Gäst Fredde Postad 19 Februari , 2005 Har en styrpulpet som är 3,90 x 1,70 har en yamaha 28hk som känns för lite, tänkte mig en yamaha 55hk, kan det vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Februari , 2005 Hej Fredde! Svar: Nej, det tycker jag inte. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 19 Februari , 2005 Låter superduper! Se bara till att ha polaren med dig i en extra båt brevid, och ha dubbla flytvästar så går det prima! :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 19 Februari , 2005 Varför inte ännu mer hästar. Så att den sjunker baklänges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jompa Postad 19 Februari , 2005 Jag har en Terhi 400 bs med en 60hk mercury på den har inte sjunkit än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Februari , 2005 Hej Fredde! Eftersom du skickade e-post utan förklaring antar jag att du vill ha en förklaring av mig för mitt korta svar! Min motivering är väldigt enkel: Med all säkerhet är 55 hk för mycket för din båt som tydligen inte är större än 3.90. Så enkelt är det. Att sedan båten eventuellt klarar av en sådan motor utan att den sjunker är en helt annan sak. Men du vill kanske ha lite mariginaler i ditt båtliv och ha ett visst mått av sjösäkerhetstänkade med en sjömans klokhet? Om man ska vara lite högtidlig och djup så har du faktist ett lika stort redaransvar som kapten i en roddbåt som kaptenen på Finlandsfärjan! Varken mer eller mindre enligt lagen. Men den kanske främsta orsaken till mitt raka Nej, är att din båt är helt enkelt inte är gjord för så starka motorer som 55 hk och det finns en orsak till varför den har en rekommenderad maxstyrka som klart understigen 55 hk. Är du rädd om skinnet så bör du nog följa denna rekommendation som anges på den blå skylten! Vad står det för max hk på den blå skylten? Vad har du för båtfabrikat och modell? Vad för 25 hk -motor har du? 2 eller 4-taktare....ny....gammal? Vad har du för propeller? Jag är inte det minsta förvånad om båtens max rekommenderade motorstyrka är just 25 hk. Om det nu är så, men att du inte är nöjd kanske du kan förklara varför du inte är nöjd och vad du vill uppnå med ett motorbyte. Kanske det kan finnas mer att krama ur din motor utan att du behöver hänga på just 55 hk! I så fall ska vi alla försöka hjälpa dig med tips och råd om du bara förklarar vad som är problemet hur båten uppför sig och lite annat kött på benen som vi kan behöva. Du kan ju börja med att svara på mina frågor här ovan och gärna lägga till så mycket du vet för övrigt om du kan. Ju mer vi vet desto bättre! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 20 Februari , 2005 Hej Fredde, Jag har jagat ganska länge efter en liten styrpulpet (ca 4 meter) med lite extra krut bakpå. Jag har funnit att nästan alla dessa båtar har en maxgräns på 30hk. Till slut hittade jag HR 410 sport som får ha 40hk. Då jag tar tillverkarens rekommendation på allvar satsade jag en slant extra och gick på detta säkra alternativ. Om du vill skruva på en jättemotor på din lilla båt så måste du vara beredd på det ansvar det innebär. Oavsett vad ditt försäkringsbolag säger när du tecknar försäkringen så lär du få problem med dom när/om du orsakar en skada och de inser att du har en övermotoriserad båt. De kommer att säga att det är den stora motorn som är anledningen till skadan och det är ditt eget ansvar. Plötsligt står du där och ska betala reparationen på en splajs ny bajlajnör ur egen ficka. Så tänkte iallafall jag när jag valde motor enligt blå skylten. Mitt råd: Skaffa en gammal sportbåt istället, det finns modeller som är godkända för att hänga riktiga monster på akterspegeln. Och följ vad som står på skylten. Då har du försäkringsbolaget i ryggen om du skulle orsaka en skada. Hälsningar Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Februari , 2005 Hej Viktor! Jag håller med dig i det du säger, men det finns ett senario som väldigt få ens tänker på och som är en ytterligare orsak till varför man bör följa rekomendationerna: Låt oss säga att du har en rekomendation för max 25 hk men att du istället har monterat på en 50 hk. Båten blir stulen, gasreglaget hänger sig och tjyven kör ihjäl sig eller skadar sig och/eller andra. Du lär då stå där med kallsvetten rinnandes då du ska förklara dig t.ex. försäkringsbolag och andra! Och hur kommer du kunna sova om nätterna om du mot förmodan slipper undan förhör och/eller annat? Nä....det finns inte så många anledningar till att INTE följa rekomendationerna om man verkligen tänker efter! Tyvärr är det ju så att en del har lite svårt att tänka överhuvudtaget! :-D (Utan att jag nu syftar på någon särskild person.) En båt och motor har sina begränsingar och ska kunna framföras av ALLA på ett hyfsat säkert sätt även för den som man inte kan just din båt. Kan inte lagtexten utan och innan, men detta är innebörden. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 20 Februari , 2005 Roddarn, jag håller med dig till punkt och pricka. Blå skylten är till för vår säkerhet. Det går att motivera i det oändliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Februari , 2005 Hej du din nattuggla! Jo visst kan man det. Det värsta är alla de som försöker att motivera motsatsen! Roddarnzzzzzzz! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 20 Februari , 2005 Skönt att regler/rekommendationer/ansvar betyder något för de flesta av oss. Vi skulle kunna prata förarintyg också men jag tror att vi är överens... Det står högst upp på sidan att vi är över 200 pers inloggade men jag ser bara dig och skotten prata. Sover dom andra? :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 Februari , 2005 Ett ständigt försök att göra dumma saker. Vem skulle en komma på tanken att sätta på sig en flytväst märkt 50-70 kilo om man väger 120 kg? eller att sätta på den på ett barn som väger 25 kg? Konstruktören har beräknat båten för en viss motorstorlek. Allt är anpassat för att hålla och fungera väl med rekomenderade motorstorlekar, allt från vikt, kraft i akterspegel samt den kraft och fart med vilken båten säkert kan framföras. (om nu föraren klarar detta, ingen synpunkt på frågeställaren utan allmän) Det som borde tillföras blå skylten är mängden av intelligens på den som äger båten. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser