylskåp är sämre ur alla synpunkter. Jag har alltid byggt mina kylboxar som isboxar, med ett avlopp med vattenlås. Då kan man fylla med is - ett väldigt effektivt kylmedel, som faktiskt varar länge.

I mitt kylskåp, som har större volym än någon av mina isboxar, får det plats mindre varor och det blir dessutom i regel väldigt rörigt. Kylan rinner ut när man öppnar dörren och det gör ibland även maten när man glömt att sätta i sprinten, speciellt när man seglar för styrbords halsar.

Ett problem i min båt är att hitta en lämplig plats. Men jag får fundera - först skall jag göra färdigt alla projekt jag börjat på - men det har jag sagt i många år och kommer ofta på nåt nytt som får gå före. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...