Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Potsork

Termostat som inte öppnar

Rekommendera Poster

Hej jag har en Volvo Penta Md17c färskvattenkyld. Ena ändan på termostathuset skal vara pluggad vad jag har förståt,  men ingen av ändarna på termostathuset är pluggad, hur gör jag, någon som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen mellan T-stycket på limpans undersida, och termostathuset, ska vara pluggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, missade ju rubrikens supertydliga felbeskrivning. Har raderat mitt tidigare inlägg på denna plats i enlighet därmed.

blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en slang som går från termostathuset och ner under  limpan på vänster sida in i motorn, men den är inte pluggad. När jag sätter i termostaten börjar motorn koka efter 10 minuter, kör jag utan termostat går den hur bra som helst, kan man kötra utan tetrmostatn utan att det händer något. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att termostaten faktiskt öppnar fullt normalt men eftersom den ändå utgör en förträngning, alltså jämfört med en helt borttagen, så blir tydligen flödet i din motors kylmantlar ändå för litet. Ett gott tecken i så fall, med tanke på att shunten i ditt fall tycks stå helt öppen på sjökylningsvis, så du har förmodligen en rejält tilltagen värmeväxlare plus rena fina kylmantelytor inuti motorn? Bara att strypa shunten som Rollen påpekar ovan. :)

[Fast själv skulle jag nog försiktigtvis snabbtestat inför pluggning; klämt ihop den tydligen (?) identifierade shuntslangens diameter/flödesarea ner till en tredjedel eller mindre av nuvarande flöde med nån sorts klämma om så är praktiskt möjligt. Borde vad jag begriper ge tydligt ökat kylmantelflöde vid helöppen termostat och lösa problemet, detta utan att riskera nånting alls vad gäller pumpars trivsel, och ifall motorkylningen i det läget funkar bra så hade jag sen funderat på permanent pluggning eller kanske hellre bara på en lämplig förträngning. (För även blockagetåliga cirkulationspumpar av rotortyp trivs nog allra bäst och slits minst med bara litet pumpmotstånd, så varför överdriva med totalpluggning ifall en förträngning är tillräcklig även vid värsta tänkbara kylbehov? Kanske underlättas även termostatens jobbande hit&dit med bara ett lämpligt delflöde att hantera. Nåt sånt?)]

Edit tillägg: tar för givet att termostaten funkar och är rätt monterad eftersom du själv indirekt förutsätter den möjligheten i frågan och rimligen kollat detta. Annars är väl 10 minuters körning från kallstart misstänkt likt blockerad termostatöppning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...