Potsork 0 Postad 10 Juni , 2013 Hej jag har en Volvo Penta Md17c färskvattenkyld. Ena ändan på termostathuset skal vara pluggad vad jag har förståt, men ingen av ändarna på termostathuset är pluggad, hur gör jag, någon som vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 11 Juni , 2013 Slangen mellan T-stycket på limpans undersida, och termostathuset, ska vara pluggad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juni , 2013 Oj, missade ju rubrikens supertydliga felbeskrivning. Har raderat mitt tidigare inlägg på denna plats i enlighet därmed. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 11 Juni , 2013 Jag har en slang som går från termostathuset och ner under limpan på vänster sida in i motorn, men den är inte pluggad. När jag sätter i termostaten börjar motorn koka efter 10 minuter, kör jag utan termostat går den hur bra som helst, kan man kötra utan tetrmostatn utan att det händer något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juni , 2013 Gissar att termostaten faktiskt öppnar fullt normalt men eftersom den ändå utgör en förträngning, alltså jämfört med en helt borttagen, så blir tydligen flödet i din motors kylmantlar ändå för litet. Ett gott tecken i så fall, med tanke på att shunten i ditt fall tycks stå helt öppen på sjökylningsvis, så du har förmodligen en rejält tilltagen värmeväxlare plus rena fina kylmantelytor inuti motorn? Bara att strypa shunten som Rollen påpekar ovan. [Fast själv skulle jag nog försiktigtvis snabbtestat inför pluggning; klämt ihop den tydligen (?) identifierade shuntslangens diameter/flödesarea ner till en tredjedel eller mindre av nuvarande flöde med nån sorts klämma om så är praktiskt möjligt. Borde vad jag begriper ge tydligt ökat kylmantelflöde vid helöppen termostat och lösa problemet, detta utan att riskera nånting alls vad gäller pumpars trivsel, och ifall motorkylningen i det läget funkar bra så hade jag sen funderat på permanent pluggning eller kanske hellre bara på en lämplig förträngning. (För även blockagetåliga cirkulationspumpar av rotortyp trivs nog allra bäst och slits minst med bara litet pumpmotstånd, så varför överdriva med totalpluggning ifall en förträngning är tillräcklig även vid värsta tänkbara kylbehov? Kanske underlättas även termostatens jobbande hit&dit med bara ett lämpligt delflöde att hantera. Nåt sånt?)] Edit tillägg: tar för givet att termostaten funkar och är rätt monterad eftersom du själv indirekt förutsätter den möjligheten i frågan och rimligen kollat detta. Annars är väl 10 minuters körning från kallstart misstänkt likt blockerad termostatöppning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 11 Juni , 2013 Tack för tippsen, skal undersöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser