Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Jan99

Elmotor eller inte

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att införskaffa en elmotor. Någon som testat inomskärs med en sådan. Hur snabbt eller långsamt går det? Verkar vara många som säljer sina motorer, missnöjda?

Förstår att det beror på antalet i båten, båtens vikt m.m

Är det bättre att skaffa en 2 hk bensinare, båten väger 300 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla nå'n!

Seglar du, motoriserar eller ror du till vardags?

Jag har en 33-fotare med bare en paddel.......funker hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är syftet med elmotorn då? Rädda dig ur sjönöd eller föra dig framåt i trollingfart? Vad är det för båt du sitter med. Du kan inte köpa vilken minn kota som helst med dina 300 kg. Jag skulle satsa mot >3 hk bensin utan att ens veta vad det ska användas till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input. Syftet är att rädda mig i sjönöd och slippa ro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Bison 48lbs elvisp på Ebay i England. Fraktat o klart landade det på 1400 pengar ungefär. Alltså åtskilligt mkt billigare än att köpa i Sverige. Använder den på en liten Ryds 380 roddbåt, för korta transporter fr o tbk mellan stugan o land samt kortare fisketurer när suget blir för stort men orken att åka långt tryter.

Fördelar: Tyst, smidigt och krångelfritt. Inte luktar det apa heller och man slipper slabba med oljeblandning av bensin mm.

Nackdelar: batteriet (105Ah) räcker inte länge om man kör på maxfart, stöldbegärligt och svårlåst när man ligger i hamn samt ett jvl släpande fr o tbk m batteri.

Det står även en 2hk Suzuki i förrådet men den får stå kvar. Seglar normalt och fullkomligt älskade sensationen av att åka tyst i knappa 4 knop, för motor!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just sjönöd har en tendens att ske i sketväder där din båt inte kommer att röra sig ur fläcken med en lite roddbåtselmotor. En lung natt på göstrolling är något helt annat, då kan en elmotor modell större vara dig behjälplig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...