hillis66 0 Postad 10 Juni , 2013 Hej På vår nyinköpta Mamba 31:a så är knapplåsen till några skåp uttjänta i den meningen att de vid lutning/kryss öppnar sig och grejor ramlar ut. Konstruktionen är genomgående att en handel sitter i luckan och hondelen i stommen. Finns det någon som försökt sig på att renovera/fixa felet med befintliga beslag utan att byta oc hur då? //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
onmar 0 Postad 11 Juni , 2013 Hej, Då jag inte får göra reklam här så skall jag försöka uttrycka mig korrekt. Jag tror att dina nuvarande beslag är fel val då de inte klarar sjö/lutning. Det är helt enkelt konstruktionen med hona / hane, som säkert passar bra i andra typer av miljöer, men problem upstår precis som du skriver när de placeras i marin miljö. Jag tror inte lösningen är att försöka fixa dem utan att byta beslag. Det finns numera flera olika luckbeslagslösningar speciellt anpassade för marin miljö. En välsorterad marinbutik erbjuder flera traditionella luckbeslag bla med en liten låda på baksidan och en tryckknapp på framsidan. Den är billig och fyller sin funktion. Dock bygger dessa lösningar på att du oftast skjuter in ett fall in i karmen vid låsning. Inte så bra på sikt om inredningen / träet skulle slå sig och på sikt kan luckan / låset det börja kärva och man står med knoppen i handen då man får bruka övervåld för att få upp luckan. Onmar arbetar sedan 30år enbart mot globala och nationella varv och våra produkter säljs inte direkt till butik (dock till privatperson via nätet). Vi har ett par andra luckbeslagsalternativ av varumärket Mobella som arbetar med fjäderbelastade fall och utan krav på att fallet skall in i karm dvs inget som kärvar då vi pratar om levande material. Du får gärna ta kontakt med oss alt. en välsorterad marinbutik så kommer du att få beslag väl anpassat för din Mamba 31:a. vh Markus Lindholm, kundservice, Onmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 Juni , 2013 Innan du byter lucklås - det kan vara så enkelt som en justeringsfråga. Du har inga bilder på konstruktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 11 Juni , 2013 Är det sådana som jag tror så sitter det en liten skruv i ändarna på hondelen som kan gå att skruva åt lite för att kulorna ska klämma åt handelen lite bättre, prova det men det troliga är att de behöver bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 16 Juni , 2013 Tack för hjälpen, hittade en väldigt liten justerskruv på hondelen, problemet löst! / Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser