Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Tomas_Bjorkman

Logg problem med Nexus server

Rekommendera Poster

Har en Nexus server (en av de först modelleran) med Nexus Multi kontroll instrument, till detta har det varit lod, vindgivare, GPS samt autopilot installerad. Detta satt i båten när jag köpte den.

Nu har jag kompletterat med ett vindinstrument samt en logg-givare.

Vindinstrument fungerar klockrent men jag får inte igång loggen.

Har ändrat C13 -SOG till off för att få hastighet från loggen i stället från GPS men den står hela tiden på 0.00.

Får inte någon vattentemp heller, där visas bara -----.

Mätte på ingångarna på server från Loggen, +12v, jord, ca 1,9v (gissar vattentemp) och 2,6v (när jag körde båten och ca 0,1 v när den stod still), så det verkar som servern får signal.

Är det ytterligare någon inställnings som måste ändras?

Går det göra nogon form av systemreset? - har inte hittat något om detta i manualerna.

Har ringt Nexus support - men hamnar ju hos Garmin nu för tiden - den jag pratade med kunde inte mycket om nexus grejor och lovade återkomma innom en timme - det har snart gått en vecka nu och inte hört något.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst.

Det var fel på det nya instrumentet - fick det utbytt av Garmin

Du har däremot vindgivare börjat krångla - får inget mätväreden på instrumenten och signalnivån från instrumeter ligger på ca lite mer än 7v på båda ledarena. Det är mer än det borde vara - någon som har någon ide?

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...