Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
lagomroligkille

"Bi-ljud" från VP 4.3 gxi efter höga varv

Rekommendera Poster

Härom dagen tog jag premiärturen med båten i göteborg. 

Har en Volvo penta 4.3 gxi med duoprop. Ny olja och oljefilter.

Den startade fint och gick fint både på tomgång och vid hög fart. 

Men på vägen hem när jag körde en lite längre sträcka snabbt, tyckte jag mig höra ett nytt ljud från motorn. Det lät typ som en elmotor gick igång, varpå jag saktade in, öppnade motorrummet och försökte lokalisera elmotor-ljudet när motorn gick på tomgång. Misstänkte att power-trimen (har inga trimplan) eller länspumpen fått ett spel, men det lät som ljudet kom från främre delen av motorn, där remmen, generatorn mm sitter. 

Iaf, så när jag stod där på tomgång och försökte hitta ljudet, så försvann det sakta/gick ner i volym tills det någon minut senare låg på en så låg volym att jag knappt hörde det längre. Konstaterade att motorn lät precis som vanligt igen och puttrade hem.

Oljetryck och temp-mätarna stod hela tiden som de skulle.

Är det någon pump som drar igång när motorn blir varm och inte lugnar sig förrän någon minut efter att man saktat in eller vad kan det handla om tror ni?

Mitt motorrum är HELT o-isolerat, bara ett lager plywood, och det är möjligt att jag inte ens skulle ha lagt märke ludet det annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter två elektriska bränslepumpar vid bräslefiltret i motorns framkant. Det är förmodligen en av dem som låter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Det låter lågiskt eftersom det är därifrån det låter. Då är frågan, tror du att det ska vara så att den sakta tystnar nån minut efter man gått ner på tomgång eller är något som är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att du har en luftläcka på vägen mellan tanken och pumpen, och att pumpen suger mer luft vid körning i högre hastighet, och att ljudet därför försvinner efter en stunds tomgångskörning. Kör lite mera och kolla om ljudet kommer tillbaks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...